IS205 Sosiologiske perspektiver på idrett (Høst 2023)
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Institutt for idrett og samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Hanne Elisabeth Sogn
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Kort om emnet
Emnet vil gi en innføring i idrettssosiologiske problemstillinger, begreper og teoretiske perspektiver. Studentene skal gjennom emnet utvikle en grunnleggende forståelse for idrettssosiologisk tenkemåte.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
-
redegjøre for sentrale perspektiver i sosiologisk teori
-
forstå idrettsdeltakelse blant ulike grupper i befolkningen med spesielt fokus på sosial klasse, kjønn og etnisitet
-
reflektere (kritisk) over idrett som sosialiseringsarena
-
reflektere (kristisk) rundt positive og negative sider ved idrett i dagens samfunn
-
formidle sine kunnskaper og diskutere fagstoff både skriftlig og muntlig
-
formidle relevant fagstoff og beherske fagområdets uttrykksformer
-
kommunisere om faglige problemstillinger
Læringsformer og aktiviteter
Emnet vil bli holdt i seminarform, med lærerstyrte fellestimer og aktiv studentmedvirkning.
Arbeidskrav
Mappe: To skriftlige oppgaver må leveres i Canvas for å kunne gå opp til eksamen.
Besvarelsene blir ikke gitt individuell bedømming, men fasit legges ut i Canvas minst en uke før eksamen.
Vurdering/eksamen
Hjemmeeksamen, skriftlig, en uke. Gradert karakter (A-F).
Tillatte hjelpemidler.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow blir kjørt igjennom plagiatkontroll.
Kjernelitteratur
Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024:https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/.