English version of this page

Om KI-verktøy i læring, undervisning og vurdering

Finn ressurser og annet om KI-verktøy til bruk i læringsprosesser. Husk at KI-chatboter er språkmodeller. Bruk dem som tekstassistenter og ikke som kilde til kunnskap.

Av Beate Torset
Publisert 21. sep. 2023 09:26 - Sist endret 30. mai 2024 07:13
robot ser på en hodeskalle

Tilgang til sikker KI-chat for studenter

Studenter og ansatte har tilgang til en KI-chat som er laget for bruk i undervisning. Du logger deg på gjennom Feide på Sikt KI-chat, så er du klar til å ta den i bruk.

Fordelene med Sikt KI-chat er bl.a.

  • personvernet til brukerne er ivaretatt
  • chatten er sikker - kun du har tilgang til dine chatter
  • samtaler lagres i brukernes nettlesere og blir slettet etter maks 30 dager
  • Microsoft vet ikke hvem sluttbrukeren er, og Sikt lagrer ikke chathistorikk
  • opplysningene blir ikke brukt til å trene KI-modellen videre

Les mer om tjenesten fra Sikt og se brukerveiledning.

Brukerveiledning KI-chat_enkle-innstillinger (video)

Tips til hvordan bruke pre-prompts (video)

Personvern og datalagring ved bruk av KI-verktøy

Det er viktig at du setter deg inn i hvilke datatyper du kan benytte i de KI-baserte verktøyene vi har tilgjengelig på NIH. Les denne veiledningen nøye.

Retningslinjer for bruk

"Chatbots don’t make sense – they make words" (ukjent).

Akademisk redelighet er sentralt i høyere utdanning. Det handler om at du stoler på egne ferdigheter, gjør selvstendige vurderinger, tar egne standpunkt og er i stand til å argumentere for disse. Dette gjelder både i oppgaver og arbeidskrav underveis i emner, og til eksamen. Som hovedregel er det et krav at oppgave-/eksamensbesvarelser er en selvstendig produsert tekst. Det å levere en tekst som helt eller delvis er generert av andre eller av KI-verktøy (Sikt KI-chat, ChatGPT m.fl) som din egen, vil regnes som fusk. 

Vi vil også understreke at vurderingen av om, hvilken, hvordan og hvorfor du som student benytter deg av KI-chatboter og lignende verktøy i studiearbeidet, må du gjøre selv. Sørg for at du forholder deg til ev. retningslinjer gitt i det aktuelle emnet og for den aktuelle oppgaven/eksamenen. Du er selv 100 % ansvarlig for innholdet i besvarelsene dine, uansett hvilken kilde eller verktøy du benytter. Det er videre viktig at du er klar over at bruk av KI-verktøy forutsetter at du kan stoffet godt og er i stand til å skille mellom korrekt og feil informasjon. 

Det er opp til hver emneansvarlig å vurdere hvordan KI-verktøy kan benyttes i emnet, i undervisning, arbeidskrav og vurderingsformer. Dette skal være tydelig for studentene i emnet, og emnets retningslinjer kan gjerne utarbeides i dialog med studentene. Slike retningslinjer kan spenne fra «fri bruk» under forutsetning av at retningslinjer for akademisk skriving og etterrettelighet følges, til «forbud» pga. av at evnen til selvstendig tenking og kreativitet er viktig i emnet. Et forbud vil i begrenset grad kunne håndheves og etterprøves, men det er et signal til deg som student om hva som kreves for at du skal oppnå læringsutbyttene i emnet.

Matrisen nedenfor kan være et godt verktøy for å vurdere om og hvordan KI-verktøy kan være til hjelp.

Matrisen viser at du at må gjøre flere vurderinger for å avgjøre om og hvordan du kan benytte KI-verktøy, bl.a. om det er avgjørende om du får korrekte svar, er i stand til å vurdere svarene og er villig til å ta juridisk ansvar for unøyaktighetene.

Merk at utvikling i verktøyene, erfaringer vi selv gjør og hva andre UH-institusjoner gjør gir behov for fortløpende evaluering av bruk og retningslinjer.

Kildehenvisning/APA-stil

KI-verktøy er ikke søkemotorer. Studenter (og ansatte) må fortsatt bruke ORIA, PubMed, WoS, SportDiscus, osv. til litteratursøk og gjenfinning av kilder.

