FAF310 Tilpasset fysisk aktivitet og pedagogikk (Høst 2023)

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Emneansvarlig:
Ellen Berg
Undervisningssemester:
Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Emnet omfatter sentrale pedagogiske prinsipper om tilpasset fysisk aktivitet for mennesker med funksjonsnedsettelser. Emnet fokuserer på hvordan fysisk aktivitet kan tilpasses den enkeltes potensiale for bevegelse.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • gjøre rede for didaktiske prinsipper som ligger til grunn for tilpassing av fysisk aktivitet.

  • justere eget didaktisk arbeid under veiledning.

  • lede tilpasset fysisk aktivitet for individer eller grupper i tråd med etiske krav og faglige retningslinjer.

  • reflektere kritisk over egen yrkesprofesjon i idrettspedagogisk arbeid som et tverrfaglig felt.

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen er organisert som praktisk-metodisk og teoretisk arbeid i samarbeid mellom NIH og Beitostølen helsesportsenter. Undervisningen er lærerstyrt og studentstyrt. Praksiserfaringer fra rehabiliteringsfeltet danner et viktig grunnlag for teoretisk arbeid i emnet. 

Arbeidskrav

  • 80 % oppmøte i undervisning.

  • 3 mappeoppgaver som vurderes til godkjent/ ikke godkjent.

    • En av oppgavene er praktisk-metodisk, og vurderes av veileder på BHSS.

Arbeidskravet må være godkjent for å få gå opp til avsluttende eksamen.

Vurdering/eksamen

Skriftlig gruppeeksamen (2-3 studenter) som bygger på praktisk-metodisk arbeidskrav. Inntil 3000 ord.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.

Kjernelitteratur

Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024:https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 22. juli 2024 11:25:10