Formål
Målet med arbeidet er å undersøke forholdet mellom sykling og HKS og tilhørende risikofaktorer. Videre er målet å undersøke individuelle og miljømessige faktorer som kan påvirke nordmenns valg om å sykle som aktiv transport. Til slutt presenteres en sensitiv metode for å beskrive utviklingen av sykling i Norge, på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå.
Prosjektbeskrivelse
Avhandlingen er basert på to systematiske litteraturstudier med metaanalyser om HKS og tilhørende risikofaktorer for mer enn én million individer. Videre er arbeidet basert på en tversnittundersøkelse av offentlig ansatte i de tre norske fylkene Sogn og Fjordane, Aust-Agder, og Vest-Agder. Den nasjonale sykkelindeksen består av 89 stasjonære tellere, basert på åpne data distribuert av Statens Vegvesen
Resultater
- Sykling er assosiert med 22 prosent lavere risiko for hjerte- og karsykdommer
- Det å ha kortere reise veg enn fem kilometer øker sannsynlighet for å sykle til arbeid
- I Norge er det 11 prosent mer sykling i 2020 enn i 2018.