Bilde av Reidar Säfvenbom

Reidar Säfvenbom

English version of this page Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Instituttleder
E-post
reidars@nih.no
Telefon
+4723262425
Mobiltelefon
+4793039506

Ansvarsområde

Instituttleder ved Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier.

Forskning

Relasjonell utviklingsteori.
Relevansen av kroppsøving, organisert idrett og selvorganisert bevegelsesaktivitet i ungdommers hverdagsliv.

Säfvenbom har studert norske ungdommers erfaringer med kroppsøvingsfaget. Funnene viste at selv når det kontrollers for de unges glede av å være i bevegelse så er det de aktive idrettsutøverne som trives best, og som er mest motivert for faget. Forfatterne mener årsaken er at faget i liten grad skiller seg fra idretten. Aktivitetene er ofte de samme og treneren er erstattet med en lærer. Vurderinger knyttes til ferdigheter og disse vurderes enda mer nøye i kroppsøvingsfaget enn i idretten.

Undervisning

Underviser i generell pedagogisk teori, barn og unges vekst og utvikling, og pedagogisk filosofi.

Kort biografi

 

Reidar Säfvenbom er professor ved Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier, NIH. Han har vært faglig leder for "Senter for oppdragsforskning og kunnskapsbaserte tjenester" på NIH. I to år var han ansatt ved Forsvarets Høgskole. Han har også hatt 20% stillinger ved Universitetet i Agder og ved Forsvarets Høgskole.

Säfvenbom skrev sin Ph.d. i samarbeid med Barne- og familieetaten i Oslo. (Four thousand hours a year. Leisure time and its developmental potential for adolescents at youth protection institutions). Siden har han vært opptatt av hvordan nasjonen Norge formidler bevegelsesaktivitet til ALLE barn og unge.

Säfvenbom problematiserer at Norge hvert år investerer mange hundre millioner kroner i en oppvekstvirksomhet som bare halvparten av landets ungdommer makter å ta del i. I flere av hans studier reiser han kritiske spørsmål omkring norsk idrettspolitikk og han hevder at dersom vi ønsker å se flere glade 15-åringer i aktivitet må det utvikles kanaler utenom den organiserte idretten.

De siste årene har Säfvenbom studert brettkjørere, trickere, breakere og andre utøvere av livsstilsport som han omtaler som selvorganiserte. På grunnlag av disse studiene hevder han at selvorganisering eller semi-organisering av aktivitet bør stimuleres av det offentlige på samme måte som organisert idrett.

 

