LKI100 Profesjonsfag- Å være lærer (Høst 2021)

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Undervisningssemester:
Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Emnet er en innføring i det å være lærer og tilhørende profesjonskunnskap. Studentene inviteres til kritisk å drøfte ulike perspektiver på kroppsøving og profesjonsutøvelse, og å se dette i sammenheng med samfunnsmandatet, hvordan læreplanen og andre nasjonale styringsdokument danner utgangspunktet for læreres arbeid. «Å være lærer» utgjør første del av profesjonsfaget som er gitt et særlig ansvar for progresjon i utdanningen og å binde sammen opplæring i praksis og undervisning på campus. Det legges derfor vekt på å knytte undervisningen på campus sammen med studentene sine observasjoner og erfaringer fra skolepraksis. Studentene introduseres for grunnleggende pedagogiske begreper med vekt på å planlegge, gjennomføre og drøfte undervisning. Det legges særlig vekt på det praktisk-didaktiske i møte med ulike elevgrupper og sentrale læringsmål i kroppsøving.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • planlegge, gjennomføre og drøfte undervisning i kroppsøving i grunnskolen ut fra gjeldende lovverk, nasjonale styringsdokumenter og innsikt i at elever og elevgrupper er forskjellige.

  • gjøre rede for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet og muligheter knyttet til de praktiske og estetiske fagene generelt og kroppsøving spesielt

  • beskrive sentrale dimensjoner ved det å være lærer, som elev-lærerrelasjonen, klasseledelse, kollegialt samarbeid og lærerprofesjonens etiske ansvar

  • drøfte oppfatninger av kroppsøving som fag og sammen med andre reflektere og kritisk drøfte ulike former for profesjonsutøvelse og det å være lærer i kroppsøving.

  • bidra til faglige og akademiske tekster knyttet til pedagogiske problemstillinger

  • vurdere betydningen av egne bevegelsesferdigheter og erfaringer med læringsprosesser i et profesjonsperspektiv. 

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen er lagt til høstsemesteret og det brukes varierte undervisningsformer for å belyse kjernelitteratur og emnerelaterte problemstillinger. Det kreves at studentene forbereder seg, deltar i samarbeid, medvirker og viser ansvar for egen og hverandres læring. Arbeidet varierer mellom forelesninger og «klasseromsundervisning», individuelt studentarbeid, gruppearbeid, studentframlegg og gjennomføring av praktiske oppgaver både på NIH og i skolepraksis.

Arbeidskrav

  • 80 % obligatorisk deltakelse i undervisning.

  • Deltakelse med minst ett innlegg i diskusjonsforum.

  • To innleveringsarbeider med utgangspungt i temaene

    • (1) «jeg som lærerstudent og lærer» og

    • (2) «fra læreplan til undervisning».

Arbeidskrav vurderes godkjent/ikke godkjent og må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Vurdering/eksamen

Skriftlig individuelt prosjekt. Bestått/ikke bestått.

  • med planlegging og gjennomføring av undervisning knyttet til praksis.

Kjernelitteratur

Se emnearkivet

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 01:30:12