Bilde av Inger-Åshild By

Inger-Åshild By

English version of this page Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Emerita
E-post
ingeraashb@nih.no
Telefon
+4723262402
Mobiltelefon
+4792400871

Publikasjoner

  • Gabrielsen, Egil; By, Inger-Åshild & Randen, Marianne (2012). Klagesensurordningene - hvordan fungerer de? :. UNIPED. ISSN 1500-4538. 35(1), s. 5–21.
  • By, Inger-Åshild (1998). Skolen og helsefremmende arbeid. Grunnlag for helsearbeid i kroppsøving i grunnskolen. Kroppsøving. ISSN 0333-0141. 48(5), s. 2–4.

Se alle arbeider i Cristin

  • By, Inger - Åshild (2019). Fagfornyelse i lærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag. .
  • By, Inger - Åshild (2019). Fagfornyelsen. Erfaringsutveksling om vurdering for læring i kroppsøving, 1. – 7. trinn, 8. – 10. trinn og 11. – 13. trinn. .
  • By, Inger - Åshild (2019). Veien videre for faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag: Muligheter i en femårig utdanning med utgangspunkt i høringsutkastet. .
  • By, Inger - Åshild (2018). NIHs lærerutdanning gjennom 50 år – en evig kamp. .
  • By, Inger - Åshild (2018). Kroppsøvingslærerutdanningen i morgen blir omtrent som i dag!
  • By, Inger - Åshild; Berg-Lennertzen, Geir Kristian; Lie, Catrine; Pettersen, Fred Arild; Rustad, Morten Corneliussen & Sandven, Jostein [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2017). Nasjonale retningslinjer for treårige faglærerutdanninger i praktiske og estetiske fag. Vedtatt av Nasjonalt råd for lærerutdanning 26.10.2017.
  • By, Inger - Åshild (2016). Tanker om fremtidens kroppsøvingsfag i lys av Ludvigsenutvalgets høringsdokument(er).
  • By, Inger - Åshild (2016). Treårige faglærerutdanninger i praktiske og estetiske fag – utfordringer for utdanningene og status for retningslinjearbeidet.
  • By, Inger - Åshild (2016). Kroppsøvingsfaget i lys av Ludvigsen-utvalgets kompetansebegrep - og Björnson og Hörnqvist sin analyse av norske læreplaner.
  • By, Inger - Åshild (2015). Kroppsøvingsfaget et kulturfag? Kroppsøving. ISSN 0333-0141. 65(2), s. 10–13.
  • By, Inger-Åshild (2008). Veiledning for vurdering med karakterer i kroppsøving : glimt fra et arbeid. Kroppsøving. ISSN 0333-0141. 58(4), s. 10–13.
  • Anderssen, Sigmund A. & By, Inger-Åshild (2008). Flere gymtimer og bedre gymlærere.
  • By, Inger-Åshild (2007). Høyskolenettverket for fysisk aktivitet - betydningen av nettverk og kompetansehevingstilbud.
  • By, Inger-Åshild (2007). Læreplanutvikling i grunnskolen.
  • By, Inger-Åshild (2007). Vurdering på grunnskolens ungdomstrinn med og uten karakter - i henhold til Kunnskapsløftet ?
  • By, Inger-Åshild (2007). Vurdering på grunnskolens ungdomstrinn - i Kunnskapsløftet ?
  • By, Inger-Åshild (2007). Kroppsøving. - Vurdering på ungdomstrinnet.
  • By, Inger-Åshild (2007). Fysisk aktivitet og måltider i skolen. Verktøy og kompetanseheving knyttet til prosjektet.
  • By, Inger-Åshild (2007). Fysisk aktivitet i skolen - helse eller pedagogikk?
  • By, Inger-Åshild (2007). Vurdering i Kroppsøving.
  • By, Inger-Åshild & Haug, Grete (2007). Kunnskapsløftet og muligheter for tilrettelegging for fysisk aktivitet og måltider i skolen - og kompetanseheving knyttet til fysisk aktivitet.
  • By, Inger-Åshild & Fjørtoft, Ingunn (2007). Daglig fysisk aktivitet - alle gode krefters muligheter. Kroppsøving. ISSN 0333-0141. 57(2), s. 28–29.
  • By, Inger-Åshild (2007). Daglig fysisk aktivitet Utviklingsperspektiver Nettverksarbeid.
