FRI100 Nærfriluftsliv (Høst 2022–Vår 2023)

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Undervisningssemester:
Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Kort om emnet

Emnet er en innføring i friluftslivsfaget med fokus på friluftsliv i nærmiljøet. Friluftsliv som sosialt fenomen og aktivitetsområde utforskes, erfares og oppleves. Kulturhistoriske perspektiver og samtidsforståelse gir studentene innsikt i friluftslivets egenart. Studenten vil tilegne seg grunnleggende ferdigheter og kunnskaper som forutsetning for å utøve friluftsliv og uteaktiviteter med vekt på overskudd, naturopplevelse og sporløs ferdsel. Emnet har et stedsbasert didaktisk perspektiv og gir innføring i hvordan legge til rette for læring og opplevelse i friluftsliv. Videre vektlegges studentenes evne til å vurdere og utvikle egne friluftslivsfaglige kunnskaper.

Deler av undervisningen gjennomføres ute på turer i nærmiljøet (skog, kyst og urbane miljøer) gjennom hele året. Studentene må selv ha det utstyr som kreves for å være ute og delta i aktiviteter. Dette blir nærmere spesifisert i undervisningen.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • planlegge og gjennomføre turer i nærmiljøet med vekt på overskudd, naturopplevelse og sporløs ferdsel

  • legge til rette for læring og opplevelse ute på en trygg måte

  • reflektere over friluftsliv som forskningsfelt, sosialt og kulturelt fenomen

  • drøfte hvordan friluftsliv kan være kilde til læring, opplevelse, livskvalitet og bærekraft

  • arbeide selvstendig og sammen med andre i planlegging og gjennomføring av friluftsliv i nærmiljøet

  • vurdere og videreutvikle egne friluftslivsfaglige kunnskaper

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen i emnets legges til rette gjennom praktiske opplegg ute, forelesninger, gruppeoppgaver og e-læringsverktøyet Canvas. Deler av undervisningen gjennomføres ute der studentene får erfaring med friluftsliv i nærmiljøet, i skogen og ved kysten. Flere utendørs opplegg er dagbasert. I tillegg inngår undervisning ute av flere døgns varighet, totalt ca. 8 døgn. Undervisningen foregår i NIHs naturnære omgivelser som består av skog, kyst og urbane miljøer.

I tillegg legges det opp til studentstyrt læring gjennom planlegging og gjennomføring av egentrening, turer og praksis. Studentene skal både i høst- og vårsemesteret utarbeide en plan for egen læring og gjennomføre og vurdere denne. Praktiske erfaringer, observasjoner og selvstendig fordypning i kjernelitteratur blir utgangspunkt for diskusjon, refleksjon og studentframlegg. Studentene skal samarbeide om å utvikle og gjennomføre tur- og undervisningsopplegg.

Studentene skal gjennomføre praksis i grupper. I praksisperioden vil studentene arbeide med konkrete problemstillinger som blir utarbeidet i forkant av praksisen.

Arbeidskrav

For å få vurdering i emnet kreves

  • 80 % oppmøte på forelesninger/undervisningsaktivitet og 100 % oppmøte på forarbeid, gjennomføring og etterarbeid av turaktivitet/ praktisk undervisning.

  • Aktiv og konstruktiv deltakelse knyttet til turaktivitet og praksis. Dette gjelder forarbeid, gjennomføring og etterarbeid.

Ved fare for å ikke bestå arbeidskravet, skal studenten få skriftlig beskjed om å forbedre seg. Dersom dette ikke skjer, kan faglærer/emneansvarlig i samråd med programleder vedta at arbeidskravet ikke er godkjent.

I særskilte tilfeller der fravær skyldes sykdom eller lignende vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/læringsarbeid.

Vurdering/eksamen

Mappevurdering basert på fem arbeider som alle vurderes til bestått/ ikke bestått. Alle arbeidene må være bestått for å bestå emnet

  • En plan og en rapport for egentrening høst (individuelle oppgaver)

  • En plan og en rapport for egentrening vinter (individuelle oppgaver)

  • Praksisplan (gruppeoppgave)

Dagskurs førstehjelp. Bestått/ ikke bestått.

Kjernelitteratur

Litteraturliste 2022-23

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 01:30:12