Publikasjoner

  • Säfvenbom, Reidar; Strittmatter, Anna-Maria & Bernhardsen, Guro Pauck (2023). Developmental Outcomes for Young People Participating in Informal and Lifestyle Sports: A Scoping Review of the Literature, 2000–2020. Social Sciences. ISSN 2076-0760. 12(5). doi: 10.3390/socsci12050299. Fulltekst i vitenarkiv
  • Haugen, Tommy; Erdvik, Irina Burchard; Laxdal, Aron Gauti; Kloster, Benjamin Wang & Säfvenbom, Reidar (2021). Forholdet mellom elevers motivasjon for kroppsøvingsfaget, motivasjonsklima og tilhørighet i kroppsøvingstimene, og deres intensjon om å være fysisk aktive etter endt obligatorisk skolegang. Journal for Research in Arts and Sports Education. ISSN 2535-2857. 5(3), s. 65–85. doi: 10.23865/jased.v5.3285. Fulltekst i vitenarkiv
  • Erdvik, Irina Burchard; Moen, Kjersti Mordal & Säfvenbom, Reidar (2021). A relational perspective on students' experiences of participation in an ‘Interest-based physical education’ programme. European Physical Education Review. ISSN 1356-336X. doi: 10.1177/1356336X211023536. Fulltekst i vitenarkiv
  • Solberg, Runar Barstad; Steene-Johannessen, Jostein; Anderssen, Sigmund Alfred; Ekelund, Ulf; Säfvenbom, Reidar & Haugen, Tommy [Vis alle 11 forfattere av denne artikkelen] (2021). Effects of a school-based physical activity intervention on academic performance in 14-year old adolescents: a cluster randomized controlled trial – the School in Motion study. BMC Public Health. ISSN 1471-2458. 21. doi: 10.1186/s12889-021-10901-x. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kolle, Elin; Solberg, Runar Barstad; Säfvenbom, Reidar; Dyrstad, Sindre Mikal; Berntsen, Sveinung & Resaland, Geir Kåre [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2020). The effect of a school-based intervention on physical activity, cardiorespiratory fitness and muscle strength: the School in Motion cluster randomized trial. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity. ISSN 1479-5868. 17. doi: 10.1186/s12966-020-01060-0. Fulltekst i vitenarkiv
  • Erdvik, Irina Burchard; Haugen, Tommy; Ivarsson, Andreas & Säfvenbom, Reidar (2020). The temporal relations of adolescents' basic need satisfaction in physical education and global self-worth. Journal of Sport & Exercise Psychology (JSEP). ISSN 0895-2779. 42(6), s. 480–489. doi: 10.1123/JSEP.2019-0030. Fulltekst i vitenarkiv
  • Mikalsen, Hilde Kristin; Bentzen, Marte; Säfvenbom, Reidar & Lagestad, Pål Arild (2020). Trajectories of Physical Activity Among Adolescents in the Transition From Primary to Secondary School. Frontiers in Sports and Active Living. ISSN 2624-9367. 2. doi: 10.3389/fspor.2020.00085. Fulltekst i vitenarkiv
  • Nerstad, Christina; Buch, Robert; Dysvik, Anders & Säfvenbom, Reidar (2020). Stability of Individuals’ Definitions of Success and the Influence of Perceived Motivational Climate: A Longitudinal Perspective. Frontiers in Psychology. ISSN 1664-1078. 11, s. 1–13. doi: 10.3389/fpsyg.2020.01326. Fulltekst i vitenarkiv
