Tilrettelegging i studiehverdagen

Vi ønsker at alle skal lykkes med sine studier. Har du funksjonsnedsettelser og særskilte behov vil vi så langt det er mulig hjelpe deg med å tilrettelegge din studiehverdag. 

Publisert 29. aug. 2023 12:53 - Sist endret 12. juni 2024 14:49

Dette gjelder deg som har

  • funksjonsnedsettelse av midlertidig eller varig art
  • nedsatt syn eller hørsel
  • kronisk sykdom
  • senvirkninger/opptrening etter sykdom
  • konsentrasjonsvansker, dysleksi
  • psykososiale vansker
  • andre behov som gir utfordringer i din studiesituasjonen

Mange utfordringer løses med god dialog, så vi håper du tar kontakt så tidlig som mulig. Du må også sende oss en søknad. Denne gjelder tilrettelegging til eksamen og tilrettelegging i studiehverdagen.

Søknad om tilrettelegging

Du må søke innen 1.september via nettskjema.

Søknaden må inneholde dokumentasjon fra lege eller sakkyndig som viser ditt behov for tilrettelegging. Du kan ettersende dokumentasjon hvis den ikke er klar til søknadsfrist.

Du søker for hele perioden du er student på et studieprogram. Du slipper altså å søke på nytt hvert studieår. Hvis du starter på et nytt studieprogram må du søke på nytt.

Ved behov blir du kontaktet for en samtale. Her kan du fortelle hva som fungerer best for deg i studiehverdagen.

Du får et vedtak som inneholder hvilken tilrettelegging du har krav på. Vedtaket skal også brukes til å dokumentere dine tilretteleggingsbehov for emneansvarlig/underviser.

Eksempler på tilrettelegging til eksamen

  • Forlenget tid ved skriftlige eksamener og ved oppgaveinnleveringer
  • Ordbok (utenlandske studenter)

Andre tiltak tilbys. Dette vurderes individuelt i en samtale.

Dersom du har dokumentasjon på lese- og skrivevansker/dysleksi fra ungdomsskole eller videregående skole kan du søke om lese- og skrivestøtteprogram fra NAV hjelpemiddelsentralen som du kan bruke til eksamen og ellers i studiehverdagen. Du er selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med hvordan du bruker programmet. Se opplæringsfilmer for programmene.

På skoleeksamen tar du med din egen PC med lisens på lese- og skrivestøtteprogrammet og skriver eksamen i Word. Du trenger ikke laste ned FLOWlock-nettleser. Du velger alternativet "Lese- og skriveverktøy"  i søknadsskjemaet.

Les mer om tilrettelegging på eksamen.

Eksempler på tilrettelegging i studiehverdagen

Tilrettelagt utdanningsplan

Det kan være flere grunner til at det er lurt å begrense antall emner du gjennomfører pr. semester. Vi tilrettelegger din utdanningsplan om du trenger mer tid.

Permisjonssøknad

Er du hindret fra å gjennomføre studiet kan du søke permisjon for en begrenset periode. Les mer om permisjon og søknad.

Undervisningsmateriale på forhånd

Dette er mer eller mindre regelen, men hvis du ikke har tilgang til undervisningsmaterialet på forhånd, spør emneansvarlig som legger det i Canvas.

Pensum på lyd

Du kan låne lydbøker av Norsk lyd- og blindeskriftsbibliotek Norsk lyd- og blindeskriftsbibliotek NLB. I emneplanen vil du kunne se hvilket pensum som er tilgjengelig hos NLB.

Du som er under utdanning og har dokumentasjon på at du har spesifikke lese- og skrivevansker (f.eks. dysleksi) kan søke NAV hjelpemiddelsentral om Lingdys, Lingright, eller Lingpilot.

Slik går du frem for å søke om skrivestøtteprogram via NAV Hjelpemiddelsentral

Mentorordning via NAV

Mentorordningen er et begrenset tilbud for deg som er student ved NIH. Dette et tiltak til studenter som fortrinnsvis har utdanningsstøtte via NAV. Har du støtte til utdanning fra NAV kan du ta kontakt med din saksbehandler i NAV og undersøke muligheten for å få mentor. Ordningen til NAV er tidsbegrenset, inntil 3 år. Les mer om tilbudet, hvem kan få en mentor og hvor lenge på nav.no.

Praktisk tilrettelegging

  • Parkering Det er god tilgang på parkeringsplasser ved campus. Det er egne plasser for funksjonshemmede.
  • Anlegg Det er universell utforming av bygningsmassen.
  • Lesesalplass Det er mulig å reservere lesesalplass/ stille arbeidsplass.
  • Bolig Norges idrettshøgskole er tilknyttet Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO). SiO har et godt utvalg tilrettelagte boliger for ulike typer funksjonshemminger.

Tilrettelegging av aktivitetsfag

Innen aktivitetsfagene kan det være aktuelt med tilrettelegging av enkelte aktiviteter, eller i helt spesielle tilfeller at du blir vurdert i alternative aktiviteter. 

Du innkalles til et møte hvor du kan legge fram dine utfordringer og muligheter, og i samarbeid med emneansvarlig/underviser får du en individuell tilrettelegging.

Du blir vurdert ferdighets- og kunnskapsmessig på lik linje med de øvrige studentene i henhold til studieplanens læringsutbytte. 

