LKI211 Idrettsaktiviteter og kroppslig læring (Høst 2022–Vår 2023)

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Undervisningssemester:
Høst
Varighet:
1 år

Kort om emnet

Kjernen i kroppsøving og idrettsfag er bevegelsesaktivitet og den betydning bevegelse og forskjellige bevegelseskulturer har i opplæring av barn og unge.
Emnet handler om planlegging, gjennomføring og vurdering av ulike metodiske tilnærminger til Idrettsaktiviteter og kroppslig læring spesielt rettet mot kroppsøving og idrettsfag i videregående opplæring.
I undervisningen vil det legges vekt på å gjøre studentene trygge i valg av tilnærming til bevegelsesaktiviteter for elever.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne:

  • undervise og veilede i bruken av relevante arbeidsmåter, øving og utforsking i planlegging og gjennomføring av idrettsaktiviteter og kroppslig læring

  • gjøre rede for ulike didaktiske modeller, reflektere over faglige problemstillinger og begrunne egne valg i undervisning i idrettsaktiviteter og andre bevegelsesaktiviteter

  • analysere faglige problemstillinger og begrunne egne valg i undervisning av idrettsaktiviteter og andre bevegelsesaktiviteter

  • gjøre rede for rollen idrettsaktiviteter og andre bevegelsesaktiviteter kan ha for den enkeltes personlige utvikling og diskutere betydningen disse kan ha for det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring

  • analysere og vurdere ulike typer lagspill, og reflektere over hvordan disse kan anvendes i kroppsøving og idrettsfag

  • planlegge og gjennomføre undervisning i idrettsaktiviteter og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i læreplaner og fagdidaktisk teori

  • legge til rette for og vurdere elevers ulike forutsetninger i idrettsaktiviteter og andre bevegelsesaktiviteter, og reflektere over profesjonsetiske problemstillinger

  • anvende erfarings- og forskningsbasert kunnskap om undervisning i idrettsaktiviteter og andre bevegelsesaktiviteter

  • bidra til nytenkning og utvikling av bevegelsesaktiviteter med utgangspunkt i barn og unges bevegelseskulturer

  • involvere elever i lærings- og vurderingspraksiser og tilrettelegge opplæring hvor elevene utvikler autonomi og medvirkning.

Læringsformer og aktiviteter

Emnets innhold belyses gjennom praktiske aktiviteter, diskusjoner/refleksjon, studentfremlegg og litteratur. Det legges opp til at studentene både individuelt og i samarbeid diskuterer sentrale tema fra emnets innhold. Eksempler på aktiviteter i emnet er nettspill, innebandy/skøyter og alternative ballspill. Studentene skal underveis i emnet arbeide med å utvikle undervisningsopplegg  som viser hvordan de har gått frem i å bruke læringsaktiviteter, og gjøre rede for didaktiske overveielser. 

Arbeidskrav

80 % obligatorisk deltakelse i undervisning.

Det skal underveis i emnet utarbeides tre undervisningsopplegg med utgangspunkt i hver av disse utbyttebeskrivelsene:

  • analysere og vurdere ulike typer lagspill og reflektere over hvordan man kan anvende disse i kroppsøving og idrettsfag

  • planlegge og gjennomføre undervisning i idrettsaktiviteter og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i læreplaner og fagdidaktisk teori

  • bidra til nytenkning og utvikling av bevegelsesaktiviteter med utgangspunkt i barn og unges bevegelseskulturer

Arbeidskravene skal være godkjent for å gå opp til eksamen.

Vurdering/eksamen

Studenten skal individuelt gjennomføre og begrunne et undervisningsopplegg. Den praktiske gjennomføringen varer 25 minutter. Den muntlige delen kan inneholde spørsmål fra hele emnet og varer 20 minutter.

Vurderes med gradert karakter A – F.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 01:30:14