-
Velvin, Gry & Berg, Ellen
(2024).
Parental Intervention Program for Preschool children with Rare Diseases. A mixed methods evaluation of parents’ experiences and utility.
-
Velvin, Gry & Berg, Ellen
(2024).
Hvordan styrke helsekompetansen til foreldre til funksjonshemmede barn i overgang fra barnehage til skole. En kvalitativ evalueringstudie av skolestartkurs for foreldre til barn med sjeldne diagnoser. .
-
Berg, Ellen & Velvin, Gry
(2024).
Økt kompetanse, trygghet og bedre samhandling: Foreldres erfaringer med å delta på skolestartkurs for foreldre til barn med sjeldne diagnoser.
-
-
Berg, Ellen
(2024).
Et fremtidsrettet og inkluderende kroppsøvingsfag.
-
Leirhaug, Petter Erik & Berg, Ellen
(2023).
Teacher and Student Perceptions of Social Justice in Norwegian PE Practice.
-
Berg, Ellen
(2023).
Narrativ tilnærming til kunnskapsproduksjon - fra data til representasjon av funn. .
-
Berg, Ellen & Solstad, Gerd Marie
(2023).
Inkluderende bevegelsesfellesskap. Visjoner og virkelighet,
Bevegelsesfellesskap i oppveksten : kritiske perspektiver på inkludering og mangfold.
Fagbokforlaget.
ISSN 9788245041415.
s. 364–380.
doi:
10.55669/oa230119.
-
Evensen, Kristin Vindhol & Berg, Ellen
(2022).
Kakao og kveldsmat smaker best etter trening.
Er verkeleg idrett betre enn andre fritidsaktivitetar?
-
Evensen, Kristin Vindhol & Berg, Ellen
(2022).
Idrett er ikkje betre enn andre fritidsaktivitetar.
Bergens Tidende, Debattsider.
-
Berg, Ellen
(2022).
Inkluderende kroppsøving – hva innebærer det og hva kan fysioterapeuter bidra med?
.
-
Berg, Ellen & Bredahl, Anne-Mette
(2022).
“Give me a chance to try and find my way”: Adults with achondroplasia and their experience with physical activity.
-
-
Berg, Ellen
(2021).
Kroppsøving med rom for alle.
-
Berg, Ellen
(2021).
Tverrprofesjonelt arbeid - fra politiske føringer til oppfølging i praksis. .
-
-
Berg, Ellen
(2021).
Tilpasset og inkluderende kroppsøving i en mangfoldig skole
.
-
Nyquist, Astrid; Berg, Ellen & Jahnsen, Reidun Birgitta
(2021).
Fritiden – å etterspørre barns kompetanse,
Kroppsøving - med rom for alle : om læring, anerkjennelse, samhandling og utforsking.
Fagbokforlaget.
ISSN 9788245023091.
s. 153–166.
-
Berg, Ellen
(2020).
Tverrprofesjonelt arbeid - fra politiske føringer til oppfølging i praksis. Muligheter og utfordringer.
-
Berg, Ellen
(2019).
Å involvere barn i forskning - fra informanter til samprodusenter?
-
Svendby, Ellen Berg
(2019).
Å innta et kritisk perspektiv med en narrativ tilnærming. Et refleksivt tilbakeblikk på forskningsprosessen med utspring i erfaringer fra eget doktorgradsprosjekt.
.
-
Svendby, Ellen Berg
(2019).
Narrativ tilnærming i utdanning og forskning
- som ledd i profesjons- og kunnskapsutvikling innen kroppsøvingsfaget.
-
Svendby, Ellen Berg
(2019).
Inkluderende kroppsøving tuftet på læring, anerkjennelse, samhandling og utforsking. .
-
Moen, Kjersti Mordal & Svendby, Ellen Berg
(2019).
Knefall for kroppshysteriet eller lære toleranse for mangfold. .
Utdanningsnytt.no.
-
Bredahl, Anne-Mette & Svendby, Ellen Berg
(2018).
“Researching on or with participants with disabilities”; User Involvement in Research and its relevance for APA.
-
Svendby, Ellen Berg
(2017).
Barn som medskapere av kunnskap i forskning.
-
Svendby, Ellen Berg
(2017).
‘Å nei, det hoppes ganske så galant over’: Foreldres erfaringer med skole-hjem-samarbeid om kroppsøvingsfaget når barna og de unge har en fysisk funksjonsnedsettelse.
-
Svendby, Ellen Berg
(2017).
‘Writing lives’ and encountering ‘the game of truth’: Reflections from my narrative inquiry of embodied experience.
-
Svendby, Ellen Berg
(2017).
‘Betydningen av anerkjennelse og samhandling for barns læring og deltagelse i en inkluderende skole.
-
Svendby, Ellen Berg
(2016).
Anerkjennelse og samhandling som grunnpilarer i å skape inkluderende opplæring.
-
Svendby, Ellen Berg
(2016).
Idrettsglede og fysisk aktivitet for barn, unge og voksne med AMC. Erfaringsutveksling med utspring i et doktorgradsprosjekt.
-
Svendby, Ellen Berg
(2016).
