FLD223 Friluftslivsfag deltid 2 (Høst 2023–Vår 2024)

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Undervisningssemester:
Høst
Varighet:
1 år

Kort om emnet

Emnet vektlegger ulike aspekter knyttet ledelse, veiledning og pedagogiske praksiser på friluftslivsturer. Med andre ord handler emnet om å tilegne seg kunnskaper, ferdigheter, kompetanse og erfaringer til å ta ansvar for mennesker på tur i ulike naturmiljøer til ulike årstider. Det blir også vektlagt hvordan en kan tilrettelegge for at andre kan oppleve læring, mestring, trygghet og naturopplevelser på tur.

 

Emnet bygger på FLD 1 og skal kvalifisere studentene til allsidige arbeidsoppgaver innen friluftslivsfag. Del 2 er ikke spesielt mer krevende fysisk, men går dypere inn i friluftslivsfaglige problemstillinger. I emnet står tilegnelse av handlingskompetanse sentralt, og utdanningen bygger på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap. Emnet bygger også på sentrale prinsipper om bærekraft, folkehelse og likeverd.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

 

  • anvende pedagogiske og fagdidaktiske tilnærminger med mål om å bidra til at andre kan lære i, om og gjennom friluftsliv

  • anvende kunnskaper og ferdigheter i friluftsliv for å kunne ivareta ulike grupper på ulike type turer som leder, veileder og pedagog.

  • vurdere helse, miljø og sikkerhet (HMS) ved ulike type turer, iverksette skadeforebyggende tiltak samt kunne utføre situasjonsspesifikk førstehjelp på tur.

  • reflektere over stedets betydning i friluftslivsfaglig sammenheng

  • vurdere og videreutvikle egen friluftslivsfaglig kunnskap og kompetanse og se dette i et livslangt perspektiv.

  • reflektere over utfordringer, muligheter og sammenhenger mellom bærekraft og friluftsliv.

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen i emnet vil bli lagt til rette gjennom seks studiesamlinger som er fordelt utover studieåret. Studiesamlingene vil være av 3 -7 dagers varighet, og vil bli gjennomført i ulike naturmiljø til ulik årstid. Det må påregnes forarbeid til studiesamlingene. I tillegg anvendes e-læringssystemet Canvas, samt møter på Zoom/Teams i forkant av hver samling.

 

Det vil bli benyttet både lærerstyrte og ulike former for studentaktive arbeidsformer på studiesamlingene. Arbeidet vil foregå både i grupper og individuelt. Studentene må være forberedt på å ta ansvar for deler av undervisningen. Praktiske erfaringer, observasjoner og selvstendig fordypning i kjernelitteratur blir utgangspunkt for diskusjon, refleksjon og studentframlegg.

 

Som under del 1, vil egen utviklingsplan (EUP) være en arbeidsmetode som følger studentene gjennom studieåret. Her får studentene mulighet til faglig fordypning innenfor et selvvalgt ferdighets- og/eller kunnskapsområde. Her vil det bli jobbet tett sammen med læringspartner.

Arbeidskrav

For å få vurdering i emnet kreves:

 

  • 80% oppmøteplikt på samlingene.

  • Aktiv og konstruktiv deltakelse knyttet til studiesamlingene. Dette gjelder forarbeid, gjennomføring og etterarbeid. Ved fare for å ikke bestå arbeidskravet, skal studenten få skriftlig beskjed om å forbedre seg. Dersom dette ikke skjer, kan faglærer/emneansvarlig i samråd med programleder vedta at arbeidskravet ikke er godkjent.

  • Innlevering av individuelle læringsmål i forkant av hver studiesamling (unntatt samling 8)

  • Presentasjon av forarbeid til hjemmeeksamen

  • Undervisningspraksis

Alle arbeidskrav må være godkjent før avsluttende vurdering i emnet.

 

I særskilte tilfeller der fravær skyldes sykdom og lignende vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/læringsarbeid.

Vurdering/eksamen

  • Mappevurdering. Bestått/ ikke bestått. Mappen består av fem arbeider. Alle delene må bestås.

  • To refleksjonsnotater (høst/vår)

  • Tre innleveringer av egen utviklingsplan (EUP).

  • NPF grunnkurs livredning. Bestått/ ikke bestått.

  • NF grunnkurs i førstehjelp for friluftsliv. Bestått/ ikke bestått.

  • Hjemmeeksamen over oppgitt tema. Gradert karakter (A-F). Gjennomføres i vårsemesteret.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogram.

Kjernelitteratur

Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024:https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 22. juli 2024 11:25:11