Iht. APA-7 i kapittelet om AI-generert tekst bør du kort beskrive hvordan du har brukt verktøyet. I tillegg skal du legge ved skjermdumpen av chatten din som vedlegg. Se detaljer under fanene «Når skal du henvise til et KI-verktøy i teksten din?» og «Hvordan henviser du til et KI-verktøy i APA-stil?»

Når skal du henvise til et KI-verktøy i teksten din?

Hovedregel er at et KI-verktøy ikke er en primær-/originalkilde! KI-verktøy er hjelpemiddel til å forstå/lage tekst, oppsummere, parafraserer, oversette, rettskriving, drodle, få ideer, osv. Om du får beskjed av veileder om å oppgi hvordan du brukte et KI-verktøy, så skal du ikke oppgi KI som referanse, men informer om det i oppgaven, i APA-stil om du er bachelorstudent.

Eksempel 1: I oppgaven brukte jeg Sikt KI-Chat (https://ki-chat.sikt.no) som et verktøy til å lage overskrifter. Jeg brukte det også til å forbedre tekstens språklige presisjon, ikke bare for å gi leser en bedre opplevelse, men også for egen læring (se vedlegg). Det er viktig å understreke at Sikt KI-Chat ble brukt som et hjelpemiddel, og all endelig formulering og tolkning er min egen.

Eksempel 2: Jeg ba ChatGPT 3.5 (https://chat.openai.com/) om en oversikt over innfallsvinkler for tema «Idrett og bærekraft». Jeg fikk åtte forslag. Jeg valgte å jobbe med forslag 1 og 3 og modifiserte og tilpasset dem til oppgaven min (se vedlegg).

Om du får en definisjon (direkte sitat) av et KI-verktøy, eller har fått hjelp til å skape et bilde/figur/tabell, så bør en behandle verktøyet som en kilde/referanse. Legg ved et skjermbilde av samtalen din (vedlegg) siden veileder ikke får samme svar selv om hen stiller de samme spørsmålene. Vedlegg skal komme etter referanselista i besvarelsen din.

Direkte sitat: «The development of advanced language models has revolutionized natural language processing in recent years» (OpenAI, 2024, vedlegg A, avsn. 2).

Parafrase: Ifølge OpenAI (2024) har de siste årene vært preget av en revolusjon innen naturlig språkbehandling, takket være utviklingen av avanserte språkmodeller (vedlegg A, avsn. 2).

OBS! Om du ber et KI-verktøy omskrive et avsnitt fra en bok for deg, så er ikke KI-verktøyet forfatter. Kilden er fortsatt det verket som inneholder den opprinnelige informasjonen. Når du får hjelp av KI til omformulering, for å forstå en tekst, så ikke bruk KIs omformulering, men omformuler det med dine ord. Selv om KI ikke henter informasjon direkte fra nettet eller bøker, og svarene er unike, kan det likevel bli flagget som plagiat hvis flere studenter har bedt om det samme og mottatt lignende svar fra KI.

Hvordan henviser du til et KI-verktøy i APA-stil?

I vedlegget finner du korrekt henvisningsstil. Dette vil oppdateres med ujevne mellomrom, så bruk gjerne denne siden for å være sikker på at du benytter siste utgave.

Sitering av ulike KI-verktøy i APA-stil

Bruk i læringsprosesser

Det er grunn til å anta at bruken av KI-verktøy vil bre om seg og at verktøyene vil utvikle seg ytterligere, bl.a. ved at de integreres som assistenter i alle «dataverktøy» vi benytter. KI-verktøy kan effektivisere både arbeids- og studieliv, og det å kunne bruke disse verktøyene vil være en viktig kompetanse i fremtidens arbeidsliv. Vi snakker da om å bruke det på «gode» måter. Hvis du vurderer å bruke KI-verktøy i studiearbeidet, husk dette:

En eksamensoppgave er et individuelt, selvstendig arbeid. Vi forstår likevel at KI-verktøy brukes av studenter til mange ulike formål, også eksamensoppgaver, og ønsker derfor at du er både bevisst og åpen om denne bruken med oss. Følg reglene gitt i APA-manualen og ev. tilleggsopplysninger som er spesifisert i den enkelte oppgave/eksamen.

