FIT916 PT som yrke (Høst 2023–Vår 2024)

Studiepoeng:
35
Ansvarlig avdeling:
Institutt for idrettsmedisinske fag
Emneansvarlig:
Christina Gjestvang
Undervisningssemester:
Vår
Varighet:
1 år

Kort om emnet

Emnet inngår i NIH PT Årsstudium (60 SP) og gir teoretisk og praktisk kunnskap innen trenings- og aktivitetslære, PT-rollen og tilrettelegging for ulike kundegrupper.

Læringsutbytte

To hovedtema

 

1. Trenings- og aktivitetslære

 

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

 

  • formulere hensiktsmessige målsettinger for ulike PT-kunder

  • analysere basisøvelser med bakgrunn i funksjonell anatomi og biomekanikk, og på bakgrunn av dette veilede ulike PT-kunder

  • anvende grunnleggende prinsipper og metoder for testing og trening av utholdenhet, styrke og bevegelighet

  • identifisere og anvende sentrale treningsøvelser og -metoder for styrke, utholdenhet og bevegelighet

  • utføre arbeidskravs- og kapasitetsanalyser innen utholdenhets- og kraftkrevende aktiviteter/idretter

  • lage individuelt tilpassede treningsplaner basert på forskning for ulike PT-kunder innen utholdenhet, styrke og bevegelighet

  • gjennomføre personlig trening uten bruk av tradisjonelle apparater og vekter

2. PT som yrke og tilrettelegging for ulike kundegrupper

 

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

 

  • forklare hvordan fysisk aktivitet påvirker helse

  • forklare og anvende generelle treningsanbefalinger for gravide, seniorer og personer med overvekt/fedme

  • forklare vanlige belastnings-/idrettsskader og hvordan disse kan forebygges

  • utføre grunnleggende førstehjelp og forklare grunnleggende prinsipper forklare grunnleggende vitenskapelig metodelære og praktisere kritisk kildebruk

  • reflektere rundt PT-rollen på områder som etikk, lovverk, markedsføring og salg

  • gjennomføre motiverende, målrettet, effektiv og trygg personlig trening i praksis

Læringsformer og aktiviteter

Læringsaktiviteter består av

 

  • E-læring: Nettbaserte forelesninger/filmer, oppgaver/tester/diskusjoner knyttet til undervisning og kjernelitteratur.

  • Egenstudier/fordypning i kjernelitteratur.

  • Praksisnær undervisning med gruppearbeid og caser.

  • Gjennomføre og dokumentere praktisk testing og egentrening.

  • PT-praksis inkl. rapport med egenrefleksjon og hverandrevurdering.

Det forventes at studentene følger progresjonen i egenstudiene og stiller forberedt til alle undervisningssamlinger.

Arbeidskrav

  • 100 % oppmøte i grunnkurs i førstehjelp og hjerte-lungeredning (HLR).

  • 100 % oppmøte på caseundervisning på samling 5, 6 og 7 inkl. tre caseoppgaver for ulike treningsmål.

  • Gjennomføre praksis som omfatter:

    • Minimum 20 PT timer med praksisdeltaker

    • Minimum 10 timer jobbskygging av en erfaren PT og observasjon av kundearbeid.

Arbeidskravene må være godkjent for å få gå opp til eksamen.

Vurdering/eksamen

  • Mappevurdering. Bestått/ ikke bestått. Tester, oppgaver og rapporter i læringsplattformen Canvas.

 

Praktisk-metodisk eksamen. Gradert karakter (A-F). Midtveisvurdering (samling 4) (15 % av totalkarakter). Avsluttende eksamen (85 % av totalkarakter): Denne delen må vurderes til minimum bestått (karakter E) for at praktisk-metodisk eksamen totalt kan bestås (karakter A-E). To ukers forberedelse gjennom utarbeidelse av skriftlig treningsplan basert på utleverte caseoppgaver. Innlevering én uke før praktisk gjennomføring. Praktisk gjennomføring (ca. 20 min) av personlig trening knyttet til treningsplanen. Muntlig eksaminering (ca. 35 min.) fra teoretisk innlevering og praktisk gjennomføring, inkl. spørsmål fra øvrige deler av pensum.

Kjernelitteratur

Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024:https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 11. apr. 2024 12:25:17