  • Erdvik, Irina Burchard; Haugen, Tommy; Ivarsson, Andreas & Säfvenbom, Reidar (2019). Development of basic psychological need satisfaction in physical education - Effects of a two-year PE programme. Journal for Research in Arts and Sports Education. ISSN 2535-2857. 3(2), s. 4–21. doi: 10.23865/jased.v3.1375. Fulltekst i vitenarkiv
  • Säfvenbom, Reidar & Stjernvang, Guro (2019). Lifestyle sport contexts as self-organized epistemic cultures. Sport, Education and Society. ISSN 1357-3322. doi: 10.1080/13573322.2019.1657080. Fulltekst i vitenarkiv
  • Nerstad, Christina G. L.; Buch, Robert & Säfvenbom, Reidar (2019). Goal Orientation and Perceived Motivational Climate: A Longitudinal Perspective. Academy of Management Proceedings. ISSN 0065-0668. doi: 10.5465/ambpp.2019.3.
  • Løvoll, Helga Synnevåg; Bentzen, Marte & Säfvenbom, Reidar (2019). Development of positive emotions in physical education: Person-centered approach for understanding motivational stability and change. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. 64(7), s. 999–1014. doi: 10.1080/00313831.2019.1639818. Fulltekst i vitenarkiv
  • Wiium, Nora & Säfvenbom, Reidar (2019). Participation in Organized Sports and Self-Organized Physical Activity: Associations with Developmental Factors. International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH). ISSN 1661-7827. 16(4). doi: 10.3390/ijerph16040585. Fulltekst i vitenarkiv
  • Mikalsen, Hilde Kristin; Lagestad, Pål Arild; Bentzen, Marte & Säfvenbom, Reidar (2019). Does eagerness for physical activity matter? The association between eagerness and physical activity among adoledcents. Frontiers in Public Health. ISSN 2296-2565. 7. doi: 10.3389/fpubh.2019.00088. Fulltekst i vitenarkiv
  • Erdvik, Irina Burchard; Haugen, Tommy; Ivarsson, Andreas & Säfvenbom, Reidar (2019). Global Self-Worth among Adolescents: The Role of Basic Psychological Need Satisfaction in Physical Education. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. doi: 10.1080/00313831.2019.1600578. Fulltekst i vitenarkiv
  • Myrseth, Helga; Hystad, Sigurd William; Säfvenbom, Reidar & Olsen, Olav Kjellevold (2018). Perception of specific military skills – the impact of perfectionism and self-efficacy. Journal of Military Studies. ISSN 2242-3524. doi: 10.2478/jms-2018-0002. Fulltekst i vitenarkiv
  • Boe, Ole; Säfvenbom, Reidar; Johansen, Rino Bandlitz & Buch, Robert (2018). The relationship between self-concept, self-efficacy, and military skills and abilities. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research (ILJTER). ISSN 1694-2493. 17(10), s. 18–42. doi: 10.26803/ijlter.17.10.2. Fulltekst i vitenarkiv
  • Säfvenbom, Reidar; Wheaton, Belinda & Agans, Jennifer P. (2018). ‘How can you enjoy sports if you are under control by others?’ Self-organized lifestyle sports and youth development. Sport in Society: Cultures, Commerce, Media, Politics. ISSN 1743-0437. 21(12), s. 1990–2009. doi: 10.1080/17430437.2018.1472242.
  • Säfvenbom, Reidar; Buch, Robert & Aandstad, Anders (2017). Eagerness for Physical Activity Scale: Theoretical background and validation. Applied Developmental Science. ISSN 1088-8691. 21(3), s. 184–199. doi: 10.1080/10888691.2016.1184095.
