LKI201 Profesjonsfag- Elevenes rettigheter, fag- og skoleutvikling (Høst 2023–Vår 2024)
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
- Emneansvarlig:
- Espen Berg-Johnsen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 år
Kort om emnet
Emnet behandler hvordan demokrati og medborgerskap kan aktualiseres i skolehverdagen og hvilke sentrale nasjonale og internasjonale reguleringer som gjelder elever og deres rettigheter. Innsats for å motvirke mobbing, vold og seksuelle overgrep utgjør et sentralt tema i emnet.
Faget behandler også utvikling av lærerprofesjonalitet og faglig utvikling. Forsknings- og utviklingsoppgaven (FoU-oppgaven) skal gi studenten mulighet til å fordype seg faglig og gjennom dette få anledning til å undersøke temaer og problemstillinger som er berørt i emnet. FoU-oppgaven kombinerer kroppsøving og/eller idrettsfag og profesjonsfag. Oppgaven må være bestått før studenten kan begynne på masteroppgaven.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
-
identifisere mulige tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep, samt kjenne til relevante samarbeidsparter og reflektere rundt profesjonsetiske krav
-
kjenne til sentrale nasjonale og internasjonale reguleringer som gjelder elever og deres rettigheter
-
stimulere elever til begrunnede verdivalg og forståelse av demokrati og medborgerskap
-
planlegge og gjennomføre et profesjonsrettet forsknings- og eller utviklingsarbeid innenfor kroppsøving og/eller idrettsfag.
-
gjøre etiske vurderinger knyttet til egen FoU-oppgave, profesjonsrelevant forskning og utviklingsarbeid
-
kritisk analysere relevant forskning om læringsarbeid og hvilken betydning denne kan ha for skolen og for egen profesjonsutøvelse
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen er lagt til både høst- og vårsemesteret. Arbeidet varierer mellom forelesninger og «klasseromsundervisning», individuelt studentarbeid, gruppearbeid, studentframlegg og gjennomføring av praktiske oppgaver både på NIH og i skolepraksis.
Videre skal studenten i samarbeid med veileder arbeide med å planlegge, gjennomføre og diskutere sin FoU-oppgave. Veiledning foregår både i gruppe og individuelt. Maksimalt 6 timer veiledning per student.
Arbeidskrav
-
Det kreves 80 % deltakelse, herunder bibliotekets undervisning i litteratursøk.
-
To mappeoppgaver.
Arbeidskravene må være godkjent for å få vurdering i emnet.
Vurdering/eksamen
Individuell oppgave med maksimalt 7 000 ord. Gradert karakter A–F.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.
Kjernelitteratur
Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024:https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/.