KRØ103 Digital didaktikk i kroppsøving (Høst 2023)
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
- Emneansvarlig:
- Lars Harald Eide
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Varighet:
- ½ år
Kort om emnet
Hovedmålet med det nettbaserte emnet er at studentene skal få kunnskap om digitale ressurser og teknologi som kan anvendes i kroppsøving som fag. Digital didaktikk endrer de fysiske rammene skolen gir for læring og endrer lærerens rolle i elevenes læringsarbeid. Studentene skal utvikle sin profesjonsfaglig digital kompetanse i planlegging, organisering, gjennomføring og vurdering av undervisning.
Refleksjon og egenvurdering blir viktig i emnet. Du vil ikke få noen ferdig pakke på hva digital didaktikk i kroppsøving er. Målet er at du skal være tryggere og forhåpentligvis bli nysgjerrig og inspirert til å drive arbeidet med digital didaktikk videre selv og sammen med kollegaer.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
-
vise profesjonsfaglig digital kompetanse i planlegging, organisering, gjennomføring og vurdering av undervisning
-
anvende relevant digital teknologi i faget
-
samarbeide med elever og kollegaer i digitale læringsmiljø
-
reflektere over hvordan digitalisering kan endre lærerrollen
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen er nettbasert og består av digitale forelesninger, oppgaver, tekster og andre læringsressurser som kan gjennomføres når det passer studenten. I tillegg til individuelt arbeid er faglig interaksjon og tilbakemeldinger mellom studentene vesentlig for læringsutbyttet.
Studentene oppfordres til å opprette digitale kollokviegrupper.
Arbeidskrav
Emnet er bygd opp rundt undervisningsmoduler med et konkretisert arbeidskrav som må bli godkjent for å kunne gå videre i emnet. Det kan være oppgaver som å lage podcast, svare på quiz, kommentere på hverandres innleveringer og teste ut ulike digitale verktøy i praksis.
Arbeidskrav må være godkjent for å være kvalifisert til sluttvurdering i eksamensmodulen.
Vurdering/eksamen
Eksamen vurderes til bestått/ ikke bestått.
-
Innlevering basert på oppgave hvor studenten skal prøve ut digitale verktøy i undervisning eller annen kroppsøvingsrelevant opplæring.
Kjernelitteratur
Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024: https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/.