Kildehenvisninger: Vi anser ikke KI-verktøy som relevante kilder til faglig innhold (ref. punktet om kildehenvisninger i APA 7). Det vil si at du må finne kildehenvisninger fra troverdige kilder i faglitteratur til ditt arbeid, og ikke henvise til chatboter som f.eks. ChatGPT på definisjoner, sitater og faglige argumenter. Her må du være nøye!

Fagspråket: Du bør være oppmerksom på at KI-verktøy ikke alltid fremstiller temaet korrekt, og at begrepene som brukes der noen ganger er uvante og rare. Vi er opptatte av at du skal bruke fagspråket som vi har benyttet i emnet og som brukes i Norge for øvrig om dette temaet.

Falske kilder: KI kan oppgi falske kilder, og å oppgi disse som troverdige kilder har ført til flere fuskesaker i høyere utdanning. 

Gode måter å benytte KI-verktøy kan være:

  1. Bruk det til brainstorming/idè-liste: Står du fast, trenger en dytt, bli motivert, da kan KI-verktøy hjelpe deg med å komme i gang med prosjektet/oppgaven.
  2. Språkforbedring: Få tilbakemelding på et avsnitt du selv har formulert ved f.eks. å si «Hvordan forstår du dette avsnittet?», korrekturlesning og oversetting.
  3. Forskningsassistanse: Få hjelp til å lage en problemformulering, en «catchy» tittel på oppgaven din, forslag til ressurser du bør se på for å besvare spørsmål, hjelp til å forstå ting du synes er vanskelig, f.eks. noe i en forskningsartikkel.
  4. Hjelp til informasjonssøkning/litteratursøk: Når du trenger informasjon om et emne og en dytt for å komme i gang med litteratur-søkeprosessen, kan du be om søkeord. Ulike forskere bruker forskjellige ord om samme tema, et KI-verktøy kan også gi deg synonymer.
  5. Øving på intervjuteknikker Du kan simulere intervjusituasjoner med f.eks. ChatGPT for å øve på intervjuteknikker og kommunikasjon. Du kan være personlig trener og KI kan være kunde med en spesifikk helseutfordring. Eller du kan be om hjelp til spørsmålsutforminger til intervjuobjektene i din kvalitative oppgave. Få hjelp til å spisse spørsmålene, gjøre dem «entydige».
  6. Som en sparringspartner, f.eks. om problemstilling, innhold (stikkord) å inkludere i tekst, video eller podcast.
  7. Generere koder m.m.
  8. Sammenstille tekster, parafrasering
  9. Forklare enkle begreper

Mulige fordeler

  • Tidsbesparende
  • Kan, ved riktig bruk, gi øving i kritisk tenking
  • Godt verktøy ved behov for skriveassistanse, f.eks. ved dysleksi e.a.
  • Personlig assistent som kan forklare enkle begreper
  • Mentor - som stiller deg spørsmål om teksten din
  • Kan generere øve-spørsmål og tester fra en tekst

Hvordan kan kunstig intelligens brukes i Søk og skriv.

Se også Hvordan bruke KI som student fra UIO.

UIB har disse anbefalingene (og advarslene) om bruk i akademisk skriving.

Også her anbefales at du først tenker selvstendig på hva du ut fra din kunnskap om temaet og mål med oppgaven mener. Dette for å ikke bli så bundet av forslagene KI-verktøyet gir deg at du «mister» egen kreativitet. Evne til selvstendig tenking er viktig, og kan bli hemmet med for aktiv bruk av disse kraftfulle verktøyene.

Begrensninger

  • En KI-chatbot er bare en ren tekstgenerator som ikke har noe resonnement bak teksten den lager. Den gjør heller ingen faktasjekk av informasjonen i teksten.   
  • Vet overhodet ikke hva den snakker om, den bare foreslår ord ut fra sannsynlighet. De forutsier statistisk hvilken rekkefølge av ord som er mest sannsynlig, basert på datasettene som de har blitt trent på. Datasettene, som ofte er menneskeskapte som f.eks. Wikipedia m.fl., kan inneholde feil, misforståelser, desinformasjon og fordommer. Så lenge du ikke vet hva kildene faktisk er, er det vanskelig å være kildekritisk. Dette betyr at du kan aldri stole på setningene som modellen skaper – alt innhold må verifiseres
  • Vil kunne finne på kilder og referanser.
  • Modellene som ligger "åpne" på markedet er ikke nødvendigvis (sannsynligvis ikke) iht. personvernforordningen (GDPR). Unngå derfor å dele noen som kan inneholde personopplysninger, i vid forstand av ordet.
  • Dersom du laster inn materiell utarbeidet av andre (bilder, tekster osv.) står du i fare for å bryte opphavsretten.