Gjennomføring av aktivitetsemner ved sykdom og skade

Studenter med langvarig skade/sykdom​ må fylle ut og levere skadeskjema til emneansvarlig. Dette skjemaet finnes i Canvas hos de respektive emnene.  
Mulige tilretteleggingstiltak avhenger av skadens/sykdommens art og omfang.

Studenter som har kortvarig skade/sykdom​ kontakter emneansvarlig i forkant av timen for å avklare hvordan evt. tapt undervisning kan tas igjen, evt. hvilken tilrettelegging som kan gjøres. Det avtales gjentak av timer evt. med annen klasse/pulje. Emneansvarlig og aktivitetslærer avgjør hvilke timer som dekker hvilke tema. 

Type tilrettelegging som kan gjøres: 

  • Aktivitetsemnene krever at studentene så langt det lar seg gjøre bruker alternative bevegelsesformer i timene.  
  • Dersom aktiviteten ikke kan gjennomføres med en alternativ bevegelsesform kreves delvis aktiv deltakelse og sammen med konstruktiv deltakelse med oppgaver.
  • Dersom aktiviteten ikke kan gjennomføres etter punktene over tas kurset igjen året etter. Eventuelle justeringer gjøres i utdanningsplanen. 

Oppmøte 

  • Alle aktivitetsfag har krav om 80% oppmøte med aktiv og konstruktiv deltakelse på hvert delemne. 100% oppmøte i Ridderuka på Beitostølen inkl. undervisning i forkant.  

Det er studentens ansvar å følge opp oppmøte, fravær, eller gjentak av timer.  

Innmelding av skade

Ved enhver ulykke, skade eller tilløp til ulykke skal meldes inn i avvikssystemet. Primært gjøres dette for å sikre den skadedes rettigheter når det er skjedd en uønsket hendelse, samtidig er det også viktig for å kunne forebygge nye hendelser.

Dersom du skulle være uheldig å skade deg i forbindelse med undervisning er det viktig at skaden rapporteres til NIH. Dette gjøres ved å fylle ut vedlagt ulykke-skjema. Dette skjemaet skal fylles ut sammen  med emneansvarlige/timelærer som var til stedet når ulykken fant sted. Skjemaet finner du her og på servicetorget.

Emneansvarlige/timelærer skal videre rapportere skaden inn via HMS avvikssystemet. Emneansvarlig er ansvarlig for at også timelærere kjenner til denne rutinen.

Hvorfor er det viktig at skaden rapporteres inn?

Enkelte skader kan skape problemer for deg lang tid etter at skaden oppstod, da den kan utvikle seg til å bli en yrkesskade. Det vil da være avgjørende at skaden er innrapportert til NAV for at dere senere i livet skal kunne få en eventuelt erstatning fra Folketrygden.

Det er også viktig å rapportere skaden inn da dere vil kunne ha behov for fysioterapi med mer. Dette er kostnader ikke NIH dekker, men vil være noe dere må søke om å få refundert fra NAV. For å kunne få bistand fra NAV må skaden være innrapportert. Saken sendes til NAV dersom lege er oppsøkt. Legg derfor ved kopi av legejournal dersom lege er oppsøkt. Merk dere at NAV refunderer ikke utgifter dersom privat lege er oppsøkt. NIH dekker heller ikke utgifter til taxi til og fra høgskolen.

Staten er selvassurandør

NIH kan IKKE forsikre sine studenter. NIH er en statlig vitenskapelig høgskole, og staten er selvassurandør. Det medfører at NIH ikke har lov til å forsikre studentene. Studenter må selv skaffe seg ulykke-/skadeforsikring. Dette blir dere opplyst om ved studiestart.

Ansvarlig for registrering av studentskader ved NIH

Skjemaet leveres til Grethe Nilsen. Rutine ved innmelding av personskader i avvikssystemet:

  • Emneansvarlig skal sammen med den skadede  studenten skal fylle ut et skademeldingsskjema.  Utfylt skjema legges i posthyllen til områdeansvarlig. Husk at kopi av legejournal må legges ved skademeldingsskjemaet dersom skaden har medført legehjelp. 
  • Skademeldingsskjemaet er samtykke fra den skadede personen for at  hendelse skal kunne behandles internt i de respektive organisasjoner. For å kunne gjøre dette må den skadede gi samtykke til at medisinske opplysninger av personlig karakter registreres og gjøre tilgjengelige, jf Arbeidsmiljølovens § 5 - 1 (3). Dersom slikt samtykke ikke gis, skal skjemaet anonymiseres før det registreres.
  • Emneansvarlig skal melde saken inn i avvikssystemet.
  • Saken sendes inn til NAV med kopi til studentene og emneansvarlig.

Ved behov for legekonsultasjon har studentene flere alternativer. Studenter ved NIH kan benytte seg av SiOs helsetjenester som er gratis. NIH har også en avtale med Toppidrettssenterets helseavdeling om konsultasjoner ved idrettsrelaterte skader av akutt karakter som oppstår i undervisning Konsultasjonene er gratis.

Allmennmedisinske konsultasjoner inngår ikke i avtalen.

Kontakt

Bilde av Grethe Nilsen
1211 Seksjonssjef
E-post
grethen@nih.no
Telefon
+47 23 26 20 18