LKI115 Inkludering og mangfold 1 (Vår 2022)
- Studiepoeng:
- 5
- Ansvarlig avdeling:
- Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- ½ år
Kort om emnet
Hensikten med emnet er å trygge studentene til å møte alle elever uansett forutsetninger slik at studentene blir i stand å utvikle og skape et inkluderende likeverdig opplæringstilbud sammen med elevene.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
-
gjøre rede for begrepene inkludering, tilpasset opplæring og spesialundervisning
-
reflektere rundt begrep som forskjellighet, annerledeshet og mangfold
-
anvende ulike didaktiske prinsipper som støtter opp under inkluderende kroppsøving i ulike bevegelsesaktiviteter
-
gjøre rede for ulike hovedtyper funksjonsnedsettelser (synlige og skjulte)
-
kjenne til det interne og eksterne støtteapparatet i oppfølgingen av elevens opplæringstilbud
Læringsformer og aktiviteter
I emnet vil det veksles mellom framlegg, diskusjoner og arbeid i ulike bevegelsesmiljøer. Fagdidaktiske problemstillinger vil utforskes både teoretisk og praktisk. Det er forventet aktivt samspill mellom studenter og studenter og lærere.
Arbeidskrav
-
Studentene skal levere øktplaner knyttet til undervisning i bevegelsesaktiviteter. Disse vurderes til godkjent/ikke godkjent.
-
80 % obligatorisk deltakelse i undervisning.
Arbeidskravet skal være godkjent for å gå opp til eksamen.
Vurdering/eksamen
Gruppeeksamen. Bestått/ikke bestått.
-
Gjennomføres med vekt på planlegging og gjennomføring av undervisning. Oppgaven presenteres for klassen.
-
Oppmøte og aktiv deltakelse i medstudenters presentasjoner under eksamen.