Disputas: Elevmedvirkning i kroppsøving

Elever er involvert i en rekke beslutninger i kroppsøvingsfaget, ifølge forskningen til Eirik Aarskog. 

Portrett Eirik Aarskog.

Eirik Aarskog jobber i dag på Høgskolen i Innlandet. 

  • Eirik Aarskog har vært stipendiat ved Institutt for friluftsliv og lærerutdanning. Jobber nå som høgskolelektor på Høgskolen i Innlandet. 
  • Disputerer 10.januar over avhandlinga: "The How of Decision-Making.’ A Qualitative Investigation of Student Decision- Making When Learning in Physical Education".
  • Les avhandlinga her
  • Se disputasen direkte her

     

Aarskogs doktorgradsarbeid har elevmedvirkning i kroppsøving som tematisk fokus. Basert på en litteraturgjennomgang, argumenteres det for behov for ytterligere forskning på området, spesielt med hensyn til elevers handlinger og tanker innenfor lærerstyrte kontekster i kroppsøving. I forlengelse av dette, og gjennom et progressivt forskningsprosjekt rettes oppmerksomhet mot fire sentrale forskningsspørsmål knyttet til elevers beslutningstaking i kroppsøving.

  1. Hvordan kan elevers beslutningstagning konseptualiseres med en eksplisitt læringsteoretisk kobling?
  2. Hvordan kan elevers beslutningsprosesser undersøkes gjennom å undersøke elevers handlinger, refleksjoner og interaksjoner?
  3. Hvordan medvirker elever i vurderingsprosesser I kroppsøvingsfaget?
  4. Hvordan medvirker elever i forhandlingsprosesser om hva, hvordan, hvorfor i kroppsøvingsfaget?

I prosjektet er John Dewey sitt teoretiske perspektiv benyttet for å konseptualisere elevers beslutningsprosesser som en del av deres læring. Dette teoretiske perspektivet er anvendt analytisk, men også benyttet som teoretisk bakteppe for utviklingen av en forskningsmetodologi designet for å svare på de fire forskningsspørsmålene. Resultatet av den utførte forskningen er beskrevet gjennom tre publiserte artikler som behandler ulike aspekter av elevmedvirkning, inkludert beslutningsprosesser knyttet til læring, deltakelse i vurdering og deltagelse i forhandlingsprosesser i kroppsøving.

Avhandlingen argumenterer for at det eksisterer et relativt ubenyttet pedagogisk potensial i å forstå og veilede elevers beslutningsprosesser i kroppsøving, og den understreker betydningen av reflekterte lærere som tar hensyn til elevers individuelle behov.

Det argumenters særlig for at både det teoretiske rammeverket, den utviklede forskningsmetodologien og de empiriske funnene gir ny innsikt i elevers beslutningsprosesser. Hovedbidraget fra avhandlingen ligger dermed i at prosjektet tilfører ny forståelse gjennom konseptuelle, metodologiske og empiriske innsikter om elevers ulike beslutningsprosesser og de pedagogiske potensialer som kan ligge til disse, i kroppsøving.

Program

  • 10.15-11.00 Prøveforelesning: "Educational theory and physical education futures: a critique of possibilities and pitfalls"
  • 13:00-16.00 Disputas over avhandlinga: "The How of Decision-Making.’A Qualitative Investigation of Student Decision- Making When Learning in Physical Education

Komité

Professor James Rudd, Norwegian School of Sport Sciences (NIH), chairperson

Honorary Fellow Dr. Malcolm Thorburn, University of Edinburgh, 1st opponent

Professor emeritus Chantal Amade-Escot, Université de Toulouse – Jean Jaurés, 2nd opponent

Praktisk informasjon

Disputasen er åpen for alle og vil også bli strømmet på NIHs YouTube-kanal.

Arrangør

Oddbjørn Alstad
Emneord: Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Publisert 18. des. 2023 10:59 - Sist endret 5. feb. 2024 11:36