  • Buch, Robert; Nerstad, Christina G. L. & Säfvenbom, Reidar (2017). The interactive roles of mastery climate and performance climate in predicting intrinsic motivation. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports. ISSN 0905-7188. 27(2), s. 245–253. doi: 10.1111/sms.12634.
  • Buch, Robert; Dysvik, Anders; Kuvaas, Bård & Säfvenbom, Reidar (2016). The Relationship Between Mastery Orientation and Maximal Oxygen Uptake Among Military Cadets: The Mediating Role of Intrinsic Motivation. Military Behavioral Health. ISSN 2163-5781. 4(4), s. 398–408. doi: 10.1080/21635781.2016.1187099.
  • Fosse, Thomas Hol; Buch, Robert; Säfvenbom, Reidar & Martinussen, Monica (2015). The impact of personality and self-efficacy on academic and military performance: The mediating role of self-efficacy. Journal of Military Studies. ISSN 2242-3524. 6(1). doi: 10.1515/jms-2016-0197. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hystad, Sigurd William; Olsen, Olav Kjellevold; Espevik, Roar & Säfvenbom, Reidar (2015). On the stability of psychological hardiness: A three-year longitudinal study. Military Psychology. ISSN 0899-5605. 27(3), s. 155–168. doi: 10.1037/mil0000069.
  • Buch, Robert; Säfvenbom, Reidar & Boe, Ole (2015). The Relationships Between Academic Self-Efficacy, Intrinsic Motivation, and Perceived Competence. Journal of Military Studies. ISSN 2242-3524. 6(1), s. 1–17. doi: 10.1515/jms-2016-0195.
  • Buch, Robert; Nerstad, Christina G. L.; Aandstad, Anders & Säfvenbom, Reidar (2015). Exploring the interplay between the motivational climate and goal orientation in predicting maximal oxygen uptake. Journal of Sports Sciences. ISSN 0264-0414. 34(3), s. 267–277. doi: 10.1080/02640414.2015.1048522.
  • Breivik, Gunnar; Buch, Robert & Säfvenbom, Reidar (2015). Performance Orientation and Injury Among Military Cadets: The Mediating Role of Disinhibition. Military Behavioral Health. ISSN 2163-5781. 3(1), s. 29–36. doi: 10.1080/21635781.2014.995248.
  • Säfvenbom, Reidar; Haugen, Tommy & Bulie, Marte (2015). Attitudes toward and motivation for PE. Who collects the benefits of the subject? Physical Education and Sport Pedagogy. ISSN 1740-8989. 20(6), s. 629–646. doi: 10.1080/17408989.2014.892063.
  • Säfvenbom, Reidar; Geldhof, G. John & Haugen, Tommy (2014). Sports clubs as accessible developmental assets for all? Adolescents’ assessment of egalitarianism vs. elitism in sport clubs vs. school. International Journal of Sport Policy and Politics. ISSN 1940-6940. 6(3), s. 443–457. doi: 10.1080/19406940.2013.815255.
  • Næss, Harald Solhaug; Säfvenbom, Reidar & Standal, Øyvind Førland (2014). Running with Dewey: is it possible to learn to enjoy running in High School Physical Education? Qualitative Research in Sport, Exercise and Health. ISSN 2159-676X. 6(2), s. 301–315. doi: 10.1080/2159676X.2013.796489.
  • Agans, Jennifer P.; Säfvenbom, Reidar; Davis, Jacqueline L.; Bowers, Edmond P. & Lerner, Richard M. (2013). Positive Movement Experiences: Approaching the Study of Athletic Participation, Exercise, and Leisure Activity through Relational Developmental Systems Theory and the Concept of Embodiment. Advances in Child Development and Behavior. ISSN 0065-2407. 45, s. 261–286. doi: 10.1016/B978-0-12-397946-9.00010-5.
