IS205 Sosiologiske perspektiver på idrett (Høst 2023)

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Institutt for idrett og samfunnsvitenskap
Emneansvarlig:
Hanne Elisabeth Sogn
Undervisningssemester:
Vår, Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Emnet vil gi en innføring i idrettssosiologiske problemstillinger, begreper og teoretiske perspektiver. Studentene skal gjennom emnet utvikle en grunnleggende forståelse for idrettssosiologisk tenkemåte.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne 

  • redegjøre for sentrale perspektiver i sosiologisk teori

  • forstå idrettsdeltakelse blant ulike grupper i befolkningen med spesielt fokus på sosial klasse, kjønn og etnisitet

  • reflektere (kritisk) over idrett som sosialiseringsarena

  • reflektere (kristisk) rundt positive og negative sider ved idrett i dagens samfunn

  • formidle sine kunnskaper og diskutere fagstoff både skriftlig og muntlig

  • formidle relevant fagstoff og beherske fagområdets uttrykksformer

  • kommunisere om faglige problemstillinger

Læringsformer og aktiviteter

Emnet vil bli holdt i seminarform, med lærerstyrte fellestimer og aktiv studentmedvirkning.

Arbeidskrav

Mappe: To skriftlige oppgaver må leveres i Canvas for å kunne gå opp til eksamen.

Besvarelsene blir ikke gitt individuell bedømming, men fasit legges ut i Canvas minst en uke før eksamen.

Vurdering/eksamen

Hjemmeeksamen, skriftlig, en uke. Gradert karakter (A-F).

Tillatte hjelpemidler.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow blir kjørt igjennom plagiatkontroll.

Kjernelitteratur

Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024:https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 06:25:14