FAF311 Perspektiver på funksjonshemminger og samhandling (Høst 2023)
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
- Emneansvarlig:
- Kristin Vindhol Evensen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Kort om emnet
Emnet tar for seg tre dominerende perspektiv på fysisk aktivitet og funksjonshemming; det medisinske, det sosiale og det fenomenologiske. Gjennom kjennskap til perspektivene skal studentene få innsikt i hvordan idrettspedagogiske tiltak kan tilpasses på en formålstjenlig og taktfull måte som tar hensyn til ulike menneskers måte å samhandle og kommunisere på. Slik blir idrettspedagogens rolle i tverrfaglig samarbeid synliggjort.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
-
anvende kunnskap om medisinske, sosiokulturelle og fenomenologiske perspektiver på funksjonshemming for å begrunne idrettspedagogiske tiltak.
-
diskutere hvordan begrepene normalitet og annerledeshet avhenger av hvilket perspektiv de forstås i.
-
drøfte hvordan samhandling og kommunikasjon blir preget av de ulike perspektivene i idrettspedagogisk arbeid.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen er organisert som praktisk-metodisk og teoretisk arbeid i samarbeid mellom NIH og Beitostølen helsesportsenter. Undervisningen er lærerstyrt og studentstyrt. Praksiserfaringer fra rehabiliteringsfeltet danner et viktig grunnlag for teoretisk arbeid med de tre perspektivene.
Arbeidskrav
80 % oppmøte i undervisning
2 mappeoppgaver som vurderes til godkjent/ ikke godkjent.
Arbeidskravet må være godkjent for å få gå opp til avsluttende eksamen.
Vurdering/eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen, 6 timer. Gradert karakter (A-F).
Alle hjelpemidler tillatt.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.
Kjernelitteratur
Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024:https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/