Formål
Selv om mange barn i denne perioden trener svært mye, er det ikke tilstrekkelig godt kjent hvordan treningsmengde- og intensitet påvirker kondisjon utover naturlig vekst og modning. Det er derfor vanskelig å fastslå i hvilken grad utvikling av kondisjon skyldes naturlige tilpasninger fra vekst og modning, eller trening og fysisk aktivitet.
Formålet med dette prosjektet er å undersøke hvordan kondisjonen utvikler seg gjennom puberteten, både hos barn som allerede trener mye og barn som trener mindre.
Prosjektbeskrivelse
I prosjektet skal vi følge en gruppe med barn i 12-13 års alderen over en periode på to år. Noen av barna er svært fysisk aktive og trener mye, og noen er mindre fysisk aktive. I perioden skal vi gjennomføre en 8-ukers treningsintervensjon, der en gruppe skal trene mer kondisjonstrening enn den andre gruppen. Målet vårt er å bedre forstå hvordan barn i denne alderen responderer på kondisjonstrening, og videre kunne forklare de fysiologiske mekanismene som ligger bak en evt. økning i kondisjon.