Image of Petter Erik Leirhaug

Petter Erik Leirhaug

Norwegian version of this page Department of Teacher Education and Outdoor Studies
Associate Professor
Email
petterel@nih.no
Phone
+4723262257

Publications

  • Porsanger, Lise; Horgen, André & Leirhaug, Petter Erik (2024). Uaktsomhet i kroppsøving: En kritisk diskursanalyse av rettsavgjørelser . Journal for Research in Arts and Sports Education. ISSN 2535-2857. 8(1). doi: 10.23865/jased.v8.5835.
  • Sæther, Sondre; Borgen, Jorunn Spord & Leirhaug, Petter Erik (2023). Structuring play in physical education. Sport, Education and Society. ISSN 1357-3322. doi: 10.1080/13573322.2023.2283782.
  • Sæle, Ove Olsen; Loftesnes, Jan Morten; Arnesen, Trond Egil; Leirhaug, Petter Erik & Hallås, Bjørg Oddrun (2023). Lærerspesialiststudenter i kroppsøving - profesjonsutøvelse og anerkjennelse av eleven. Acta Didactica Norden (ADNO). ISSN 2535-8219. 17(3), p. 1–21. doi: 10.5617/adno.10109. Full text in Research Archive
  • Tronstad, Inger Margrethe; Leirhaug, Petter Erik & Lyngstad, Idar (2023). Outdoor educators’ professional knowledge of conflict-filled interactions on trips with Norwegian friluftsliv classes. Acta Didactica Norden (ADNO). ISSN 2535-8219. 17(3). doi: 10.5617/adno.9946. Full text in Research Archive
  • Dahl, Lena; Leirhaug, Petter Erik & Moe, Vegard Fusche (2023). «…ikke uten erfaring!» : Friluftslivslærere og kompetanse i lys av ulykkeshendelser på videregående skole, idrettsfag. Tidsskriftet UTMARK. ISSN 1502-3532. Full text in Research Archive
  • Arnesen, Trond Egil; Hallås, Bjørg Oddrun; Leirhaug, Petter Erik; Loftesnes, Jan Morten & Sæle, Ove Ronny Olsen (2023). Refleksjoner over profesjonsutvikling fra lærerspesialiststudenter i kroppsøving. UNIPED. ISSN 1500-4538. 46(2), p. 86–96. doi: 10.18261/uniped.46.2.3. Full text in Research Archive
  • Abelsen, Kristian; Leirhaug, Petter Erik & Rustad, Hilde (2023). Friluftsliv, Et anerkjennende kroppsøvingsfag . Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202763343. p. 146–164.
  • Leirhaug, Petter Erik & Berg, Ingrid Aarstad (2022). Friluftslivsutøvelse og ulv - En undersøkelse blant personer bosatt i ulvesona i Hedmark. In Lerkelund, Hans Erik (Eds.), Rapport fra Forskning i Friluft 2021 Friluftsliv og høstingstradisjoner i 150 år. NORSK FRILUFTSLIV. p. 29–37.
  • Tronstad, Inger Margrethe; Lyngstad, Idar & Leirhaug, Petter Erik (2022). Pedagogisk risiko, profesjonskunnskap og trauste friluftslivslærarar. In Lerkelund, Hans Erik (Eds.), Rapport fra Forskning i Friluft 2021 Friluftsliv og høstingstradisjoner i 150 år. NORSK FRILUFTSLIV. p. 158–169.
  • Tronstad, Inger Margrethe & Leirhaug, Petter Erik (2022). Friluftsliv teachers' professional knowledge with pedagogical risk and pedagogical virtuosity as a lens. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. ISSN 2387-5739. doi: 10.23865/ntpk.v8.3685. Full text in Research Archive
  • Mandelid, Mathias; Abelsen, Kristian & Leirhaug, Petter Erik (2022). Assessment in physical education for lifelong enjoyment of friluftsliv. Acta Didactica Norden (ADNO). ISSN 2535-8219. 16(3). doi: 10.5617/adno.8351. Full text in Research Archive
  • Sæther, Sondre; Borgen, Jorunn Spord & Leirhaug, Petter Erik (2022). Play in Norwegian curriculums for physical education - A historical conceptualisation. Acta Didactica Norden (ADNO). ISSN 2535-8219. 16(3). doi: 10.5617/adno.8977.
  • Abelsen, Kristian & Leirhaug, Petter Erik (2022). Dedikerte lærere med bål på timeplanen i videregående skole. Journal for Research in Arts and Sports Education. ISSN 2535-2857. 6(1), p. 21–36. doi: 10.23865/jased.v6.3081. Full text in Research Archive
  • MacPhail, Ann; Tannehill, Deborah; Leirhaug, Petter Erik & Borghouts, Lars (2021). Promoting instructional alignment in physical education teacher education. Physical Education and Sport Pedagogy. ISSN 1740-8989. doi: 10.1080/17408989.2021.1958177.
