Studiebarometeret 2023: NIH til topps igjen!

NIH-studentene scorer nok en gang bedre enn landsgjennomsnittet på faglig og sosialt miljø. Det viser ferske tall fra Studiebarometeret, en årlig nasjonal spørreundersøkelse gjennomført av NOKUT.

Av Ingrid Halden
Publisert 26. feb. 2024 10:57 - Sist endret 15. mars 2024 13:56
Studenter som jobber

Studentene trives veldig godt på NIH, både faglig og sosialt. \Foto: Daniel Kivle, NIH

— Det er hyggelig å se at NIH-studentene trives! På en skala fra 1-5, der 5 er best, scorer NIH 4,2 på «overordnet tilfredshet». Dette er en økning fra i fjor, og høyere enn landsgjennomsnittet, sier prorektor Elin Kolle.

—Disse tallene er en sterk indikator på at studentene er fornøyde med kvaliteten på utdanningen og studentopplevelsen på NIH. 

Best på faglig og sosialt miljø

Enkeltspørsmål som ble vurdert best av NIH-studentene var det sosiale miljøet (4,2), det faglige miljøet (4,1) og miljøet mellom studentene og de faglig ansatte på studieprogrammet (4,0). NIH scorer bedre enn landsgjennomsnittet på samtlige.

—Vi er opptatt av at studentene skal trives. NIH har en sterk og positiv studiekultur, og i tillegg indikerer tallene at studentene verdsetter det akademiske miljøet og samarbeidet mellom studenter og ansatte. Det tyder på at det er kort vei mellom studenter og ansatte, og fremhever en god relasjon og kommunikasjon dem imellom, sier Kolle.

Dette bekreftes også av Studentstyrets leder, Tom-Daniel Laugerud.

—En klar styrke på NIH, er at vi har et godt og inkluderende sosialt miljø både i og utenfor klasserommet. Blant annet har vi et aktivt foreningsliv som bidrar til at studentene blir godt kjent på tvers av studieprogram og skaper liv på campus.

I tillegg scorer NIH-studentene bedre enn landsgjennomsnittet på hovedområdet «undervisning».

—Undervisningen er lagt opp til aktiv deltakelse fra studentene, noe som er positivt ettersom bruk av studentaktiv læring kan bidra til en mer engasjerende og interaktiv læringsopplevelse, sier Kolle.

Studiedirektør Anja Veum sier at hun er glad for at studentene er fornøyde med studieprogrammet de går på. Samtidig presiserer hun at vi må ta tak i de tingene studentene mener NIH bør forbedre.

—Studentenes tilbakemeldinger er viktig i vårt arbeid med å videreutvikle studietilbudet og læringsmiljøet på NIH, sier Veum.

Praksiserfaring er viktig

Praksis er et viktig element i undervisningen, og studentene indikerer at de er fornøyde med sin praksiserfaring og hvordan den har blitt gjennomført. Alle NIHs bachelorprogram har praksis som en del av utdanningen. Dette er nyttig fordi studentene får anvende teoretisk kunnskap i praksis, de får verdifull innsikt i yrkeslivet og får bygge verdifullt nettverk og nye relasjoner i arbeidsmarkedet.

—I tillegg er det en viktig arena der arbeidslivet kan bli klar over hva NIH-studentene faktisk kan og hva de kan bidra med, understreker Kolle.

Det samme gjelder for alle masterprogrammene. På noen program er praksis valgbart, mens på andre er det obligatorisk.

Ønsker tettere tilknytning til arbeidslivet

Et viktig forbedringspotensial for NIH er tilknytningen til arbeidslivet. Dette gjelder informasjon om hvordan kompetansen kan tas i bruk i arbeidslivet, representasjon fra arbeidslivet i undervisning, eller samarbeid med bedrifter og virksomheter i prosjekt- eller oppgavesammenheng.

— Her scorer vi fortsatt lavt, men noe bedre enn i fjor. Dette er et område som vi kontinuerlig jobber med og har høyt oppe på agendaen. Vi skal styrke oss på arbeidslivsrelevans, og vi vil fortsette den jobben som gjøres med å knytte oss enda tettere til arbeidslivet i 2024, sier Veum.

Tom-Daniel Laugerud og Studentstyret mener at NIH må komme med flere konkrete tiltak for å adressere dette området.

Prorektor forteller at flere studieprogram har gjesteforelesere inne, reiser på ekskursjon til relevante arbeidsplasser og har jobbskygging. I tillegg skal alle studieprogrammene ha besøk av relevante personer fra arbeidslivet i programutvalget. De gjennomgår studieprogrammet og ser på læringsutbyttebeskrivelser slik at studentene faktisk lærer det som er aktuelt for jobbene de skal ut i.

—Til tross for at mye bra gjøres på dette området, har vi fortsatt en vei å gå, konkluderer Veum.