Kort om studiet
Lærerutdanningen er en 5-årig masterutdanning, og har et spesielt stort fokus på praksiserfaring. Studiet gir deg solid faglig og fagdidaktisk kompetanse i undervisningsfagene, og profesjonsforståelse som lærer i en historisk, kulturell og samfunnsmessig sammenheng.
Du lærer blant annet:
- Hvordan du utarbeider god og målrettet undervisning som inkluderer alle elever.
- På hvilke måter du som lærer har betydning for elevenes læring og utvikling.
- Å bidra til gode opplevelser, kroppslig læring, mestring og utvikling av elevers selvbilde.
- Om barn og unges utvikling, danning og læring i ulike sosiale, språklige og kulturelle kontekster, spesielt knyttet til kroppsøving og idrettsfag.
- Hvordan fremme kroppsøving og idrettsfagets plass og rolle i samfunnet.
I første og andre år er det lagt opp til veksling mellom teoretiske og praktiske arbeidsformer. På tredjeåret skal du studere et annet skolefag på 60 studiepoeng eller to skolefag på 30 studiepoeng, hvorav det ene kan være spesialpedagogikk. På NIH vil det være mulig å ta Friluftsliv eller Treningslære som fag 2. Fag 2 (og eventuelt fag 3) kan tas ved andre universitet og høgskoler, og NIH har avtaler med MF, Oslo Met og Høgskolen i Østfold. Lærerutdanningens to siste år gir deg anledning til å fordype deg og skrive masteroppgave.
Praksis
I løpet av studiet skal du ha hele 140 dager i praksis. Skolepraksisen foregår under veiledning av lærere i grunnskole og videregående skole. I hele studiet stilles krav til fremmøte og aktiv deltakelse, og du vil få stor grad av ansvar. Praksis gjennomføres på skoler NIH har praksisavtale med.
I de tre første studieårene er det 90 dager praksis. I første studieår er 40 dager lagt til grunnskolens barnetrinn og ungdomstrinn og skolefritidsordningen/aktivitetsskolen (SFO/AKS). I andre studieår er det 50 dager praksis i videregående opplæring med både kroppsøving og idrettsfag samt praksis knyttet til faglig og kulturelt arbeid med unge og voksne.
I de to siste studieårene er det 50 dager praksis hvorav 30 foregår fjerde studieår og 20 femte studieår. Minst 15 dager av praksisen skal være prosjektbasert og kan være knyttet til masteroppgaven.
Det vil være progresjon i praksis, fra observasjon og analyse ved starten av utdanningen til det å kunne videreutvikle erfarings- og forskningsbaserte undervisningspraksiser i den siste delen av utdanningen.
Utveksling
Det er utvekslingsmuligheter fjerde studieår og NIH har særlig gode samarbeidspartnere i Norden, Europa, Canada, og USA. Du finner mer informasjon om utveksling på våre utvekslingssider.
For nåværende studenter
Kontakt
![](/bilder/logo/nih-logo-500x500.jpg)
Opptakskontoret
E-post: opptak@nih.no
Telefon: 23 26 20 30
Tirsdag, onsdag og torsdag kl. 12-14
i perioden 15. februar til 31. august