’Fra åpen dør til å stange hodet i veggen’: Om skole-hjem-samarbeidet og støttesystemet’. Fra en doktorgradsstudie om barn og unges erfaringer med kroppsøvingsfaget når barnet/den unge har en sjelden diagnose (fysisk funksjonshemning).
-
Svendby, Ellen Berg
(2016).
‘Jeg kan og jeg vil, men jeg passer visst ikke inn’. En narrativ studie om barn og unges erfaringer med kroppsøvingsfaget når de har en sjelden diagnose.
-
Svendby, Ellen Berg
(2015).
Narratives and the potential for making a difference.
-
Svendby, Ellen Berg
(2015).
Narratives of embodied experience from contemporary Physical Education.
-
Svendby, Ellen Berg
(2015).
’Jeg kan og jeg vil, men jeg passer visst ikke inn’. En doktorgradsstudie om barn og unges erfaringer med kroppsøvingsfaget når de har en fysisk funksjonshemning – en narrativ tilnærming.
Kroppsøving.
ISSN 0333-0141.
s. 20–23.
-
Svendby, Ellen Berg
(2015).
’Fysisk aktivitet – verdier og konsekvenser?
Erfaringsutveksling med utspring i et doktorgradsprosjekt.
-
Svendby, Ellen Berg
(2015).
’I’m an inconvenience’: a narrative inquiry of embodied experience from contemporary Physical Education (PE).
-
Svendby, Ellen Berg
(2014).
Et inkluderende kroppsøvingsfag – i spranget mellom politikk og praksis.
-
Svendby, Ellen Berg
(2014).
Å anerkjenne og verdsette forskjellighet – en forutsetning for et inkluderende kroppsøvingsfag.
-
Svendby, Ellen Berg
(2014).
‘Kroppsøving – ekskludering og ’oppbevaring’ fremfor inkluderende opplæring?
-
Svendby, Ellen Berg
(2014).
My PhD project. A narrative study of children and adolescent experiences with Physical Education (PE) when they have a rare disorder (physical disability).
-
Svendby, Ellen Berg
(2014).
Et inkluderende kroppsøvingsfag – kun retorikk?
-
Svendby, Ellen Berg
(2014).
Narrative ways of knowing – a narrative approach.
-
Dowling, Fiona Jane & Svendby, Ellen Berg
(2013).
Reflecting upon new forms of representation: pushing new boundaries and being ‘pushed’ around’.
-
Svendby, Ellen Berg
(2010).
The importance of “giving voice” to young people with disabilities
in creating an inclusive environment in PE.
-
Svendby, Ellen Berg
(2010).
Celebrating diversity, not ‘normality’ in physical education?
-
Svendby, Ellen Berg
(2010).
‛Juxtaposed tales of coping with difference in PE’.
-
Svendby, Ellen Berg
(2009).
Etiske aspekter og dilemmaer ved kvalitative dybdeintervjuer med barn og unge.
-
Svendby, Ellen Berg
(2009).
Why do we hesitate to "give voice" to young disabled people in PE research?
-
Svendby, Ellen Berg
(2008).
Inkludering og tilpasset opplæring i kroppsøving - er det mulig?
-
Svendby, Ellen Berg
(2008).
Erfaringer fra praksisfeltet som innfallsport til doktorgradsprosjekt: Inkludering og tilpasset opplæring i kroppsøving for elever med en sjelden diagnose - er det mulig?
-
Svendby, Ellen Berg
(2013).
"Jeg kan og jeg vil, men jeg passer visst ikke inn" : En narrativ studie om barn og unges erfaringer med kroppsøvingsfaget når de har en sjelden diagnose (fysisk funksjonshemning).
Norges idrettshøgskole.
ISSN 9788250204904.
Vis sammendrag
Dagens skole skal tilby alle barn og unge en tilpasset og likeverdig opplæring i en
inkluderende fellesskole. Dette gjelder selvsagt også i det obligatoriske kjernefaget
kroppsøving. Gjennom egne yrkeserfaringer, i løpet av de siste 12 årene, har jeg imidlertid
dessverre ofte erfart at skolene møter elevmangfoldet svært forskjellig, og at en del barn og
unge med funksjonshemning for ofte faller utenfor. Jeg opplever det som urettferdig og i strid
med et likeverdig opplæringstilbud at ikke alle barn får delta i skolens læringsaktiviteter.
Det finnes i dag lite forskning som belyser kompleksiteten i det å skape inkluderende
opplæringstilbud i kroppsøving, spesielt i Norge. Denne studien har derfor som mål å bidra til
økt kunnskap om hvordan Stortingets ambisiøse politiske prosjekt om en inkluderende skole
blir fulgt opp i praksis. Søkelyset rettes spesielt mot hva det vil si å tilby barn og unge et
inkluderende kroppsøvingsfag. Hensikten med denne avhandlingen er å belyse hvilke
erfaringer barn og unge med sjeldne diagnoser (fysiske funksjonshemninger) har med
kroppsøvingsfaget. Erfarer de at kroppsøvingsfaget er inkluderende for alle, og i så fall på
hvilke måter? Opplever de å bli ekskludert? Hvordan og i hvilke sammenhenger? Med andre
ord: Hvordan erfarer de faget, og hva lærer de i kroppsøvingstimene?