  • Lerum, Øystein; Tjomsland, Hege Eikeland; Leirhaug, Petter Erik; McKenna, Jim; Quaramby, Thomas & Bartholomew, John [Show all 9 contributors for this article] (2021). The Conforming, The Innovating and The Connecting Teacher: A qualitative study of why teachers in lower secondary school adopt physically active learning. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. ISSN 0742-051X. 105. doi: 10.1016/j.tate.2021.103434. Full text in Research Archive
  • Lerum, Øystein; Leirhaug, Petter Erik; Resaland, Geir Kåre & Tjomsland, Hege Eikeland (2021). "Kan vi gjer noko 'gøy'?" Fysisk aktivitet, folkehelse og livsmeistring. In Tjomsland, Hege Eikeland; Viig, Nina Grieg & Resaland, Geir Kåre (Ed.), Folkehelse og livsmestring i skolen; i fag, på tvers av fag og som en helhetlig tilnærming. Fagbokforlaget. ISSN 9788245034592. p. 83–99.
  • Leirhaug, Petter Erik; Grøteide, Håvard; Høyem, Håkon & Abelsen, Kristian (2020). Naturopplevingar, miljøbevisstheit og livsmeistring i vidaregåande skule. Kan 12 timar friluftsliv gjere ein skilnad? Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. 104(3), p. 226–240. doi: 10.18261/issn.1504-2987-2020-03-02.
  • Fretland, Reidun Nerhus; Lauritzen, Åge; Fossøy, Joar & Leirhaug, Petter Erik (2020). Fair play in Physical Education – regulation tool or contribution to bildung? Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. ISSN 2535-7697. 14(1), p. 23–38. doi: 10.23865/UP.V14.2069. Full text in Research Archive
  • Lerum, Øystein; Bartholomew, John; McKay, Heather; Resaland, Geir Kåre; Tjomsland, Hege Eikeland & Anderssen, Sigmund Alfred [Show all 8 contributors for this article] (2019). Active Smarter Teachers: Primary School Teachers’ Perceptions and Maintenance of a School-Based Physical Activity Intervention. Translational Journal of The American College of Sports Medicine. ISSN 2379-2868. 4(17), p. 141–147. doi: 10.1249/TJX.0000000000000104.
  • Leirhaug, Petter Erik; Haukeland, Per Ingvar & Faarlund, Nils (2019). Friluftslivsvegledning som verdidannende læring i møte med fri natur. In Hallandvik, Linda & Høyem, Jannicke (Ed.), Friluftslivspedagogikk. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-8202575830. p. 15–32.
  • Abelsen, Kristian; Arnesen, Trond Egil & Leirhaug, Petter Erik (2019). Friluftsliv i morgendagens skole – lite nytt under solen? In Heimdal, Lasse (Eds.), Rapport fra Forskning i Friluft 2018. Norsk Friluftsliv. p. 39–52.
  • Lauritzen, Åge; Fretland, Reidun Nerhus; Fossøy, Joar & Leirhaug, Petter Erik (2019). Oppfatningar og praktisering av fair play i kroppsøving. Acta Didactica Norden (ADNO). ISSN 2535-8219. 13(1). doi: 10.5617/adno.4897. Full text in Research Archive
  • Arnesen, Trond Egil; Leirhaug, Petter Erik & Aadland, Helga (2017). Dance in PE–more than good intentions? Journal for Research in Arts and Sports Education. ISSN 2535-2857. 1(03), p. 47–60. doi: 10.23865/jased.v1.635. Full text in Research Archive
  • Abelsen, Kristian & Leirhaug, Petter Erik (2017). Hva vet vi (ikke) om elevers opplevelser med friluftsliv i norsk skole - en gjennomgang av empiriske studier 1974-2014. Journal for Research in Arts and Sports Education. ISSN 2535-2857. 1(3), p. 18–31. doi: 10.23865/jased.v1.615. Full text in Research Archive
  • Leirhaug, Petter Erik (2016). Når profesjonaliteten møter seg selv i døra : en historie om innsats, kompetanse og vurdering i kroppsøving. In Grindheim, Liv Torunn; Krüger, Thorolf; Leirhaug, Petter Erik & Wilson, Dordy (Ed.), Lærerprofesjonalitet i utdanningspraksiser. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-1762-5. p. 137–156.
  • Leirhaug, Petter Erik; MacPhail, Ann & Annerstedt, Claes (2016). ‘The grade alone provides no learning’: investigating assessment literacy among Norwegian physical education teachers. Asia-Pacific Journal of Health, Sport and Physical Education. ISSN 1837-7122. 7(1), p. 21–36. doi: 10.1080/18377122.2016.1145429.

