LKI111 Svømming, lek og vannaktivitet (Høst 2023–Vår 2024)

Studiepoeng:
5
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Emneansvarlig:
Bjørn Harald Olstad
Undervisningssemester:
Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Kort om emnet

Emnet svømming, lek og vannaktivitet bygger på moderne svømmemetodikk og veksler mellom arbeid innenfor teoretisk og praktisk kunnskap, praksiserfaring og didaktisk refleksjon. Innholdet er primært rettet mot opplæring i grunnskolen, men det vil også trekkes paralleller mot videregående skole.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

 

  • analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer i svømming, lek og vannaktiviteter med utgangspunkt i fagdidaktisk teori og praksis i grunnskolen.

  • analysere og vurdere elevers ulike forutsetninger i svømming, lek, livredning og vannaktivitet og bruke dette som grunnlag for tilpasset opplæring i fagene.

  • planlegge og gjennomføre undervisning med vekt på lek og tilpasse lek til aktiviteter i vann

  • legge til rette for og gjennomføre undervisning som tar sikte på å utvikle grunnleggende svømmeferdigheter og svømmedyktighet, og viderutvikling av disse ferdighetene

  • utforme og begrunne lokale læreplaner, årsplan og periodeplaner med utgangspunkt i temaene svømming, lek og vannaktivitet og i samarbeid med andre fag.

  • vise hvordan svømming, lek og livredning kan bidra og brukes i tverrfaglige og flerfaglige prosjekter og aktivitetsdager på skolen og i nærmiljøet.

  • gjøre risiko- og sikkerhetsvurderinger for å ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter knyttet til ferdsel i, på og ved vann

  • gjøre rede for lekens rolle i ulike bevegelsesmiljø.

Læringsformer og aktiviteter

Det er lagt opp til en veksling mellom forelesninger, praktisk undervisning i vann og studentaktive arbeidsmåter som individuelt arbeid, gruppearbeid, framlegg av teoretiske emner og gjennomføring av praktiske oppgaver både på NIH og i praksis.

Arbeidskrav

  • 80 % obligatorisk deltakelse i undervisning.

  • 100% frammøte under grunnkurs i HLR/førsthjelp.

  • 100 % frammøte under praksis med elever.

 

Arbeidskravet må være godkjent før vurdering av rapport.

Vurdering/eksamen

  • En individuell rapport om egen utvikling og en grupperapport fra praksis vurderes samlet til bestått/ ikke bestått.

  • Bestått årlig livredningsprøve for lærere.

Kjernelitteratur

Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024: https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 07:25:18