Bilde av Ellen Berg

Ellen Berg

English version of this page Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Førsteamanuensis
E-post
ellenbe@nih.no
Telefon
+4723262253
Mobiltelefon
+4799722351

Forskning

Kroppsøving, Inkludering, Tilpasset opplæring, Normalitet, Annerledeshet, Anerkjennelse, Funksjonshemming, Skole-hjem-samarbeid, Tverrprofesjonalitet, Kvalitativ Metode, Narrativ tilnærming, Diskurser, Involvering av barn i forskning, Forskningsetikk

 

Undervisning

Pedagogikk, inkludering og tilpasset opplæring i kroppsøving, skole-hjem-samarbeid, tverrprofesjonelt arbeid, helsepedagogikk, tilpasset fysisk aktivitet, idrett og funksjonshemming, metode og vitenskapsteori – bachelor, kvalitativ metode, veiledning bachelor- og masteroppgaver.

 

Kort biografi

Ellen Berg er førsteamanuensis i kroppsøving og idrettsfag ved Institutt for lærerutdanning og friluftslivstudier. Hun er utdannet faglærer i kroppsøving og idrettsfag ved HINN (tidligere Elverum Lærerhøgskole). Har 1. og 2. avdeling i spesialpedagogikk med vekt på fysisk funksjonshemming fra UiO, og hovedfag i idrettsvitenskap med fordypning innen idrettspedagogikk fra NIH. Berg har arbeidet som kroppsøvings- og idrettsfaglærer og avdelingsleder i videregående skole, og har også 20 års erfaring som spesialpedagog/idrettspedagog ved TRS kompetansesenter for sjeldne diagnoser ved Sunnaas sykehus. Berg har doktorgrad i idrettsvitenskap fra NIH fra 2013, der tema for avhandlingen var inkludering i kroppsøving for elever med fysiske funksjonsnedsettelser. I videre arbeid er hun spesielt opptatt av elev-lærer-relasjonen, anerkjennelse og samhandling som fundament for utvikling av et inkluderende kroppsøvingsfag, og hvordan ulike aktører både i og utenfor skolearenaen påvirker elevens deltagelse og læring i faget kroppsøving. 

Publikasjoner

  • Gerdin, Göran Nils; Lundin, Katarina; Philpot, Rod; Berg, Ellen; Mooney, Amanda & Kitching, Ansie [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2024). Despite good intentions: The elusiveness of social justice in health and physical education curricula across different contexts. European Physical Education Review. ISSN 1356-336X. doi: 10.1177/1356336X241249820.
  • Velvin, Gry; Johnsen, Vigdis; Lidal, Ingeborg Beate & Berg, Ellen (2023). Parental Intervention Program for Preschool children with Rare Diseases – a mixed methods evaluation of parents’ experiences and utility. Orphanet Journal of Rare Diseases. ISSN 1750-1172. 18. doi: 10.1186/s13023-023-02935-8. Fulltekst i vitenarkiv
  • Berg, Ellen (2023). Samhandling om kroppsøving : om betydningen av samarbeid for et inkluderende kroppsøvingsfag for elever som har en funksjonshemming, Bevegelsesfellesskap i oppveksten : kritiske perspektiver på inkludering og mangfold. Fagbokforlaget. ISSN 9788245041415. s. 71–89. doi: 10.55669/oa230104.
  • Berg, Ellen (2023). Elever med funksjonsnedsettelse, Et anerkjennende kroppsøvingsfag . Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202763343. s. 208–229.
  • Svendby, Ellen Berg; Øien, Ingvil & Willumsen, Elisabeth (2019). Involvering av barn i samproduksjon i forskning - metodologiske og etiske aspekter. I Askheim, Ole Petter; Lid, Inger Marie & Østensjø, Sigrid (Red.), Samproduksjon i forskning : forskning med nye aktører. Universitetsforlaget. ISSN 9788215031668. s. 180–195. doi: 10.18261/9788215031675-2019-11.
  • Groven, Karen Synne; Svendby, Ellen Berg & Rugseth, Gro (2019). Ethical sensitivity in co-production: Openness and doubt when young women participate in research. Health Care for Women International. ISSN 0739-9332. doi: 10.1080/07399332.2019.1590363.
  • Bathen, Trine; Fredwall, Svein Otto; Steen, Unni & Svendby, Ellen Berg (2019). Fatigue and pain in children and adults with multiple osteochondromas in Norway, a cross-sectional study. International Journal of Orthopaedic and Trauma Nursing. ISSN 1878-1241. 34, s. 28–35. doi: 10.1016/j.ijotn.2019.02.001.
  • Svendby, Ellen Berg (2017). Fra åpen dør til å stange hodet i veggen. Foreldres erfaringer med skole-hjem-samarbeid når barna og de unge har en sjelden diagnose. Spesialpedagogikk. ISSN 0332-8457. 82(3), s. 39–52.
  • Svendby, Ellen Berg (2016). Re(Telling) lived experiences in different tales: a potential pathway in working towards an inclusive PE . Sport, Education and Society. ISSN 1357-3322. 21(1), s. 62–81. doi: 10.1080/13573322.2015.1113166.
  • Svendby, Ellen Berg & Dowling, Fiona Jane (2013). Negotiating the discursive spaces of inclusive education : narratives of experience from contemporary physical education. Scandinavian Journal of Disability Research. ISSN 1501-7419. 15(4), s. 361–378. doi: 10.1080/15017419.2012.735200.