  • Haugen, Tommy; Säfvenbom, Reidar & Ommundsen, Yngvar (2013). Sport Participation and Loneliness in Adolescents: The Mediating Role of Perceived Social Competence. Current Psychology. ISSN 1046-1310. 32(2), s. 203–216. doi: 10.1007/s12144-013-9174-5.
  • Skirstad, Berit; Waddington, Ivan & Säfvenbom, Reidar (2012). Issues and problems in the organization of children’s sport: A case study of Norway. European Physical Education Review. ISSN 1356-336X. 18(3), s. 309–321. doi: 10.1177/1356336X12450790.
  • Haugen, Tommy; Säfvenbom, Reidar & Ommundsen, Yngvar (2011). Physical activity and global self-worth: The role of physical self-esteem indices and gender. Mental Health and Physical Activity. ISSN 1755-2966. 4(2), s. 49–56. doi: 10.1016/j.mhpa.2011.07.001.
  • Skille, Eivind Åsrum & Säfvenbom, Reidar (2011). Sport policy in Norway. International Journal of Sport Policy and Politics. ISSN 1940-6940. 3(2), s. 289–299. doi: 10.1080/19406940.2010.547867.
  • Säfvenbom, Reidar (2010). Om å lede de unge ut i fristelse : og det gode liv, Aktive liv. Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. Tapir Akademisk Forlag. ISSN 978-82-519-2620-1. s. 155–173.
  • Høgseth, Steinar; Moe, Jan Erik & Säfvenbom, Reidar (2008). Å være utholdende. I Säfvenbom, Reidar & Sookermany, Anders McDonald (Red.), Kropp, bevegelse og energi i den grunnleggende soldatutdanningen. Universitetsforlaget. s. 257–265.
  • Säfvenbom, Reidar (2008). Atferd og utvikling - en generell introduksjon. I Säfvenbom, Reidar & Sookermany, Anders McDonald (Red.), Kropp, bevegelse og energi i den grunnleggende soldatutdanningen. Universitetsforlaget. s. 85–94.
  • Høgseth, Steinar; Moe, Jan Erik & Säfvenbom, Reidar (2008). Å være utholdende. I Säfvenbom, Reidar & Sookermany, Anders McD (Red.), Kropp, bevegelse og energi : i den grunnleggende soldatutdanningen. Universitetsforlaget. ISSN 9788215012445. s. 257–265.
  • Säfvenbom, Reidar (2008). Bevegelsesatferd og motivasjon i militære kontekster. I Säfvenbom, Reidar & Sookermany, Anders McD (Red.), Kropp, bevegelse og energi : i den grunnleggende soldatutdanningen. Universitetsforlaget. ISSN 9788215012445. s. 122–135.
  • Säfvenbom, Reidar (2008). Atferd og utvikling : en generell introduksjon. I Säfvenbom, Reidar & Sookermany, Anders McD (Red.), Kropp, bevegelse og energi : i den grunnleggende soldatutdanningen. Universitetsforlaget. ISSN 9788215012445. s. 85–93.
  • Sookermany, Anders McD & Säfvenbom, Reidar (2008). Fra "fysisk fostring" til "kropp, bevegelse og energi". I Säfvenbom, Reidar & Sookermany, Anders McD (Red.), Kropp, bevegelse og energi : i den grunnleggende soldatutdanningen. Universitetsforlaget. ISSN 9788215012445. s. 19–33.
  • Høigaard, Rune; Säfvenbom, Reidar & Tønnessen, Finn Egil (2006). The relationship between group cohesion, group norms and perceived social loafing in soccer teams. Small Group Research. ISSN 1046-4964. 37(3), s. 217–232.

