FLD222 Frilulftslivsfag deltid 1 (Høst 2023–Vår 2024)

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Emneansvarlig:
Jannicke Høyem
Undervisningssemester:
Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Kort om emnet

Norsk natur byr på store variasjoner, ulike naturmiljø og vekslende årstider. Emnet gir en praktisk og teoretisk innføring i friluftslivsfaglige problemstillinger og arbeidsmetoder.

 

Studentene vil tilegne seg grunnleggende ferdigheter og kunnskaper som forutsetning for å utøve friluftsliv og uteaktiviteter med vekt på mestring, overskudd og naturopplevelse. Studentene skal også utvikle kompetanse knyttet til å formidle fagområdet og å tilrettelegge for gode læringssituasjoner i naturen. Emnet introduserer studentene for ulike praksiser i ulike naturmiljø til ulike årstider.

Læringsutbytte

Studentene skal etter gjennomført emne kunne

 

  • anvende relevante pedagogiske og didaktiske arbeidsmetoder for planlegging, tilrettelegging, gjennomføring og evaluering av pedagogiske opplegg i friluftsliv for ulike grupper, i ulike naturmiljø til ulike årstider.

  • forebygge og håndtere vanlige skader og ulykker som kan oppstå ute i ulike naturmiljøer under utførelse av friluftsliv.

  • reflektere over utfordringer, muligheter og mulige sammenhenger mellom friluftsliv, livskvalitet og bærekraft.

  • gjøre rede for utvalgte pedagogiske og fagdidaktiske perspektiv på læring i natur.

  • ha kjennskap til friluftsliv som sosialt og kulturelt fenomen.

  • planlegge, gjennomføre og reflektere over egen læring og læringsprosess knyttet til friluftslivsfaglig utøvelse.

  • arbeide selvstendig og sammen med andre i planlegging og gjennomføring av ulike friluftslivsturer.

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen legges til rette gjennom syv studiesamlinger, e-læringsverktøyet Canvas, samt digitale forelesninger mellom studiesamlingene. På studiesamlingene benyttes både lærerstyrte aktiviteter/forelesninger og ulike studentaktive arbeidsformer. Arbeidet vil foregå både i grupper og individuelt. Det må også påregnes egentrening innen praktiske ferdigheter. Studentene skal samarbeide om å utvikle og gjennomføre tur- og undervisningsopplegg. Det må påregnes ca. 30 døgn på tur, som hovedsakelig gjennomføres som utvidete helgesamlinger.

 

Mellom studiesamlingene skal studentene arbeide selvstendig med relevant fagstoff samt videreutvikle egne friluftslivsferdigheter. Sentralt i dette er arbeid med egen utviklingsplan (EUP). Planen tar utgangspunkt i studentenes faglige ståsted/utgangspunkt. Videre skal det i planen utarbeides mål for egen utvikling, en plan for gjennomføring av utviklingsarbeidet, en beskrivelse av prosessen knyttet til måloppnåelse samt en evaluering av eget arbeid. Dette er en personlig plan som hver enkelt student skal utarbeide med personlige mål for studiet og for hver enkelt studiesamling. Studentenes refleksjoner og læringsprosesser blir bevisstgjort gjennom arbeid med refleksjonsnotater ved avslutning av hvert semester.

Arbeidskrav

For å få vurdering i emnet kreves:

 

  • Aktiv og konstruktiv deltakelse knyttet til studiesamlingene. Dette gjelder forarbeid, gjennomføring og etterarbeid. Ved fare for å ikke bestå arbeidskravet, skal studenten få skriftlig beskjed om å forbedre seg. Dersom dette ikke skjer, kan faglærer/emneansvarlig i samråd med programleder vedta at arbeidskravet ikke er godkjent.

  • 80 % oppmøte på studiesamlingene.

  • Innlevering av individuelle læringsmål i forkant av hver studiesamling (unntatt samling 1).

  • Skriftlig innlevering om «Mitt forhold til natur».

  • Gjennomført og dokumentert «Mikroeventyr» høst og vår: mikroeventyr gjennomføres i nærmiljøet til studenten og skal være kort, enkelt og gjennomførbart i dagliglivet.

Alle arbeidskrav må være godkjent før avsluttende vurdering i emnet.

 

I særskilte tilfeller der fravær skyldes sykdom o.l. vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/læringsarbeid.

Vurdering/eksamen

  • Mappeinnlevering. Mappen består av 4 arbeider som alle vurderes til bestått/ ikke bestått.

  • Alle delene må være godkjent for at mappen skal være bestått.

    • 2 stk. Refleksjonsnotater.

    • 2 stk. «Egen Utviklingsplan» (EUP).

  • Skriftlig hjemmeeksamen over oppgitt emne. Gjennomføres i vårsemesteret. Vurderes til bestått/ ikke bestått.

  • Livredningsprøve. Vurderes til bestått/ ikke bestått.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som levers i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.

Kjernelitteratur

UTDRAG FRA 5 BØKER:
Bentsen, P. Andkjær, S., & N. Ejbye-Ernst, N. (2009). 
Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. Munksgaard.
Side 13-16, 21-26, 37-63, 75-78 og 92-139 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: 
ORIA

Fauske, L., Bruland, &., Lund, B., Halvorsen, D., Rostrup, M., Mathiisen, T. & Norsk tindeklub. (2019). 
Førstehjelp på tur: Fjell-, høyde- og reisemedisin (3. rev. utg.). Fri flyt.
Side 15-21, 36- 59, 113-132, 139-144 og 221 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Horgen, A. (2010). 
Friluftslivsveiledning vinterstid. Høgskoleforlaget.
Side 36-50, 77-101, 119-135, 157-171 og 201-321 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Jordet, A. N. (2010). Klasserommet utenfor: Tilpasset opplæring i et utvidet klasserom. Cappelen akademiske.
Side 13-59, 103-131 og 171-206 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA.
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB):
 Klikk på denne lenken.​

Melbye, M. (2013). Livredning: Grunnbok: Skade og ulykkesforebygging: Redning nær land, fra båt og på is: Førstehjelp. Veglederen.
Side 55-147 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

1 DIGITALT KOMPENDIUM - som du finner i Canvas:
Rosenberg, A. (Red.). (2022). 
FLD222: Friluftslivsfag deltid 1: 2022-2023 [Digitalt kompendium].
** Denne PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (referanselista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Bischoff, A. (2011). Naturopplevelse og friluftsliv. I T. Souliè & B. Therkildsen (Red.), Friluftsliv for mennesker med funktionsnedsættelse: En antologi om rehabilitering, habilitering, spesialpædagogik, socialpædagogik og fritid (s. 22-33). Handicapidrættens Videnscenter.

Bjørke, G. (2006). Aktive læringsformer: Handbok for studentar og lærarar i høgre utdanning. Universitetsforlaget.
* Side 39-53.

Dreyfus, H. & Dreyfus, S. (1999). Mesterlære og eksperters læring. I K. Nielsen & S. Kvale, 
Mesterlære: Læring som sosial praksis (s. 52-69). Ad Notam Gyldendal.

Fasting, J. (2007). Been there, done that: Om å leve av kommersielt friluftsliv. I A. McD. Sookermany & J. W. Eriksen (Red.), 
Veglederen: Et festskrift til Nils Faarlund (s. 173-180). Aschehoug.

Fasting, M. L. (2016). Det lekende friluftslivet. I A. Horgen, 
Ute! Friluftsliv: Pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver (s. 65-81). Fagbokforlaget. 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 22. juli 2024 11:25:10