God "prompting" = bedre resultat

Er KI-verktøy nytt for deg? Disse fem korte filmene (ca. 12 min. hver) gir deg en god innføring. Practical AI for Instructors and Students 

Seks enkle tips for å utforme en prompt 

  1. Vær spesifikk: Jo mer konkret og tydelig du er, dess bedre vil resultatet fra den digitale assistenten være.  
  2. Husk på språket: Tenk på setningsstrukturen, skriv enkelt og unngå negasjon (altså ord som «ikke» og «nei»). En digital assistent reagerer ofte best på engelsk. De fleste språkmodeller er basert på engelske treningsdata, og derfor er bedre egnet til å forstå nyansene i det engelske språket. Du kan eventuelt be den oversette til norsk etterpå, hvis du trenger å bruke noe av svaret direkte.  
  3. Jobb med priming: Priming kan forklares som å forbedre eller varme opp modellen – eller å få den til å «lene seg riktig vei» så den tolker oppgaven i riktig retning. Det handler om å gi assistenten et hint om hvordan den skal svare eller løse en oppgave, som en del av prompten.  
  4. Instruer steg for steg: Språkmodeller gir bedre forklaringer om de får muligheten til å svare trinnvis. Ved å legge til instruksen «la oss tenkte steg for steg» i en prompt, kan modellen selv legge til kontekst og forklare hvordan den kom frem til svaret.  
  5. Gi eksempler: Gi den digitale assistenten eksempler på hva du ønsker den skal oppnå. Slik kan den lære av eksemplene og bruke denne kunnskapen til å generere tilpassede resultater basert på lignende eksempler eller situasjoner. 
  6. Prøv, feil – og prøv igjen: Juster, tilpass og eksperimenter med instruksjonene. Identifiser hva som fungerer bra og hva som kan forbedres. Er svaret unøyaktig? Ønsker du et annet format?  

Ressursen aiforeducation har mange forslag til ulike prompts du kan bruke, bl.a. disse som er spesifikke for studenter.

Flere ressurser

Etiske utfordringer

Ut over problemstillinger knyttet til at man ikke kan stole på teksten, personvern og opphavsrett, er det en rekke utfordringer med bruken av disse verktøyene som det kan være greit å være klar over. Disse debatteres i podcasten Om ChatGPT og etiske perspektiver i Spotify og endre kanaler. De viktigste er:

  • OpenAI er ikke veldig åpent, dvs. de deler lite om hvordan språkmodellen er trent.
  • Moderation API ("kulturfilteret") er trent av underbetalte ansatte som har måttet gå gjennom store mengder data for å lære modellen hva som er f.eks. rasistisk, pornografisk osv. (altså tidvis en traumatiserende jobb).
  • Ressursbruk i form av strømforbruk gir stort CO2-utslipp, stort vannforbruk og krever stor lagringskapasitet. 
  • Når brukeren "snakker med" ChatGPT jobber man gratis for OpenAI siden de bruker infoen vi gir til å forbedre modellen.
  • Etnisk og kjønnsmessig ubalanse i dataene modellen er trent på.

Du kan nå slå av muligheten for at dine chatter lagres og benyttes i trening av chatboten: Hvordan slå av lagring av chat-historikk i ChatGPT

Ressurser

OsloMETs side om temaet: ChatGPT som vertøy for læring

UISs side om temaet: Kan jeg ikke bare bruke ChatGPT? 

Responsible use of Generative Artificial Intelligence fra Ku Leuven

The practical guide to using AI to do stuff (substack.com)
Ressurs for studenter av Ethan Mollick, professor på Wharton School of the University of Pennsylvania

Matrise for å vurdere om du trygt kan benytte ChatGPT for å besvare en oppgave (av Aleksandr Tiulkanov, delt på LinkedIN)

How to Use ChatGPT as an Example Machine | Cult of Pedagogy

Emneord: kunstig intelligens, KI, chatGPT, språkmodeller, AI