LKI110 Bevegelsesaktiviteter, motorikk og kroppslig læring (Høst 2021)
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Kort om emnet
Kjernen i kroppsøving og idrettsfag er bevegelsesaktivitet og den betydning bevegelse og forskjellige bevegelseskulturer har i opplæring av barn og unge. Emnet handler om planlegging, gjennomføring og vurdering av ulike metodiske tilnærminger til Bevegelsesaktiviteter, motorikk og kroppslig læring.
Det legges i emnet vekt på at studentene skal utvikle kompetanse som gjør dem trygge i valg av tilnærming til bevegelsesaktiviteter for elever.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
-
gjøre rede for og legge til rette for undervisning i ulike typer lekaktiviteter, andre bevegelsesaktiviteter og grunnleggende bevegelseserfaringer
-
planlegge og gjennomføre lek og spill i ballaktiviteter med fokus på inkludering av alle elever
-
planlegge og gjennomføre undervisning med ulike sangleker, enkle danseformer og andre rytmiske aktiviteter og reflektere hvordan det bidrar til elevens læring og utvikling
-
undervise og veilede i bruken av relevante arbeidsmåter, øving og utforsking i planlegging og gjennomføring av bevegelsesaktiviteter og kroppslig læring
-
legge til rette for det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap gjennom vektlegging av samspill, samhandling og likeverd i bevegelsesaktiviteter
-
ivareta og begrunne elevers sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø,
-
analysere og vurdere undervisning i bevegelsesaktiviteter i lys av elevenes motoriske og fysiske utvikling og gjeldende læreplaner i grunnskolen og profesjonsetiske problemstillinger
-
kjenne til og kunne reflektere over ulike didaktiske modeller og undervisningsprinsipper innen opplæring i kroppsøving
Læringsformer og aktiviteter
Emnets innhold belyses gjennom praktiske aktiviteter, diskusjoner/refleksjon, studentfremlegg og litteratur. Det legges opp til at studentene både individuelt og i samarbeid diskuterer sentrale tema fra emnets innhold. Studentene skal underveis i emnet arbeide med å utvikle undervisningsopplegg som viser hvordan de har gått frem i å bruke læringsaktiviteter og gjøre rede for didaktiske overveielser.
Arbeidskrav
80 % obligatorisk deltakelse i undervisning.
Det skal utarbeides undervisningsopplegg i hver av disse tre utbyttebeskrivelsene:
-
gjøre rede for og legge til rette for undervisning i ulike typer lekaktiviteter og grunnleggende bevegelseserfaringer
-
planlegge og gjennomføre lek og spill i ballaktiviteter med fokus på inkludering av alle elever
-
planlegge og gjennomføre undervisning med ulike sangleker, enkle danseformer og andre rytmiske aktiviteter og reflektere hvordan det bidrar til elevens læring og utvikling
Arbeidskravene skal være godkjent for å gå opp til eksamen.
Vurdering/eksamen
Individuell oppgave. Bestått/Ikke bestått
-
Studenten skal gjennomføre og begrunne et undervisningsopplegg. Tid 45 minutter.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.