Se alle arbeider i Cristin

  • Wilhelmsen, Terese; Berg, Ellen; Evensen, Kristin Vindhol; Solstad, Gerd Marie & Thorjussen, Ingfrid M. (2023). Bevegelsesfellesskap i oppveksten : kritiske perspektiver på inkludering og mangfold. Fagbokforlaget. ISBN 9788245041415. 413 s.
  • Berg, Ellen (2021). Kroppsøving - med rom for alle : om læring, anerkjennelse, samhandling og utforsking. Fagbokforlaget. ISBN 9788245023091. 216 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Velvin, Gry & Berg, Ellen (2024). Parental Intervention Program for Preschool children with Rare Diseases. A mixed methods evaluation of parents’ experiences and utility.
  • Velvin, Gry & Berg, Ellen (2024). Hvordan styrke helsekompetansen til foreldre til funksjonshemmede barn i overgang fra barnehage til skole. En kvalitativ evalueringstudie av skolestartkurs for foreldre til barn med sjeldne diagnoser. .
  • Berg, Ellen & Velvin, Gry (2024). Økt kompetanse, trygghet og bedre samhandling: Foreldres erfaringer med å delta på skolestartkurs for foreldre til barn med sjeldne diagnoser.
  • LaHart, Camilla; Berg, Ellen & Velvin, Gry (2024). Betydningen av skolestartkurs for foreldre til barn med sjeldne diagnoser. [Internett]. Podcast.
  • Berg, Ellen (2024). Et fremtidsrettet og inkluderende kroppsøvingsfag.
  • Leirhaug, Petter Erik & Berg, Ellen (2023). Teacher and Student Perceptions of Social Justice in Norwegian PE Practice.
  • Berg, Ellen (2023). Narrativ tilnærming til kunnskapsproduksjon - fra data til representasjon av funn. .
  • Berg, Ellen & Solstad, Gerd Marie (2023). Inkluderende bevegelsesfellesskap. Visjoner og virkelighet, Bevegelsesfellesskap i oppveksten : kritiske perspektiver på inkludering og mangfold. Fagbokforlaget. ISSN 9788245041415. s. 364–380. doi: 10.55669/oa230119.
  • Evensen, Kristin Vindhol & Berg, Ellen (2022). Kakao og kveldsmat smaker best etter trening. Er verkeleg idrett betre enn andre fritidsaktivitetar?
  • Evensen, Kristin Vindhol & Berg, Ellen (2022). Idrett er ikkje betre enn andre fritidsaktivitetar. Bergens Tidende, Debattsider.
  • Berg, Ellen (2022). Inkluderende kroppsøving – hva innebærer det og hva kan fysioterapeuter bidra med? .
  • Berg, Ellen & Bredahl, Anne-Mette (2022). “Give me a chance to try and find my way”: Adults with achondroplasia and their experience with physical activity.
  • Østerlie, Ove; Danielsen, Hege & Berg, Ellen (2022). [Podcast, krø.no] Kroppsøving og skole-hjem samarbeid.
  • Berg, Ellen (2021). Kroppsøving med rom for alle.
  • Berg, Ellen (2021). Tverrprofesjonelt arbeid - fra politiske føringer til oppfølging i praksis. .
  • Østerlie, Ove & Berg, Ellen (2021). [Podcast, krø.no] Inkludering og tilpasset opplæring i kroppsøving. [Internett]. www.krø.no.
  • Berg, Ellen (2021). Tilpasset og inkluderende kroppsøving i en mangfoldig skole .
  • Nyquist, Astrid; Berg, Ellen & Jahnsen, Reidun Birgitta (2021). Fritiden – å etterspørre barns kompetanse, Kroppsøving - med rom for alle : om læring, anerkjennelse, samhandling og utforsking. Fagbokforlaget. ISSN 9788245023091. s. 153–166.
  • Berg, Ellen (2020). Tverrprofesjonelt arbeid - fra politiske føringer til oppfølging i praksis. Muligheter og utfordringer.
  • Berg, Ellen (2019). Å involvere barn i forskning - fra informanter til samprodusenter?
  • Svendby, Ellen Berg (2019). Å innta et kritisk perspektiv med en narrativ tilnærming. Et refleksivt tilbakeblikk på forskningsprosessen med utspring i erfaringer fra eget doktorgradsprosjekt. .
  • Svendby, Ellen Berg (2019). Narrativ tilnærming i utdanning og forskning - som ledd i profesjons- og kunnskapsutvikling innen kroppsøvingsfaget.
  • Svendby, Ellen Berg (2019). Inkluderende kroppsøving tuftet på læring, anerkjennelse, samhandling og utforsking. .
  • Moen, Kjersti Mordal & Svendby, Ellen Berg (2019). Knefall for kroppshysteriet eller lære toleranse for mangfold. . Utdanningsnytt.no.
  • Bredahl, Anne-Mette & Svendby, Ellen Berg (2018). “Researching on or with participants with disabilities”; User Involvement in Research and its relevance for APA.