Se alle arbeider i Cristin

  • Säfvenbom, Reidar & Sookermany, Anders McDonald (2008). 2008. Universitetsforlaget. 324 s.
  • Säfvenbom, Reidar & Sookermany, Anders McDonald (2008). Kropp, bevegelse og energi i den grunnleggende soldatutdanningen. Universitetsforlaget. 10 s.
  • Säfvenbom, Reidar & Sookermany, Anders McD (2008). Kropp, bevegelse og energi : i den grunnleggende soldatutdanningen. Universitetsforlaget. ISBN 9788215012445. 324 s.
  • Säfvenbom, Reidar (2005). Fritid og aktiviteter i moderne oppvekst Grunnbok i aktivitetsfag. Universitetsforlaget. ISBN 8215006094. 279 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Leirhaug, Petter Erik; Eide, Lars Harald & Säfvenbom, Reidar (2021). Profesjonalitet hos lærere i kroppsøving og idrettsfag ved skolenedstengingen 12. mars 2020.
  • Leirhaug, Petter Erik; Eide, Lars Harald & Säfvenbom, Reidar (2021). Profesjonalitet hos lærere i kroppsøving og idrettsfag ved skolenedstengingen 12. mars 2020.
  • Østerlie, Ove & Säfvenbom, Reidar (2020). [Podcast, krø.no] Attitudes toward and motivation for PE: Who collects the benefits of the subject? [Internett]. www.krø.no.
  • Mikalsen, Hilde Kristin; Lagestad, Pål Arild; Bentzen, Marte & Säfvenbom, Reidar (2019). Does eagerness for physical activity matter?
  • Løvoll, Helga Synnevåg; Bentzen, Marte & Säfvenbom, Reidar (2019). Development of positive emotions in physical education in association with motivation: A person-centered approach .
  • Nerstad, Christina G. L.; Buch, Robert & Säfvenbom, Reidar (2019). Goal Orientation and Perceived Motivational Climate: A Longitudinal Perspective.
  • Åvitsland, Andreas; Säfvenbom, Reidar; Tjomsland, Hege Eikeland; Kolle, Elin; Resaland, Geir Kåre & Berntsen, Sveinung [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2019). A new approach to school time physical activity: The "Don't worry, be happy" intervention model.
  • Erdvik, Irina Burchard; Haugen, Tommy; Ivarsson, Andreas & Säfvenbom, Reidar (2018). Utvikling av grunnleggende psykologisk behovstilfredsstillelse i kroppsøving: Effekter av en toårig intervensjon.
  • Løvoll, Helga Synnevåg; Bentzen, Marte & Säfvenbom, Reidar (2017). Enhanced understanding of differences in development of positive emotions among adoescents in physical education over 3-years: A person-centered approach.
  • Erdvik, Irina Burchard; Haugen, Tommy; Ivarsson, Andreas & Säfvenbom, Reidar (2017). Development of Basic Psychological Need Satisfaction in Physical Education: Effects from a two-year intervention.
  • Løvoll, Helga Synnevåg; Bentzen, Marte & Säfvenbom, Reidar (2017). Gutter har mer positive følelser i kroppsøving enn jenter.
  • Erdvik, Irina Burchard; Säfvenbom, Reidar; Husebye, Birgitte Nordahl & Moen, Kjersti Mordal (2016). Elevers erfaringer med interessebasert kroppsøving: En kvalitativ studie .
  • Erdvik, Irina Burchard; Haugen, Tommy & Säfvenbom, Reidar (2015). Self-worth among adolescents: The contribution of need satisfaction in Physical Education and other movement contexts .
  • Erdvik, Irina Burchard; Haugen, Tommy & Säfvenbom, Reidar (2015). Selvaktelse blant ungdom: Betydningen av å få tilfredsstilt grunnleggende psykologiske behov kroppsøving og to andre bevegelseskontekster.
  • Næss, Harald Solhaug & Säfvenbom, Reidar (2014). Går det an å lære å like å løpe? Kroppsøving. ISSN 0333-0141. 64(1), s. 8–9.
  • Keinanen, Mia O. & Säfvenbom, Reidar (2012). Learning skills through YouTube and Social Media.
  • Säfvenbom, Reidar (2012). Flere glade 15-åringer i bevegelse? Behovet for positive ungdomsutviklingsmodeller framfor medisinske mangelmodeller.
  • Säfvenbom, Reidar (2012). La de unge lede oss ut i fristelse. Om fritid, positiv ungdomsutvikling og det gode liv.
  • Säfvenbom, Reidar (2012). What’s in it for me? Lifestyle sports and positive youth development.
  • Solhaug Næss, Harald; Säfvenbom, Reidar & Førland Standal, Øyvind (2012). Er det mulig å lære å like å løpe?
  • Bulie, Marte; Säfvenbom, Reidar & Haugen, Tommy (2012). Motivasjon for fysisk aktivitet. Hvilken rolle spiller aktivitetskontekstene?
  • Säfvenbom, Reidar (2012). Positiv ungdomsutvikling, livsstilaktiviteter og kroppsøving.
  • Säfvenbom, Reidar; Bulie, Marte & Haugen, Tommy (2012). Trivsel og motivasjon i kroppsøvingstimen. Hvorfor hater Lise gym?
