FRI101 Pedagogikk og didaktikk i friluftsliv (Høst 2022–Vår 2023)

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Undervisningssemester:
Vår, Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Kort om emnet

Hensikten med emnet er å belyse ulike perspektiver på dannelse og læring i friluftsliv. Emnet vil gi studentene grunnleggende innføring i pedagogiske og didaktiske teorier og anvendelse av disse. En sentral tematikk i emnet vil være å presentere studentene for egnede undervisningsformer i natur.

Videre består emnet av å innvie studentene i en praktisk kunnskapskultur der studentene får mulighet til å øve seg i å legge til rette for læring og opplevelser i ulike naturmiljø.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • planlegge, gjennomføre og evaluere kortere undervisningsopplegg i natur.

  • reflektere skriftlig over hvordan ulike pedagogiske og didaktiske tilnærminger påvirker undervisningssituasjoner i natur.

  • gjøre rede for utvalgte pedagogiske og fagdidaktiske perspektiv på læring i natur.

  • legge til rette for egen og andres læring i natur med vekt på opplevelse, mening, mestring og ferdighet.

Læringsformer og aktiviteter

Emnet vil ha teoretiske forelesninger samt utendørs seminardager som de mest sentrale læringsformene. Forelesningene vil presentere studentene for relevante teoretiske perspektiver på pedagogikk og didaktikk knyttet til læring i natur.

Under seminardagene vil de teoretiske perspektivene bli prøvd ut i praksis. Studentene vil få trening i å planlegge, gjennomføre og evaluere praktisk-metodiske undervisningsopplegg utendørs med grupper av ulik størrelse og forutsetninger.

Arbeidskrav

Minimum 80% oppmøte på alle undervisningsøkter.

Planlegge, gjennomføre og evaluere to praktiske undervisningsøkter i friluftsliv (en barmark og en om vinteren).

  • Studentene samarbeider i små grupper om undervisningsoppleggene. Undervisningsoppleggene skal anvende pedagogiske og didaktiske tilnærminger som er blitt gjennomgått i forelesninger.

Undervisningsoppleggene må være godkjent for å få avsluttende vurdering i emnet.

Vurdering/eksamen

To skriftlige refleksjonsoppgaver vurderes til bestått/ ikke bestått.

Refleksjonsoppgavene omhandler pedagogiske og didaktiske perspektiv på læring i natur.

Kjernelitteratur

Litteraturliste 2022-23

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 01:30:12