  • By, Inger-Åshild (2007). Daglig fysisk aktivitet. Nettverk for fysisk aktivitet og kompetansehevingstilbudet.
  • By, Inger-Åshild (2007). Daglig fysisk aktivitet. Nettverk for fysisk aktivitet og kompetansehevingstilbudet.
  • By, Inger-Åshild (2006). Fysisk aktivitet og Kunnskapsløftet.
  • By, Inger-Åshild (2006). Evaluering av L97. Lærernes og elevenes erfaringer med Læreplan for Kroppsøving.
  • By, Inger-Åshild (2006). Nettverk for fysisk aktivitet - orientering om satsingen og synspunkter på samarbeid mellom nettverket og Forum for friluftsliv i skolen.
  • By, Inger-Åshild (2005). Kunnskapsløftet og satsing på daglig fysisk aktivitet - konsekvenser for vår grunnutdanning, etterutdanning og videreutdanning. Holder læreplanene for lærerutdanningene mål?
  • By, Inger-Åshild (2005). Lederutfordringer i Kunnskapsløftet knyttet til fysisk aktivitet og helse.
  • By, Inger-Åshild (2004). Skolens uterom - fysisk utforming og pedagogisk bruk. Perspektiver fra Norges idrettshøgskole. Åpningsforedrag.
  • By, Inger-Åshild (2004). Kvalitetsreformen i universitet- og høgskolesektoren og dens konsekvenser for studiene ved Norges idrettshøgskole. Hva er nytt og hva føres videre?
  • By, Inger-Åshild (2004). Skolen som arena for å ivareta barn og unges fysiske aktivitet.
  • By, Inger-Åshild (2004). Fysisk aktivitet/kroppsøving - en viktig del av skoledagen?
  • By, Inger-Åshild (2003). "Fysisk trening" - et feilgrep eller et begrep for framtida? Refleksjoner rundt forslag til navneendring på kroppsøvingsfaget.
  • By, Inger-Åshild (2003). Uteskole - Begrunnelser og erfaringer.
  • Moser, Thomas; Berggraf Jacobsen, Einar; By, Inger-Åshild; Fjeld, Jon Besse; Fjeld, Jon Besse & Gundersen, Kjell Terje [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2003). Noe nytt fra gymsalen? Erfaringer med L97 i kroppsøvingsfaget.
  • By, Inger-Åshild (2002). Barns motoriske utvikling og konsekvenser for lek og læring i barnehage og 1. klasse.
  • By, Inger-Åshild (2002). Evaluering av L97: Hva vet vi om praksis i kroppsøvingsfaget? Eventuelle konsekvenser i videregående opplæring.
  • By, Inger-Åshild (2002). Kvalitetsreformen og lærerutdanningen. Hvor er vi og hvor skal vi?
  • By, Inger-Åshild (2001). Fra blå praktbok til grå hverdag? : med vekt på resultater. By og land - hånd i hånd? : sammenlignig av resultater i Oslo og Akershus og Sogn og Fjordane.
  • By, Inger-Åshild (2001). Fra blå praktbok til grå hverdag? - med vekt på resultater : utdyping av lærernes synspunkt på mål og målområder.
  • By, Inger-Åshild (2001). Evaluering av L97, fremlegging av rapport. Mål og måloppnåelse.
  • By, Inger-Åshild (2001). Idrettsskolen på barnas premisser? : om arbeidsmåter og innhold.
  • Jacobsen, Einar Berggraf; Moser, Thomas; By, Inger-Åshild; Fjeld, Jon Besse; Fjeld, Jon Besse & Gundersen, Kjell Terje [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2001). L97 og kroppsøvingsfaget : lærernes syn på mål og etterutdanning. Kroppsøving. ISSN 0333-0141. 51(2), s. 8–13.
  • By, Inger-Åshild (2001). Kroppsøving - et fag i utakt med rådende pedagogikk? : fagplanenes utvikling i Norge 1922-1987. Kroppsøving. ISSN 0333-0141. 51(1), s. 12–15.
  • Vingdal, Inger Marie; By, Inger-Åshild & Fosnæs, Ola (2000). Ballspill og kjønn.
  • By, Inger-Åshild (2000). Videreføring av nettverk av universiteter og høgskoler for kompetanseutvikling?
  • By, Inger-Åshild (2000). Læreplanverket 97. Nye trender i kropppsøvingsfaget og spesielt ved karaktersetting på ungdomstrinnet.
