LKI120 Frilufsliv i skolen (Høst 2023–Vår 2024)

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Emneansvarlig:
Kristian Abelsen
Undervisningssemester:
Høst
Varighet:
1 år

Kort om emnet

Emnet er en innføring i friluftsliv som praktisk og teoretisk fagfelt, og som undervisnings- og læringsemne spesielt. Friluftsliv som kulturelt fenomen og aktivitetsområde utforskes, erfares og oppleves. Emnet er didaktisk forankret i gjeldende læreplaner. Det gir grunnlag for utvikling av relevant lærerkompetanse og hvordan skolen kan legge til rette for læring og opplevelser i friluftsliv. Tradisjonelle verdier i friluftsliv som naturopplevelser, det enkle liv, fellesskap og respekt for naturen står sentralt. Det legges vekt på lokale friluftslivstradisjoner, naturnærvær, kreativ og nyskapende bruk av nærmiljøet og å kunne ferdes og oppholde seg i naturen til ulike årstider.

 

Emnet omfatter også vurdering av farer og uventede situasjoner som kan oppstå, grunnleggende førstehjelp og HLR, prinsipper om sporløs ferdsel og tur etter evne. Studentene vil tilegne seg grunnleggende ferdigheter og kunnskaper som forutsetning for å ferdes i natur, utøve friluftsliv og lede læringsaktiviteter med vekt på mestring, overskudd og naturopplevelse.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

 

  • gjøre rede for friluftsliv som kulturelt fenomen, som undervisnings- og læringsemne i skolen, historisk og i gjeldende læreplaner

  • mestre et utvalg grunnleggende friluftslivsferdigheter knyttet til naturmiljøene skog og vann til alle årstider

  • anvende planverk, ulike arbeidsformer og didaktiske prinsipper i planlegging og gjennomføring av friluftslivsundervisning og turer i naturnære omgivelser (skog og vann) til ulike årstider med vekt på overskudd, naturopplevelse og mestring

  • legge til rette for naturopplevelse og læring i, om og gjennom friluftsliv på en trygg og bærekraftig måte

  • drøfte hvordan friluftsliv kan være kilde til læring og opplevelse, folkehelse og livsmestring.

  • gi førstehjelp, kameratredning og HLR under varierte forhold.

Læringsformer og aktiviteter

Emnets innhold belyses gjennom praktiske aktivitetsopplegg, egentrening, turer og praksisbesøk. Praktiske erfaringer, observasjoner og selvstendig fordypning i kjernelitteratur blir utgangspunkt for diskusjon og refleksjon, studentframlegg og fagseminarer. Det kreves at studentene samarbeider om å utvikle og gjennomføre tur- og undervisningsopplegg. Undervisningen foregår i NIHs naturnære omgivelser som består av urbant miljø, skog og vann.

Arbeidskrav

  • 80 % obligatorisk deltakelse i undervisning.

  • Krav om 100 % deltakelse på turer (inkludert forarbeid og etterarbeid). Planlegging og gjennomføring av praktisk-didaktisk opplegg.

 

Arbeidskrav må være godkjent før vurdering av mappe.

Vurdering/eksamen

Mappevurdering. Gradert karakter, A–F.

Kjernelitteratur

Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024: https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 07:25:18