FRI203 Lek og læring i friluftsliv (Høst 2023–Vår 2024)
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
- Emneansvarlig:
- Kristian Abelsen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 år
Kort om emnet
Emnet handler om hvordan legge til rette for læring, lek og opplevelser i friluftsliv. Det fokuseres på barn, unge, skole og nærmiljø og er relevant for alle som jobber pedagogisk med friluftsliv. Viktige tematikker er: Naturen som lærings- og opplevelseslandskap, lekens plass i friluftslivet, friluftslivspedagogens mangfoldige arbeidssituasjon og innføring i arbeidsmetoder og fagperspektiver egnet for et bærekraftig pedagogisk og didaktisk arbeid i friluftsliv.
Store deler av undervisningen gjennomføres på turer i ulike naturmiljø. Studentene må selv ha det utstyr som kreves for å være ute og delta i aktiviteter.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
-
identifisere og ta i bruk nærmiljøets kvaliteter for læring, lek og naturopplevelse
-
anvende didaktiske metoder og fagperspektiver i planlegging og tilrettelegging for læring, lek og naturopplevelse i natur.
-
reflektere skriftlig over egne praktiske erfaringer med tilrettelegging for læring, lek og opplevelser i natur.
-
anvende digitale verktøy til å formidle eget forhold til natur.
-
planlegge og gjennomføre undervisning i nærmiljøfriluftsliv på en sikker og ansvarlig måte.
-
arbeide selvstendig og sammen med andre i utvikling, gjennomføring og evaluering av pedagogiske opplegg i friluftsliv som er nærmiljøbasert og bærekraftig.
Læringsformer og aktiviteter
Temaene vil bli belyst via dagsopplegg og turer, forelesninger og studentaktive læringsformer som gruppearbeid og studentpresentasjoner. Erfaringer fra praktiske opplegg bearbeides i fagseminarer, litteraturstudier og arbeid med fagdidaktiske oppgaver.
Arbeidskrav
For å få vurdering i emnet kreves:
-
80 % oppmøte på forelesninger og 100 % fremmøte i planlegging, gjennomføring og evaluering av praktisk undervisning og turer.
-
Aktiv og konstruktiv deltakelse knyttet til turaktivitet. Dette gjelder forarbeid, gjennomføring og etterarbeid. Ved fare for å ikke bestå arbeidskravet, skal studenten få skriftlig beskjed om å forbedre seg. Dersom dette ikke skjer, kan faglærer/emneansvarlig i samråd med programleder vedta at arbeidskravet ikke er godkjent.
-
Utarbeide, gjennomføre og evaluere et undervisningsopplegg (gruppearbeid).
Arbeidskravene vurderes godkjent/ ikke godkjent.
I særskilte tilfeller der fravær skyldes sykdom ol. vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/ læringsarbeid.
Vurdering/eksamen
Mappe. Gradert karakter (A-F).
Mappen består av tre arbeider som graderes ulikt
-
To fagdidaktiske oppgaver hvor studenten skal reflektere over og drøfte egne erfaringer i lys av teori (30 + 30 %).
-
En tredelt oppgave (40 %) hvor studenten skal
-
skrive en faglig basert refleksjon over eget forhold til natur
-
lage/skape en digital fortelling med tittelen «Min naturvenn»
-
en avsluttende refleksjon om prosessens betydning for eget forhold til natur
-
Kjernelitteratur
Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024:https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/