View all works in Cristin

View all works in Cristin

  • Tøstesen, Gustav Bille Lundager; Leirhaug, Petter Erik & Abelsen, Kristian (2024). Friluftsliv as a part of the PE curricula – potentials for more sustainable human-nature relations? An investigation of PE teachers' understanding of nature and sustainability.
  • Leirhaug, Petter Erik (2024). Friluftslivsstudenters ord om hva de forbinder med friluftsliv og angivelse av hva som har hatt betydning for deres friluftslivsinteresse.
  • Sæther, Sondre; Leirhaug, Petter Erik & Borgen, Jorunn Spord (2023). Play in Phyiscal Education - How teachers understand and include play in their teaching.
  • Leirhaug, Petter Erik & Berg, Ellen (2023). Teacher and Student Perceptions of Social Justice in Norwegian PE Practice.
  • Øiseth, Philip Puru & Leirhaug, Petter Erik (2023). Omvendt undervisning med video i kroppsøving. Elevenes erfaringer og motivasjon.
  • Porsanger, Lise Marie Wollan; Horgen, André & Leirhaug, Petter Erik (2023). En dokumentanalyse av rettsavgjørelser i kroppsøving.
  • Moen, Kjersti Mordal; Aasland, Erik; Løndal, Knut; Jordet, Arne Hilmar Nikolaisen Jordet; Hovi-Gulowsen, Kathrine & Abeslen, Kristian [Show all 9 contributors for this article] (2023). Et anerkjennende kroppsøvingsfag.
  • Rustad, Hilde; Abelsen, Kristian & Leirhaug, Petter Erik (2023). Første-videregående elevers erfaringer med dans i kroppsøving.
  • Horgen, André & Leirhaug, Petter Erik (2022). Friluftsliv, dannelse, læring og didaktikk, del 2. Journal for Research in Arts and Sports Education. ISSN 2535-2857. 6(2).
  • Horgen, André & Leirhaug, Petter Erik (2022). Friluftsliv, dannelse, læring og didaktikk. Journal for Research in Arts and Sports Education. ISSN 2535-2857. 6(1).
  • Philpot, Rod; Gerdin, Göran & Leirhaug, Petter Erik (2022). Teacher and student perspectives on social justice in HPE.
  • Leirhaug, Petter Erik (2022). Fair play in physical education - a concept different from fair play in sports?
  • Leirhaug, Petter Erik (2022). Vurdering i kroppsøving under Covid-19.
  • Leirhaug, Petter Erik (2022). Vurdering og læreplanarbeid på idrettsfag etter LK20.
  • Leirhaug, Petter Erik; Tøstesen, Gustav Bille Lundager & Abelsen, Kristian (2022). Friluftsliv as wild pedagogy in Norwegian physical education.
  • Østerlie, Ove & Leirhaug, Petter Erik (2022). [Podcast, krø.no] Dybdelæring i kroppsøving. [Internet]. www.krø.no.
  • Leirhaug, Petter Erik (2022). Vurdering i kroppsøving – enklere med LK20?
  • Leirhaug, Petter Erik; Eide, Lars Harald & Säfvenbom, Reidar (2021). Profesjonalitet hos lærere i kroppsøving og idrettsfag ved skolenedstengingen 12. mars 2020.
  • Leirhaug, Petter Erik (2021). Vurderingsarbeid på idrettsfag i og med LK20.
  • Leirhaug, Petter Erik & Berg, Ingrid Aarstad (2021). Friluftslivsutøvelse og ulv: En undersøkelse blant personer bosatt i ulvesona i Hedmark.
  • Leirhaug, Petter Erik & Abelsen, Kristian (2021). What Physical Education Teachers Need to Know About Assessment.
  • Leirhaug, Petter Erik (2021). Vurdering i kroppsøving i og med LK20.
  • Leirhaug, Petter Erik (2021). Ny læreplan i kroppsøving: Hvilken kompetanse skal utvikles? Hvordan skal vurdering foregå? .
  • Mandelid, Mathias Brekke; Abelsen, Kristian & Leirhaug, Petter Erik (2021). Vurdering for livslang friluftslivsglede i faget kroppsøving.
