LKI100 Profesjonsfag- Å være lærer (Høst 2021)
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Kort om emnet
Emnet er en innføring i det å være lærer og tilhørende profesjonskunnskap. Studentene inviteres til kritisk å drøfte ulike perspektiver på kroppsøving og profesjonsutøvelse, og å se dette i sammenheng med samfunnsmandatet, hvordan læreplanen og andre nasjonale styringsdokument danner utgangspunktet for læreres arbeid. «Å være lærer» utgjør første del av profesjonsfaget som er gitt et særlig ansvar for progresjon i utdanningen og å binde sammen opplæring i praksis og undervisning på campus. Det legges derfor vekt på å knytte undervisningen på campus sammen med studentene sine observasjoner og erfaringer fra skolepraksis. Studentene introduseres for grunnleggende pedagogiske begreper med vekt på å planlegge, gjennomføre og drøfte undervisning. Det legges særlig vekt på det praktisk-didaktiske i møte med ulike elevgrupper og sentrale læringsmål i kroppsøving.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
-
planlegge, gjennomføre og drøfte undervisning i kroppsøving i grunnskolen ut fra gjeldende lovverk, nasjonale styringsdokumenter og innsikt i at elever og elevgrupper er forskjellige.
-
gjøre rede for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet og muligheter knyttet til de praktiske og estetiske fagene generelt og kroppsøving spesielt
-
beskrive sentrale dimensjoner ved det å være lærer, som elev-lærerrelasjonen, klasseledelse, kollegialt samarbeid og lærerprofesjonens etiske ansvar
-
drøfte oppfatninger av kroppsøving som fag og sammen med andre reflektere og kritisk drøfte ulike former for profesjonsutøvelse og det å være lærer i kroppsøving.
-
bidra til faglige og akademiske tekster knyttet til pedagogiske problemstillinger
-
vurdere betydningen av egne bevegelsesferdigheter og erfaringer med læringsprosesser i et profesjonsperspektiv.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen er lagt til høstsemesteret og det brukes varierte undervisningsformer for å belyse kjernelitteratur og emnerelaterte problemstillinger. Det kreves at studentene forbereder seg, deltar i samarbeid, medvirker og viser ansvar for egen og hverandres læring. Arbeidet varierer mellom forelesninger og «klasseromsundervisning», individuelt studentarbeid, gruppearbeid, studentframlegg og gjennomføring av praktiske oppgaver både på NIH og i skolepraksis.
Arbeidskrav
-
80 % obligatorisk deltakelse i undervisning.
-
Deltakelse med minst ett innlegg i diskusjonsforum.
-
To innleveringsarbeider med utgangspungt i temaene
-
(1) «jeg som lærerstudent og lærer» og
-
(2) «fra læreplan til undervisning».
-
Arbeidskrav vurderes godkjent/ikke godkjent og må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Vurdering/eksamen
Skriftlig individuelt prosjekt. Bestått/ikke bestått.
-
med planlegging og gjennomføring av undervisning knyttet til praksis.