  • By, Inger-Åshild (2000). Hvordan kan universiteter, høgskoler, statens utdanningskontorer, kommuner og fylkeskommuner bidra til å videreføre og styrke arbeidet for å utvikle lærernes kompetanse? Innspill i forhold til kroppsøvingsfaget.
  • By, Inger-Åshild (2000). Hva er tanken bak idrettsskolene og hva foregår i praksis?
  • Moser, Thomas; Berggraf Jacobsen, Einar; By, Inger Åshild; Fjeld, Jon B.; Gundersen, Kjell Terje & Stokke, Rasmus (2000). L97 og kroppsøvingsfaget - Fra blå praktbok til grå hverdag? Kroppsøvingslærernes erfaringer med den nye fagplanen.
  • By, Inger-Åshild (2000). Erfaringer fra etterutdanning for lærere og skoleledere knyttet til innføringen av L97 og planer for kompetanseutvikling i grunnskolen fra år 2000. Fra en nettverkskoordinators synspunkt.
  • By, Inger-Åshild (2000). Skolebasert etterutdanning med veiledning som det bærende element. Erfaringer fra Auli-prosjektet.
  • By, Inger-Åshild (2000). Valg av aktiviteter og vurdering.
  • By, Inger-Åshild (2000). Erfaringer etter skolebasert etterutdanning i Nes i Akershus.
  • By, Inger-Åshild (1999). Idrettsskolen på barnas premisser? : om arbeidsmåter og innhold.
  • By, Inger-Åshild (1999). Hva vektlegges i L97? Konsekvenser for videregående opplæring - R-94!
  • By, Inger-Åshild (1999). Utfordringer i forbindelse med karaktersetting i kroppsøving på ungdomstrinnet.
  • By, Inger-Åshild (1999). Karaktersetting i kroppsøving på ungdomstrinnet, hva forventes?
  • By, Inger-Åshild (1999). Vurdering/karaktersetting i kroppsøving på ungdomstrinnet.
  • By, Inger-Åshild (1999). Sansemotorikk i L97. Teori og praksis.
  • By, Inger-Åshild (1999). Fremtidens kroppsøving/fysisk aktivitet i skolen, konsekvenser for våre utdanninger.
  • By, Inger-Åshild (1999). Kursvirksomhet etter L-97.
  • By, Inger-Åshild (1999). Nettverk for etterutdanning i kroppsøving for grunnskolen - erfaringer og synspunkter.
  • By, Inger-Åshild (1999). Landslaget Fysisk Fostring i Skolens mulige plass og funksjon i etterutdanning av lærere i kroppsøving.
  • By, Inger-Åshild (1999). Hvordan er sammenhengen mellom R 94 for videregående opplæring og L 97 for grunnskolen? Hva bør være sentrale element og hvordan kan en sikre god sammenheng?
  • By, Inger-Åshild (1999). Kompetansereformen. - Mulige konsekvenser for vårt fagfelt (lærerutdanning i kroppsøving).
  • By, Inger-Åshild (1999). Del 1. Vurdering i kroppsøving på småskole- og mellomtrinnet i grunnskolen. Hva bør vektlegges ved vurdering og hvordan vurdere? Del 2. Karaktersetting i kroppsøving på grunnskolens ungdomstrinn.
  • By, Inger-Åshild (1999). Utviklingen av skiaktivitet i skolen. Et historisk tilbakeblikk. Kroppsøving. ISSN 0333-0141. 49(1), s. 24–26.
  • By, Inger-Åshild & Svenseid, Susanne (1998). Veronica Sherbornes utviklingsmetode og kroppsøvingsfaget. ?. s. 40–41.
  • By, Inger-Åshild; Ommundsen, Yngvar & Skard, Halldor (1998). Ungdom, idrett og helse. Program 4 - Må jeg hoppe over bukken lærer?
  • By, Inger-Åshild (1998). Kroppsøving i læreplanverket for den 10-årige grunnskolen.
  • By, Inger-Åshild (1998). Kroppsøving i læreplanverket for den 10-årige grunnskolen.
  • By, Inger-Åshild (1998). Presentasjon av plan for etterutdanning i kroppsøving.
  • By, Inger-Åshild (1998). Plan for fagdidaktikk og idrettsfag i praktisk-pedagogisk utdanning.
