LKI201 Profesjonsfag- Elevenes rettigheter, fag- og skoleutvikling (Høst 2023–Vår 2024)

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Emneansvarlig:
Espen Berg-Johnsen
Undervisningssemester:
Høst
Varighet:
1 år

Kort om emnet

Emnet behandler hvordan demokrati og medborgerskap kan aktualiseres i skolehverdagen og hvilke sentrale nasjonale og internasjonale reguleringer som gjelder elever og deres rettigheter. Innsats for å motvirke mobbing, vold og seksuelle overgrep utgjør et sentralt tema i emnet.

 

Faget behandler også utvikling av lærerprofesjonalitet og faglig utvikling. Forsknings- og utviklingsoppgaven (FoU-oppgaven) skal gi studenten mulighet til å fordype seg faglig og gjennom dette få anledning til å undersøke temaer og problemstillinger som er berørt i emnet. FoU-oppgaven kombinerer kroppsøving og/eller idrettsfag og profesjonsfag. Oppgaven må være bestått før studenten kan begynne på masteroppgaven.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

 

  • identifisere mulige tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep, samt kjenne til relevante samarbeidsparter og reflektere rundt profesjonsetiske krav

  • kjenne til sentrale nasjonale og internasjonale reguleringer som gjelder elever og deres rettigheter

  • stimulere elever til begrunnede verdivalg og forståelse av demokrati og medborgerskap

  • planlegge og gjennomføre et profesjonsrettet forsknings- og eller utviklingsarbeid innenfor kroppsøving og/eller idrettsfag.

  • gjøre etiske vurderinger knyttet til egen FoU-oppgave, profesjonsrelevant forskning og utviklingsarbeid

  • kritisk analysere relevant forskning om læringsarbeid og hvilken betydning denne kan ha for skolen og for egen profesjonsutøvelse

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen er lagt til både høst- og vårsemesteret. Arbeidet varierer mellom forelesninger og «klasseromsundervisning», individuelt studentarbeid, gruppearbeid, studentframlegg og gjennomføring av praktiske oppgaver både på NIH og i skolepraksis.

 

Videre skal studenten i samarbeid med veileder arbeide med å planlegge, gjennomføre og diskutere sin FoU-oppgave. Veiledning foregår både i gruppe og individuelt. Maksimalt 6 timer veiledning per student.

Arbeidskrav

  • Det kreves 80 % deltakelse, herunder bibliotekets undervisning i litteratursøk.

  • To mappeoppgaver.

 

Arbeidskravene må være godkjent for å få vurdering i emnet.

Vurdering/eksamen

Individuell oppgave med maksimalt 7 000 ord. Gradert karakter A–F.

 

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.

Kjernelitteratur

Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024:https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 07:25:18