  • Leirhaug, Petter Erik; Eide, Lars Harald & Säfvenbom, Reidar (2021). Profesjonalitet hos lærere i kroppsøving og idrettsfag ved skolenedstengingen 12. mars 2020.
  • Sæle, Ove Olsen; Hallås, Bjørg Oddrun; Leirhaug, Petter Erik; Arnesen, Trond Egil & Loftesnes, Jan Morten (2021). Lærerspesialiststudenter i kroppsøving sine refleksjoner rundt sitt pedagogiske credo.
  • Leirhaug, Petter Erik (2021). Hvordan har fagfornyelsen endret kroppsøvingsfaget?
  • Østerlie, Ove & Leirhaug, Petter Erik (2021). [Podcast, krø.no] Uteaktivitet og naturferdsel - muligheter i kroppsøving. [Internet]. www.krø.no.
  • Leirhaug, Petter Erik (2020). Erfaringar frå Lærarspesialistutdanning i kroppsøving for trinn 8-13.
  • Leirhaug, Petter Erik (2020). Vurdering i kroppsøving - i lys av ny læreplan.
  • Leirhaug, Petter Erik; Arnesen, Trond Egil & Nilsen, Ann-Kristin (2019). High stakes effort-based assessment in Norwegian PE, a sound practice or a validity problem?
  • Leirhaug, Petter Erik (2019). Fagfornyelsen og ny læreplan i kroppsøving fra 2020 .
  • Nilsen, Ann-Kristin; Arnesen, Trond Egil & Leirhaug, Petter Erik (2019). Vurdering for Læring i kroppsøving .
  • Abelsen, Kristian; Leirhaug, Petter Erik & Snaprud, Rune (2019). "Annerledes kroppsøving" - Hvordan få til friluftslivsundervisning i videregående skole med dybde og progresjon? (Work-shop).
  • Leirhaug, Petter Erik & Loftesnes, Jan Morten (2019). Lærarspesialistutdanning i kroppsøving - første erfaringar og vegen vidare.
  • Fretland, Reidun Nerhus; Lauritzen, Åge; Fossøy, Joar & Leirhaug, Petter Erik (2019). Kva skjer med fair play og danningsperspektivet i kroppsøving i framtidas skule?
  • Leirhaug, Petter Erik & Kjerland, Glenn (2019). Physical education teacher education in Norway. In MacPhail, Ann; Tannehill, Deborah & Avsar, Zuleyha (Ed.), European Physical Education Teacher Education Practices: Initial, Induction, and Professional Development. Meyer & Meyer Sports. ISSN 978-1782551775. p. 259–277.
  • Lerum, Øystein; Bartholomew, John; Resaland, Geir Kåre; Moe, Vegard Fusche & Leirhaug, Petter Erik (2019). Physically active learning interventions: why, what, how and where.
  • Loftesnes, Jan Morten & Leirhaug, Petter Erik (2018). Studieplan; Lærarspesialistutdanning i kroppsøving 8.-13. trinn.
  • Leirhaug, Petter Erik (2018). Forsking på vurdering i kroppsøving.
  • Leirhaug, Petter Erik (2018). Friluftslivets verdigrunnlag.
  • Abelsen, Kristian; Snaprud, Rune; Rustad, Hilde; Eriksen, Jørgen Weidemann; Weider, Christoffer & Leirhaug, Petter Erik (2018). Et annerledes kroppsøvingsfag – vektlegging av friluftsliv og dans.
  • Loftesnes, Jan Morten & Leirhaug, Petter Erik (2018). Lærarspesialist i kroppsøving – ny fagleg karriereveg i skulen.
  • Abelsen, Kristian; Arnesen, Trond Egil & Leirhaug, Petter Erik (2018). Friluftsliv i morgendagens skole – lite nytt under solen?
  • Leirhaug, Petter Erik (2018). Vurdering i friluftsliv muliggjør progresjon og elevinvolvering.
  • Leirhaug, Petter Erik & Abelsen, Kristian (2018). «Langsomt friluftsliv» – utvikling av en ny pedagogisk modell.
  • Leirhaug, Petter Erik & Abelsen, Kristian (2018). Developing a pedagogical model for ‘slow adventure and friluftsliv’ in Physical Education .
  • Leirhaug, Petter Erik (2018). Better Learning with Fair Play in Physical Education? .
