LKI215 Inkludering og mangfold 2 (Høst 2022)

Studiepoeng:
5
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Undervisningssemester:
Høst
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Hensikten med emnet er å trygge studentene til å møte alle elever uansett forutsetninger slik at studentene blir i stand å utvikle og skape et inkluderende likeverdig opplæringstilbud sammen med elevene. Det handler om å løfte opp flere teoretiske og kritiske perspektiver om  normalitet og annerledeshet og drøfte betydningen dette kan ha for undervisingspraksis.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne: 

  • gjøre rede for og kritisk reflektere over begrepene inkludering, tilpasset opplæring og spesialundervisning sett i lys av en bred og smal forståelse (individet og fellesskap)

  • gjøre rede for og analysere hvilken betydning interseksjonalitet har for ulike praksiser

  • reflektere over hvordan mangfold med vekt på kjønn, etnisitet, sosial bakgrunn, funksjonsnedsettelser kommer til uttrykk i blant annet media, skjønnlitteratur, faglitteratur og i samfunnsdebatten

  • vurdere behovet for spesialundervisning og utarbeide individuelle opplæringsplaner (IOP)

  • initiere og ivareta et samarbeid mellom skole og hjem og andre aktører som er relevante i det tverrprofesjonelle arbeidet.

Læringsformer og aktiviteter

I emnet vil det veksles mellom framlegg, diskusjoner og arbeid i ulike bevegelsesmiljøer. Fagdidaktiske problemstillinger vil utforskes både teoretisk og praktisk. Det er forventet aktivt samspill mellom studenter og studenter og lærere.

Arbeidskrav

  • To oppgaver som legges i mappe. Godkjent/Ikke godkjent.

  • 80 % obligatorisk deltakelse i undervisning.

Vurdering/eksamen

Mappeoppgave med 2 produkt. Bestått/Ikke bestått

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 01:30:14