LKI210 Lek og dans (Høst 2022)
- Studiepoeng:
- 5
- Ansvarlig avdeling:
- Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- ½ år
Kort om emnet
I emnet vektlegges planlegging, gjennomføring og vurdering av ulike opplegg i dans og allsidig lekpreget bevegelsesaktivitet for barn og ungdom i grunnskolen og i videregående opplæring. I emnet inngår ulike dansetradisjoners kulturelle betydning, og diskusjon rundt forholdet mellom dans, lek, friluftsliv, idrett og andre bevegelsesaktiviteter i kroppsøving og idrettsfag. Kreative prosesser og læring i, om, og gjennom dans og bevegelse er sentralt i emnet. Viktige begrep er erfaring, kropp, deltagelse, selvbestemmelse og sosial tilhørighet.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne:
-
planlegge og gjennomføre undervisning med fokus på lekaktiviteter og dans fra ulike kulturer og kunne anvende lek og dans i tverrfaglig arbeid
-
gjøre rede for ulike syn på lek og kunne reflektere over lekperspektiver i egen undervisning
-
anvende erfarings- og forskningsbasert kunnskap om undervisning i lek og dans
-
eksperimentere med ulike danseformer og skape dansekomposisjoner
-
gjøre rede for lek og dans sin rolle i estetiske læringsprosesser.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen vil være lærerstyrt og studentstyrt. Studentene skal motiveres til å ta ansvar for sin egen utvikling og læring i dans og lek. De skal arbeide individuelt, i par og i små og større grupper. Studentene forventes å delta aktivt i forberedelser, aktivitet, observasjon, samtale og skriftlig arbeid. Deltakelse i kreative prosesser og læring i, om, og gjennom dans og bevegelse er sentralt i emnet. Studentene skal erfare dans og lek i egen kropp, og reflektere rundt erfaring i dans og lek i tilknytning til relevant litteratur.
Arbeidskrav
80 % obligatorisk deltakelse i undervisning.
Hver del av mappen (vurdering) skal underveis vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Vurdering/eksamen
Mappe med følgende oppgaver underveis i emnet:
-
Det skal i gruppe gjøres skapende arbeid som filmes og leveres digitalt
-
Det skal individuelt utarbeides en oppgave knyttet til planlegging og gjennomføring av undervisning i skolepraksis
-
Hver student skal levere en skriftlig individuell refleksjonsoppgave rundt egen læring og undervisning i dans og lek
Mappen vurderes til bestått/ikke bestått.