  • Keinänen, Mia & Säfvenbom, Reidar (2011). Learning a Physical Skill through Informal Peer-to-Peer Learning Online. A case of self-organized lifestyle sports youth group in Oslo Norway.
  • Säfvenbom, Reidar (2011). What's in it for me? Modern youth and their thoughts about serving their country.
  • Aandstad, Anders; Sookermany, Anders McD & Säfvenbom, Reidar (2010). The Cadet Development Study - A longitudinal interdisciplinary study on Norwegian cadets. Moving soldiers - Soldaten i bevegelse. ISSN 1891-8751. s. 55–55.
  • Aandstad, Anders; Sookermany, Anders McD & Säfvenbom, Reidar (2010). The cadet development study - A longitudinal interdisiciplinary study on Nowregian cadets.
  • Aandstad, Anders; Hageberg, Rune & Säfvenbom, Reidar (2008). Change in physical fitness in male military cadets during first year attendance at the Royal Norwegian Air Force Academy.
  • Säfvenbom, Reidar (2008). Å takle tiden som er til overs. Aktuelt for kriminalomsorgen. ISSN 0803-6438. s. 3–6.
  • Säfvenbom, Reidar & Engelsrud, Gunn (2008). Gutter og jenter sammen i gym. ?.
  • Miller, Blake W.; Säfvenbom, Reidar & Sookermany, Anders McD (2006). Depressive symptoms, physical activity, and active military personnel: A self-determination theory perspective.
  • Miller, Blake W.; Säfvenbom, Reidar & Sookermany, Anders McD (2006). Depressive symptoms, physical activity, and active military personnel: A self-determination theory perspective.
  • Säfvenbom, Reidar & Aandstad, Anders (2006). Living like a civilian ? acting like a Military: Determinants of physical activity among Norwegian Home Guard Soldiers.
  • Säfvenbom, Reidar (2006). The Benefits of Sport: What is CISM delegates? opinion?
  • Säfvenbom, Reidar (2005). Fritid og aktiviteter i moderne oppvekst.
  • Säfvenbom, Reidar (2005). Fysisk aktivitet og sosial distinksjon.
  • Säfvenbom, Reidar (2005). Er dagens unge blitt feite og late?
  • Säfvenbom, Reidar; Sookermany, Anders McD & Miller, Blake W. (2005). Self-determination, intrinsic motivation and physical activity.
  • Miller, Blake W.; Säfvenbom, Reidar & Sookermany, Anders McD (2005). Goal orientations in relation to multidimentional situational motivation among active Norwegian Military Personnel.
  • Høigaard, Rune; Skisland, Jan Oddvar; Säfvenbom, Reidar & Lillemyr, Ole Fredrik (2005). Shyness and well-being among adolescents.
  • Säfvenbom, Reidar (2004). Hvem rekrutteres til Forsvaret - og hvorfor ?
  • Säfvenbom, Reidar (2003). Hva trenger vi å vite om ungdom?
  • Säfvenbom, Reidar (2003). "Coaching" av barn og unge.
  • Säfvenbom, Reidar (2003). Kropsøvingsfaget i den moderne videregående skole.
  • Säfvenbom, Reidar (2003). Med (ene)retten til å leke. Idrettens rolle i oppvekstnettverket.
  • Kolle, Elin; Steene-Johannessen, Jostein; Säfvenbom, Reidar; Anderssen, Sigmund Alfred; Grydeland, May & Ekelund, Ulf [Vis alle 17 forfattere av denne artikkelen] (2019). Hovedrapport: School in motion. Utdanningsdirektoratet.
  • Aandstad, Anders; Hageberg, Rune & Säfvenbom, Reidar (2009). HV i bevegelse. Rapport 2: Fysisk form og fysisk aktivitet i HV. Norges idrettshøgskole.
  • Røe, Lene; Braut, Reidun; Kolle, Elin; Moser, Thomas; Säfvenbom, Reidar & Storheim, Kjersti (2007). Bydelens barn i bevegelse : sluttrapport 2007. Norges idrettshøgskole.
  • Säfvenbom, Reidar & Aandstad, Anders (2007). HV i bevegelse. Rapport 1. Kartlegging av fysisk aktivitet og determinanter for fysisk aktivitet blant norske Heimevernssoldater. Norges idrettshøgskole.
  • Kolle, Elin; Storheim, Kjersti; Røe, Lene; Grydeland, May; Moser, Thomas & Säfvenbom, Reidar (2006). Bydelens barn i bevegelse : sluttrapport 2005. Norges Idrettshøgskole.
  • Kolle, Elin; Berntsen, Sveinung & Säfvenbom, Reidar (2005). FRISK OG AKTIV PÅ KONGSBERG 2003-2004 En analyse av praksisprosjektet. Norges idrettshøgskole.
  • Säfvenbom, Reidar & Sookermany, Anders McD (2005). Sport and Peace: The use of Sport and Physical Activity during Military Operations Abroad. Norges idrettshøgskole.
  • Säfvenbom, Reidar & Moland Larsen, Siw-Anne (2004). IL@skolen 2002-2003. En evaluering av effekt og prosess. Norges idrettshøgskole.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 17. okt. 2023 13:12 - Sist endret 13. des. 2023 14:36