LKI110 Bevegelsesaktiviteter, motorikk og kroppslig læring (Høst 2021)

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Undervisningssemester:
Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Kjernen i kroppsøving og idrettsfag er bevegelsesaktivitet og den betydning bevegelse og forskjellige bevegelseskulturer har i opplæring av barn og unge. Emnet handler om planlegging, gjennomføring og vurdering av ulike metodiske tilnærminger til Bevegelsesaktiviteter, motorikk og kroppslig læring.
Det legges i emnet vekt på at studentene skal utvikle kompetanse som gjør dem trygge i valg av tilnærming til bevegelsesaktiviteter for elever.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • gjøre rede for og legge til rette for undervisning i ulike typer lekaktiviteter, andre bevegelsesaktiviteter og grunnleggende bevegelseserfaringer

  • planlegge og gjennomføre lek og spill i ballaktiviteter med fokus på inkludering av alle elever

  • planlegge og gjennomføre undervisning med ulike sangleker, enkle danseformer og andre rytmiske aktiviteter og reflektere hvordan det bidrar til elevens læring og utvikling

  • undervise og veilede i bruken av relevante arbeidsmåter, øving og utforsking i planlegging og gjennomføring av bevegelsesaktiviteter og kroppslig læring

  • legge til rette for det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap gjennom vektlegging av samspill, samhandling og likeverd i bevegelsesaktiviteter

  • ivareta og begrunne elevers sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø,

  • analysere og vurdere undervisning i bevegelsesaktiviteter i lys av elevenes motoriske og fysiske utvikling og gjeldende læreplaner i grunnskolen og profesjonsetiske problemstillinger

  • kjenne til og kunne reflektere over ulike didaktiske modeller og undervisningsprinsipper innen opplæring i kroppsøving

Læringsformer og aktiviteter

Emnets innhold belyses gjennom praktiske aktiviteter, diskusjoner/refleksjon, studentfremlegg og litteratur. Det legges opp til at studentene både individuelt og i samarbeid diskuterer sentrale tema fra emnets innhold. Studentene skal underveis i emnet arbeide med å utvikle undervisningsopplegg  som viser hvordan de har gått frem i å bruke læringsaktiviteter og gjøre rede for didaktiske overveielser.

Arbeidskrav

80 % obligatorisk deltakelse i undervisning.

Det skal utarbeides undervisningsopplegg i hver av disse tre utbyttebeskrivelsene:

  • gjøre rede for og legge til rette for undervisning i ulike typer lekaktiviteter og grunnleggende bevegelseserfaringer

  • planlegge og gjennomføre lek og spill i ballaktiviteter med fokus på inkludering av alle elever

  • planlegge og gjennomføre undervisning med ulike sangleker, enkle danseformer og andre rytmiske aktiviteter og reflektere hvordan det bidrar til elevens læring og utvikling

Arbeidskravene skal være godkjent for å gå opp til eksamen.

Vurdering/eksamen

Individuell oppgave. Bestått/Ikke bestått

  • Studenten skal gjennomføre og begrunne et undervisningsopplegg. Tid 45 minutter.  

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

Kjernelitteratur

Se emnearkivet

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 01:30:12