  • Leirhaug, Petter Erik & Faarlund, Nils (2018). Friluftsliv and Deep Ecology. .
  • Leirhaug, Petter Erik & Tolgfors, Björn (2018). Revisiting theory development of formative assessment from perspective of physical education. .
  • Leirhaug, Petter Erik (2018). Assessment for learning – the holy grail? .
  • Suominen, Laura Elina; Engelsrud, Gunn; Moe, Vegard Fusche & Leirhaug, Petter Erik (2018). Primary Physical Education in Norway. In Griggs, Gerald & Petrie, Kirsten (Ed.), Routledge Handbook of Primary Physical Education. Routledge. ISSN 1138682349. p. 307–317.
  • Lauritzen, Åge; Leirhaug, Petter Erik; Fretland, Reidun Nerhus & Fossøy, Joar (2018). Fair play i kroppsøving.
  • Nilsen, Ann-Kristin; Leirhaug, Petter Erik & Arnesen, Trond Egil (2017). Det komplekse kroppsøvingsfaget - om innhold og vurdering.
  • Leirhaug, Petter Erik & Arnesen, Trond Egil (2017). Friluftsliv i norsk skole – i 1967, i dag og i morgen.
  • Arnesen, Trond Egil; Nilsen, Ann-Kristin & Leirhaug, Petter Erik (2017). Dybdelæring i kroppsøving?
  • Leirhaug, Petter Erik (2017). The Role of the Teacher in Outdoor Teaching.
  • Leirhaug, Petter Erik (2017). Fra læreplan til praksis - undervisning og læring i kroppsøving.
  • Leirhaug, Petter Erik (2017). Fra læreplan til praksis - undervisning og læring i kroppsøving.
  • Leirhaug, Petter Erik & Kjerland, Glenn (2017). Physical Education Teacher Education (PETE training) – View from Norway.
  • Leirhaug, Petter Erik & Flagestad, Lene (2017). Vurdering for (hvilken) læring? – eksempel fra kroppsøving.
  • Arnesen, Trond Egil; Leirhaug, Petter Erik & Nilsen, Ann-Kristin (2017). Hvordan forstå dybdelæring i kroppsøving?
  • Leirhaug, Petter Erik (2017). Kjerneelementer og vurdering.
  • Leirhaug, Petter Erik (2017). Vurdering og inkludering - fem eksempler for kroppsøving.
  • Leirhaug, Petter Erik & Abelsen, Kristian (2017). Didaktikk for friluftsliv i kroppsøving – på søk etter en modell.
  • Leirhaug, Petter Erik; Fossøy, Joar; Fretland, Reidun Nerhus & Lauritzen, Åge (2017). Fair play in school physical education – a concept different from fair play in sports?
  • Leirhaug, Petter Erik & Abelsen, Kristian (2017). Vurdering for læring – 7 konkrete eksempler for kroppsøvingsfaget.
  • Fossøy, Joar; Leirhaug, Petter Erik; Fretland, Reidun Nerhus & Lauritzen, Åge (2017). Fair play i kroppsøving –meiningsfullt omgrep henta frå idretten?
  • Leirhaug, Petter Erik (2016). Læringsfremmende vurdering i kroppsøving - så enkelt og vanskelig.
  • Grindheim, Liv Torunn; Krüger, Thorolf; Leirhaug, Petter Erik & Wilson, Dordy (2016). Innledning. In Grindheim, Liv Torunn; Krüger, Thorolf; Leirhaug, Petter Erik & Wilson, Dordy (Ed.), Lærerprofesjonalitet i utdanningspraksiser. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-1762-5. p. 13–24.
  • Fossøy, Joar; Leirhaug, Petter Erik; Lauritzen, Åge & Fretland, Reidun Nerhus (2016). Fair play i kroppsøving - noko anna enn i idrett?
  • Lauritzen, Åge; Fretland, Reidun Nerhus; Leirhaug, Petter Erik & Fossøy, Joar (2016). Fair play i kroppsøvingsfaget etter revidert læreplan i 2012.
  • Vikene, Odd Lennart; Fretland, Frode & Leirhaug, Petter Erik (2016). Forståelsen av friluftslivsbegrepet blant norske og internasjonale friluftslivsstudenter.

View all works in Cristin

Published Oct. 17, 2023 1:12 PM - Last modified May 24, 2024 11:41 AM