  • Svendby, Ellen Berg (2017). Barn som medskapere av kunnskap i forskning.
  • Svendby, Ellen Berg (2017). ‘Å nei, det hoppes ganske så galant over’: Foreldres erfaringer med skole-hjem-samarbeid om kroppsøvingsfaget når barna og de unge har en fysisk funksjonsnedsettelse.
  • Svendby, Ellen Berg (2017). ‘Writing lives’ and encountering ‘the game of truth’: Reflections from my narrative inquiry of embodied experience.
  • Svendby, Ellen Berg (2017). ‘Betydningen av anerkjennelse og samhandling for barns læring og deltagelse i en inkluderende skole.
  • Svendby, Ellen Berg (2016). Anerkjennelse og samhandling som grunnpilarer i å skape inkluderende opplæring.
  • Svendby, Ellen Berg (2016). Idrettsglede og fysisk aktivitet for barn, unge og voksne med AMC. Erfaringsutveksling med utspring i et doktorgradsprosjekt.
  • Svendby, Ellen Berg (2016). ’Fra åpen dør til å stange hodet i veggen’: Om skole-hjem-samarbeidet og støttesystemet’. Fra en doktorgradsstudie om barn og unges erfaringer med kroppsøvingsfaget når barnet/den unge har en sjelden diagnose (fysisk funksjonshemning).
  • Svendby, Ellen Berg (2016). ‘Jeg kan og jeg vil, men jeg passer visst ikke inn’. En narrativ studie om barn og unges erfaringer med kroppsøvingsfaget når de har en sjelden diagnose.
  • Svendby, Ellen Berg (2015). Narratives and the potential for making a difference.
  • Svendby, Ellen Berg (2015). Narratives of embodied experience from contemporary Physical Education.
  • Svendby, Ellen Berg (2015). ’Jeg kan og jeg vil, men jeg passer visst ikke inn’. En doktorgradsstudie om barn og unges erfaringer med kroppsøvingsfaget når de har en fysisk funksjonshemning – en narrativ tilnærming. Kroppsøving. ISSN 0333-0141. s. 20–23.
  • Svendby, Ellen Berg (2015). ’Fysisk aktivitet – verdier og konsekvenser? Erfaringsutveksling med utspring i et doktorgradsprosjekt.
  • Svendby, Ellen Berg (2015). ’I’m an inconvenience’: a narrative inquiry of embodied experience from contemporary Physical Education (PE).
  • Svendby, Ellen Berg (2014). Et inkluderende kroppsøvingsfag – i spranget mellom politikk og praksis.
  • Svendby, Ellen Berg (2014). Å anerkjenne og verdsette forskjellighet – en forutsetning for et inkluderende kroppsøvingsfag.
  • Svendby, Ellen Berg (2014). ‘Kroppsøving – ekskludering og ’oppbevaring’ fremfor inkluderende opplæring?
  • Svendby, Ellen Berg (2014). My PhD project. A narrative study of children and adolescent experiences with Physical Education (PE) when they have a rare disorder (physical disability).
  • Svendby, Ellen Berg (2014). Et inkluderende kroppsøvingsfag – kun retorikk?
  • Svendby, Ellen Berg (2014). Narrative ways of knowing – a narrative approach.
  • Dowling, Fiona Jane & Svendby, Ellen Berg (2013). Reflecting upon new forms of representation: pushing new boundaries and being ‘pushed’ around’.
  • Svendby, Ellen Berg (2010). The importance of “giving voice” to young people with disabilities in creating an inclusive environment in PE.
  • Svendby, Ellen Berg (2010). Celebrating diversity, not ‘normality’ in physical education?
  • Svendby, Ellen Berg (2010). ‛Juxtaposed tales of coping with difference in PE’.
  • Svendby, Ellen Berg (2009). Etiske aspekter og dilemmaer ved kvalitative dybdeintervjuer med barn og unge.
  • Svendby, Ellen Berg (2009). Why do we hesitate to "give voice" to young disabled people in PE research?
  • Svendby, Ellen Berg (2008). Inkludering og tilpasset opplæring i kroppsøving - er det mulig?
  • Svendby, Ellen Berg (2008). Erfaringer fra praksisfeltet som innfallsport til doktorgradsprosjekt: Inkludering og tilpasset opplæring i kroppsøving for elever med en sjelden diagnose - er det mulig?
  • Svendby, Ellen Berg (2013). "Jeg kan og jeg vil, men jeg passer visst ikke inn" : En narrativ studie om barn og unges erfaringer med kroppsøvingsfaget når de har en sjelden diagnose (fysisk funksjonshemning). Norges idrettshøgskole. ISSN 9788250204904.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 17. okt. 2023 13:09 - Sist endret 13. des. 2023 14:35