Prosjektet involverer partnere i sju land, og EU-pengene ble nylig delt ut. Det er første gang EU bruker penger på å etablere «Erasmus+ lærerakademier», og det NIH-drevne prosjektet er altså ett av disse.
Erasmus+ er EUs program for utdanning, opplæring, ungdom og idrett; i årene 2021-2027 har de et budsjett på nesten 300 milliarder kroner.
Målet med dette enkeltprosjektet, «PhysEd-Academy», er å utvikle et europeisk lærerakademi som i sin tur skal forbedre kroppsøvingsfaget både i barne-, ungdoms- og videregående skoler over hele Europa.
Et viktig mål langt fremme - via et forbedret kroppsøvingsfag og økt bevegelsesglede - er å bedre folkehelsa, fordi folk over hele Europa generelt blir stadig mindre fysisk aktive.
30 år på overtid
Det har vært stort behov for å fornye både innholdet og undervisningsmetodene i kroppsøvingsfaget lenge. Undervisningen er jevnt over sterkt fokusert på idrett og innprenting av idrettsferdigheter – og altfor lite på et mangfold av aktiviteter og ferdigheter.
Og lite har endret seg de siste 30 årene, selv om problemet ble påpekt allerede på den tiden.
– Innholdet i faget og hvordan det undervises på, burde vært oppdatert for lengst. Forskning viser faktisk at mye av dagens praksis bryter med læreplanen og opplæringsloven, sier han. – Men det betyr også at gode intensjoner og planer ikke er nok. Man står fast i gamle spor.
LES mer: Kroppsøvingsfaget er i krise. Lærerne har skylda
Skal utvikles videre
Etter prosjektets slutt er målet at PhysEd-Academy skal fungere som en kontinuerlig utdanningsnettverk og plattform for lærerstudenter i kroppsøving og kroppsøvingslærer i skolen.
Før det kommer så langt, skal signaturpedagogikkene testes i lærerutdanningene og etterutdanningene hos institusjonene som deltar i prosjektet. Deretter skal lærerstudentene og lærer (som deltar på etterutdanningen) bruke pedagogikken på sine elever.
Innholdet i utdanningen som akademiet skal tilby vil være sentrert rundt tema som likestilling og inkludering, natur og miljø, kropp, kjønn og helse, kultur og samfunn - og teknologi og sosiale medier.
– Jeg tror ikke vi kommer i mål med å revolusjonere kroppsøvingsfaget på disse tre årene. Akademiet og signaturpedagogikkene vi utvikler vil være et godt grunnlag, og så skal vi bruke det som utgangspunkt for å kontinuerlig videreutvikle og forbedre kroppsøvingsfaget.
Kroppslig og variert
Uten å vite detaljene ser Hordvik for seg at den nye pedagogikken blant annet vil bety at elevene skal utforske samfunnsaktuelle spørsmål gjennom et mangfold av bevegelsesaktiviteter.
– Dette innebærer at elevene vil jobbe med større tema over lengre perioder. De skal bruke aktiviteter fra ulike kulturer til å utforske og lære om temaet. Dette skal gi både personlig utvikling og samfunnsrelevant læring som i sin tur vil bidra til å styrke både innholdet i og legitimiteten til kroppsøvingsfaget.
– Det er viktig å påpeke at dette ikke innebærer noen «teoretisering» av faget. Målet er å sette kroppslig læring og varierte aktiviteter i sentrum, i stedet for dagens snevre fokus på høy fysisk aktivitet og idrettstrening.
Dette skal bidra til at læringen i kroppsøving knyttes til de tverrfaglige temaene bærekraftig utvikling, folkehelse og livsmestring og demokrati og medborgerskap.
– Vi er sikre på at det «nye» kroppsøvingsfaget også vil slå an blant de unge.