Formål
Prosjektet ønsker å undersøke hvordan fysisk aktivitet kan være relatert til psykisk helse og skoleprestasjoner, og hvordan dette utvikler seg gjennom de tre årene på ungdomsskole.
Prosjektbeskrivelse
Prosjektet er gjennomført som en prospektiv kohortstudie som har fulgt elever fra 11 skoler årlig fra 8. klasse til og med 10. klasse. Målinger som har blitt innhentet er syv dagers objektiv aktivitetsregistrering ved bruk av akselerometer, spørreundersøkelse, antropometriske målinger, karakterutskrifter
Resultater
Resultatene fra prosjektet viser at fysisk aktivitet var svakt assosiert til positiv psykisk helse. Ingen sammenhenger ble funnet mellom fysisk aktivitet og psykiske helseplager, eller mellom fysisk aktivitet og skoleprestasjoner, verken i tverrsnitts- eller i longitudinelle data.
Artikkel 1: Physical activity, mental health and academic achievement: A cross-sectional study of Norwegian adolescents
Artikkel 2: Physical activity and academic achievement among Norwegian adolescents: Findings from a longitudinal study.
Artikkel 3: The longitudinal association between objectively measured physical activity and mental health among Norwegian adolescents.