English version of this page

Fysisk aktivitet, psykisk helse og skoleprestasjoner blant ungdom

Ph.d.-prosjekt

I nyere tid, har det vært en stor økning i forskning som ser på sammenhenger mellom fysisk aktivitet (FA) og psykisk helse, samt FA og skoleprestasjoner. Resultatene herfra spriker, men hovedlinjene indikerer at FA kan korrelere positivt med flere mål på psykisk helse, samt skoleprestasjoner. Det mangler imidlertid longitudinell forskning som utforsker disse sammenhengene ved bruk av objektivt målt FA i løpet av ungdomsskoleårene.

Formål

Prosjektet ønsker å undersøke hvordan fysisk aktivitet kan være relatert til psykisk helse og skoleprestasjoner, og hvordan dette utvikler seg gjennom de tre årene på ungdomsskole.

Prosjektbeskrivelse

Prosjektet er gjennomført som en prospektiv kohortstudie som har fulgt elever fra 11 skoler årlig fra 8. klasse til og med 10. klasse. Målinger som har blitt innhentet er syv dagers objektiv aktivitetsregistrering ved bruk av akselerometer, spørreundersøkelse, antropometriske målinger, karakterutskrifter

Resultater

Resultatene fra prosjektet viser at fysisk aktivitet var svakt assosiert til positiv psykisk helse. Ingen sammenhenger ble funnet mellom fysisk aktivitet og psykiske helseplager, eller mellom fysisk aktivitet og skoleprestasjoner, verken i tverrsnitts- eller i longitudinelle data.

Artikkel 1: Physical activity, mental health and academic achievement: A cross-sectional study of Norwegian adolescents

Artikkel 2: Physical activity and academic achievement among Norwegian adolescents: Findings from a longitudinal study.

Artikkel 3: The longitudinal association between objectively measured physical activity and mental health among Norwegian adolescents.

Prosjekteier

Norges idrettshøgskole

Prosjektgruppe

Ingeborg Barth Vedøy (stipendiat)

Deltakere

  • Sigmund Alfred Anderssen (Leder)
  • Ingeborg Barth Vedøy
  • Knut R. Skulberg, Høgskolen i Innlandet (biveileder)
  • Hege E. Tjomsland, Høgskolen i Innlandet/Nasj.senter for mat, helse og fysisk aktivitet
  • Miranda Thurston, Høgskolen Innlandet
Publisert 20. okt. 2023 10:14 - Sist endret 20. okt. 2023 11:12