FRI100 Nærfriluftsliv (Høst 2022–Vår 2023)
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Kort om emnet
Emnet er en innføring i friluftslivsfaget med fokus på friluftsliv i nærmiljøet. Friluftsliv som sosialt fenomen og aktivitetsområde utforskes, erfares og oppleves. Kulturhistoriske perspektiver og samtidsforståelse gir studentene innsikt i friluftslivets egenart. Studenten vil tilegne seg grunnleggende ferdigheter og kunnskaper som forutsetning for å utøve friluftsliv og uteaktiviteter med vekt på overskudd, naturopplevelse og sporløs ferdsel. Emnet har et stedsbasert didaktisk perspektiv og gir innføring i hvordan legge til rette for læring og opplevelse i friluftsliv. Videre vektlegges studentenes evne til å vurdere og utvikle egne friluftslivsfaglige kunnskaper.
Deler av undervisningen gjennomføres ute på turer i nærmiljøet (skog, kyst og urbane miljøer) gjennom hele året. Studentene må selv ha det utstyr som kreves for å være ute og delta i aktiviteter. Dette blir nærmere spesifisert i undervisningen.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
-
planlegge og gjennomføre turer i nærmiljøet med vekt på overskudd, naturopplevelse og sporløs ferdsel
-
legge til rette for læring og opplevelse ute på en trygg måte
-
reflektere over friluftsliv som forskningsfelt, sosialt og kulturelt fenomen
-
drøfte hvordan friluftsliv kan være kilde til læring, opplevelse, livskvalitet og bærekraft
-
arbeide selvstendig og sammen med andre i planlegging og gjennomføring av friluftsliv i nærmiljøet
-
vurdere og videreutvikle egne friluftslivsfaglige kunnskaper
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen i emnets legges til rette gjennom praktiske opplegg ute, forelesninger, gruppeoppgaver og e-læringsverktøyet Canvas. Deler av undervisningen gjennomføres ute der studentene får erfaring med friluftsliv i nærmiljøet, i skogen og ved kysten. Flere utendørs opplegg er dagbasert. I tillegg inngår undervisning ute av flere døgns varighet, totalt ca. 8 døgn. Undervisningen foregår i NIHs naturnære omgivelser som består av skog, kyst og urbane miljøer.
I tillegg legges det opp til studentstyrt læring gjennom planlegging og gjennomføring av egentrening, turer og praksis. Studentene skal både i høst- og vårsemesteret utarbeide en plan for egen læring og gjennomføre og vurdere denne. Praktiske erfaringer, observasjoner og selvstendig fordypning i kjernelitteratur blir utgangspunkt for diskusjon, refleksjon og studentframlegg. Studentene skal samarbeide om å utvikle og gjennomføre tur- og undervisningsopplegg.
Studentene skal gjennomføre praksis i grupper. I praksisperioden vil studentene arbeide med konkrete problemstillinger som blir utarbeidet i forkant av praksisen.
Arbeidskrav
For å få vurdering i emnet kreves
-
80 % oppmøte på forelesninger/undervisningsaktivitet og 100 % oppmøte på forarbeid, gjennomføring og etterarbeid av turaktivitet/ praktisk undervisning.
-
Aktiv og konstruktiv deltakelse knyttet til turaktivitet og praksis. Dette gjelder forarbeid, gjennomføring og etterarbeid.
Ved fare for å ikke bestå arbeidskravet, skal studenten få skriftlig beskjed om å forbedre seg. Dersom dette ikke skjer, kan faglærer/emneansvarlig i samråd med programleder vedta at arbeidskravet ikke er godkjent.
I særskilte tilfeller der fravær skyldes sykdom eller lignende vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/læringsarbeid.
Vurdering/eksamen
Mappevurdering basert på fem arbeider som alle vurderes til bestått/ ikke bestått. Alle arbeidene må være bestått for å bestå emnet
-
En plan og en rapport for egentrening høst (individuelle oppgaver)
-
En plan og en rapport for egentrening vinter (individuelle oppgaver)
-
Praksisplan (gruppeoppgave)
Dagskurs førstehjelp. Bestått/ ikke bestått.