FRI201 Naturguiding og naturbasert reiseliv (Høst 2023–Vår 2024)
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
- Emneansvarlig:
- Thomas Vold
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Kort om emnet
I dette emnet vil studentene bli kjent med yrkesrollen naturguide og naturguiding som arbeidsform. Målet er å skape et faglig grunnlag for å arbeide med turister innenfor det naturbaserte reiselivet, der det å lede og legge til rette for naturopplevelser blir sentralt.
I emnet inngår tema som ulike perspektiver på rollene naturguide og turist, yrkesetikk og verdibasert guiding, opplevelsesproduksjon i natur, naturguiden som del av den norske reiselivsnæringen, formidling av natur- og kulturkunnskap og sikker guiding i natur.
Store deler av undervisningen gjennomføres ute på turer i ulike naturmiljø. Studentene må selv ha det utstyr som kreves for å være ute og delta i aktiviteter.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
-
planlegge, gjennomføre og evaluere guidete turer i utvalgte naturmiljø og årstider, der deltakernes opplevelse og læring står i fokus
-
beskrive sentrale utfordringer og muligheter som veksten innenfor det naturbasert reiselivet skaper i relasjon til bærekraft
-
diskutere ulike perspektiver på rollen som naturguide og rollen som turist
-
analysere og vurdere risiko, samt anvende HMS-verktøy for å ivareta egen og turistenes sikkerhet på guidete turer
-
gjøre rede for nasjonale utviklingstrender innenfor naturbasert reiseliv
-
drøfte yrkesetiske og verdimessige problemstillinger knyttet til relasjonen guide – turist - natur, og fremstille sin kunnskap skriftlig og muntlig
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen i emnet inkluderer ulike arbeidsformer som vil spenne fra lærerstyrt undervisning til arbeid hvor studentene selv planlegger, gjennomfører og evaluerer eget læringsarbeid. Mye av undervisningen vil legges til turer i ulike naturmiljø hvor studentene vil få erfaring med aktiviteter som kajakk, fjellski og terrengsykling.
Arbeidsformer som inngår i emnet er casestudier, turer, ekskursjoner, refleksjonssamtaler, oppgaveskriving, forelesninger, seminar og presentasjoner. Undervisningen i Kajakk gir grunnlag for å skrive ut teknikkurs hav etter standarden til Norges padleforbund (NPF). Undervisningen tilknyttet snøskred gir grunnlag for å skrive ut grunnkurs skred nordisk etter standarden til Norsk fjellsportforum (NF).
Arbeidskrav
For å få vurdering i emnet kreves:
-
80 % oppmøte på forelesninger og 100 % aktiv og konstruktiv deltakelse knyttet til turaktivitet. Dette gjelder forarbeid, gjennomføring og etterarbeid. Ved fare for å ikke bestå arbeidskravet, skal studenten få skriftlig beskjed om å forbedre seg. Dersom dette ikke skjer, kan faglærer/emneansvarlig i samråd med programleder vedta at arbeidskravet ikke er godkjent.
-
Fullføre digital oppgave til grunnkurs skred. Dette er en forutsetning for å få delta på vinterturen og egenferd vinterfjell.
-
Levere ferdplan for egenferd i vinterfjellet (gruppeoppgave).
-
Gjennomføre muntlig evaluering av egenferd med faglærer (gruppeoppgave).
-
Levere plan for guidet tur, og delta på guidet tur i rollen som guide og turist.
Arbeidskravene vurderes godkjent/ ikke godkjent.
I særskilte tilfeller der fravær skyldes sykdom ol. vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning eller læringsarbeid.
Vurdering/eksamen
Praktisk-metodisk eksamen. Gradrt karakter A-F.
-
Studentene trekker en casebasert oppgave for en guidet tur og leverer en skriftlig plan for gjennomføring. Deretter vil studentene gjennomføre deler av den planlagte turen i rollen som guide og medstudenter i rollen som turister.
-
Planen vektes 30 % og gjennomføring av tur 70 % av karakteren.
Kjernelitteratur
Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024:https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/