  • By, Inger-Åshild (1998). Rammeplan for fagdidaktikk i kroppsøving og idrettsfag i praktisk-pedagogisk utdanning.
  • By, Inger-Åshild (1998). Lek og sansemotorikk. Del 2.
  • By, Inger-Åshild (1998). Lek og sansemotorikk. Del 1.
  • Aadland, Eli Kristin; By, Inger - Åshild; Elnan, Merete; Fauske, Laila Belinda; Fossøy, Joar & Løvdal, Randi [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2021). Nasjonale retningslinjer for lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13. Universitets- og høgskolerådet.
  • By, Inger - Åshild; Holthe, Asle; Lie, Cathrine; Sandven, Jostein; Vestad, Ingeborg Lunde & Birkeland, Ingvild M (2020). Estetiske læringsprosesser i grunnskolelærerutdanningene. Helhetlig, integrert og forskningsbasert? Rapport til Kunnskapsdepartementet, 24. juni 2020. Kunnskapsdepartementet.
  • By, Inger - Åshild; Holthe, Asle; Lie, Catrine; Sandven, Jostein; Vestad, Ingeborg Lunde & Hordvik, Mats Melvold (2019). Forslag til forskrift om rammeplan for femårige lærerutdanninger i praktiske og estetiske fag for trinn 1–13. Oversendt Kunnskapsdepartementet 14. januar 2019 . Kunnskapsdepartementet.
  • By, Inger - Åshild; Holthe, Asle; Sandven, Jostein; Vestad, Ingeborg Lunde & Hordvik, Mats Melvold (2018). Master i faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag. Utredning av kompetansebehov av å innføre master i faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag, og anbefaling til departementet om hvorvidt det bør innføres en master i faglærerutdanning. Kunnskapsdepartementet.
  • By, Inger-Åshild (2003). Frafallsproblematikken for ungdom 13-19 år i Kjelsås idrettslag : rapport 2 fra prosjektgruppa. Norges idrettshøgskole.
  • Berggraf Jacobsen, Einar; Moser, Thomas; By, Inger-Åshild; Fjeld, Jon Besse; Gundersen, Kjell Terje & Stokke, Rasmus (2002). L97 og kroppsøvingsfaget - fra blå praktbok til grå hverdag? - Elevenes og lærernes erfaringer knyttet til den nye læreplanen i kroppsøving : Hovedrapport 2. Universitetet i Sørøst-Norge/Universitetet i Søraust-Noreg. ISSN 8278600635.
  • By, Inger-Åshild (2000). Kroppsøving. Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet.
  • By, Inger-Åshild & Fosnæs, Ola (2000). Kroppsøving og ballspill : rapport fra seminar om ballspill 11., 12. og 13. oktober 1999. Norges idrettshøgskole.
  • By, Inger Åshild; Enoksen, Eystein; Gjerset, Asbjørn; Gjesteland, Mona; Kardel, Iben & Kårhus, Svein [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (1999). Gammel vin på nye flasker - eller ... ? Syv studier av idrettsskolene for barn som organisatorisk og pedagogisk modell. Norges idrettshøgskole.
  • By, Inger-Åshild (1999). Arbeidsmåter og innhold i idrettsskolen. Læreplaner og en observasjonsbasert analyse av praksis. Rapport 3 fra fase 2 i prosjektet "Evaluering av idrettsskolemodellene i Norge" - et oppdrag fra Kulturdepartementet. Norges idrettshøgskole.
  • By, Inger-Åshild (1999). Arbeidsmåter og innhold i idrettsskolen. Læreplaner og en observasjonsbasert analyse av praksis. Rapport 3 fra fase 2 i prosjektet "Evaluering av idrettsskolemodellene i Norge" - et oppdrag fra Kulturdepartementet. Norges idrettshøgskole.
  • By, Inger-Åshild (1999). Vurdering med og uten karakter i kroppsøving på grunnskolens ungdomstrinn. Foredragsperm. Norges idrettshøgskole.
  • By, Inger-Åshild (1998). Utvikling av læreplaner i kroppsøving i grunnskolen i perioden 1922-1997.
  • Norheim, Torgrim; By, Inger-Åshild; Lyngstad, Idar; Matre, Hilde Mørk & Sørensen, Runar (1998). Utkast til: Rammeplan for faglærerutdanning i kroppsøving.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 17. okt. 2023 13:10 - Sist endret 10. apr. 2024 10:01