FRI101 Pedagogikk og didaktikk i friluftsliv (Høst 2023–Vår 2024)

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Emneansvarlig:
Espen Berg-Johnsen
Undervisningssemester:
Vår, Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Kort om emnet

Hensikten med emnet er å belyse ulike perspektiver på dannelse og læring i friluftsliv. Emnet vil gi studentene grunnleggende innføring i pedagogiske og didaktiske teorier og anvendelse av disse. En sentral tematikk i emnet vil være å presentere studentene for egnede undervisningsformer i natur.

Videre består emnet av å innvie studentene i en praktisk kunnskapskultur der studentene får mulighet til å øve seg i å legge til rette for læring og opplevelser i ulike naturmiljø.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • planlegge, gjennomføre og evaluere kortere undervisningsopplegg i natur.

  • reflektere skriftlig over hvordan ulike pedagogiske og didaktiske tilnærminger påvirker undervisningssituasjoner i natur.

  • gjøre rede for utvalgte pedagogiske og fagdidaktiske perspektiv på læring i natur.

  • legge til rette for egen og andres læring i natur med vekt på opplevelse, mening, mestring og ferdighet.

Læringsformer og aktiviteter

Emnet vil ha teoretiske forelesninger samt utendørs seminardager som de mest sentrale læringsformene. Forelesningene vil presentere studentene for relevante teoretiske perspektiver på pedagogikk og didaktikk knyttet til læring i natur.

Under seminardagene vil de teoretiske perspektivene bli prøvd ut i praksis. Studentene vil få trening i å planlegge, gjennomføre og evaluere praktisk-metodiske undervisningsopplegg utendørs med grupper av ulik størrelse og forutsetninger.

Arbeidskrav

  • Minimum 80% oppmøte på alle undervisningsøkter.

  • Gjennomføre en praktisk undervisningsøkt på medstudenter.

  • Planlegge og gjennomføre 2 dagers skolepraksis.

Arbeidskravene må være godkjent for å få avsluttende vurdering i emnet.

Vurdering/eksamen

Vurderingen i emnet er en todelt oppgave hvor

  • Del 1 er en undervisningsplan for en gruppe barn/unge med et gitt læringsinnhold.

  • Del 2 er en skriftlig oppgave der studenten skal reflektere over gjennomføring av en undervisningsøkt.

Oppgaven vurderes som helhet til bestått/ ikke bestått.

Kjernelitteratur

Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024:https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 22. juli 2024 11:25:11