LKI226 Idrett, helse og samfunn (Høst 2023)

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Emneansvarlig:
Aage Radmann
Undervisningssemester:
Høst
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Emnet fokuserer på idrett (forstått bredt) og helse i et human- og samfunnsvitenskapelig perspektiv. Undervisningen vil legge vekt på kroppslig og bevegelsesmessig sosialisering og dannelse både i kroppsøving, idrettsfag og idrett i barne- og ungdomskulturer.Emnet stimulerer til kritisk refleksjon omkring idrett og skole, og omkring forståelser av helse i det moderne samfunnet. Emnet er sammensatt av to hovedretninger: idrett og samfunn og helse og samfunnI første del avklares og drøftes idrettens verdigrunnlag, organisering og utvikling. Her belyses historiske og filosofiske perspektiver på skole og idrett, og på kropp, samfunn og dannelse. Delemnet drøfter idrett i et miljø- og bærekraftperspektiv og tematiserer det utvidede idrettsbegrepet gjennom cases fra ulike kropps- og bevegelseskulturer i samfunnet (breddeidrett, toppidrett, selvorganisert idrett, fitnesskulturer, friluftsliv, m.fl.).I andre del avklares bio-medisinske, psykologiske og sosiologiske forståelser av kropp og helse. Disse forståelsene ligger til grunn for kritisk refleksjon og drøfting rundt aktuelle tema som f.eks. forholdet mellom fysisk aktivitet og helse, sosial ulikhet i helse, kroppssyn og kroppspress, psykisk helse og livsmestring, teknologi og medier, og kropp og kjønn.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

 

  • gjøre rede for forståelser av kropp og helse

  • gjøre rede for idrettens verdigrunnlag, organisering og utvikling

  • analysere praktiske problemstillinger av relevans for kroppsøving og idrettsfag ved hjelp av de ulike teoretiske perspektivene

  • reflektere kritisk over kropps- og helseforståelser i kroppsøving, idrettsfag og idrett i barne- og ungdomskulturer

  • drøfte idretts- og bevegelseskulturer i et miljø- og bærekraftperspektiv

  • drøfte kropp og helse i et dannelsesperspektiv.

  • anvende kunnskap om idrett og helse i en etisk, faglig informert og ansvarlig undervisning i kroppsøving og idrettsfag.

Læringsformer og aktiviteter

Emnet veksler mellom forelesninger, seminarer og studentaktive arbeidsmåter med fokus på både teoretiske og praksisnære problemstillinger. En del av emnet er organisert som gruppearbeid hvor studentene skal jobbe selvstendig med en case knyttet til en relevant og aktuell problemstilling innen idrett og helse i dagens samfunn. Problemstilling skal være rettet mot kroppsøving eller idrettsfag. Her skal studentene selv utvikle problemstillinger og gjøre selvstendige litteratursøk.

Arbeidskrav

  • 80 % obligatorisk deltakelse i undervisning.

  • 2 mappeoppgaver.

 

Arbeidskravene skal være godkjent for å gå opp til gruppeeksamen.

Vurdering/eksamen

Gruppeeksamen. Bestått/ ikke bestått.

 

  • 4-5 studenter velger og analyserer en relevant case. Gruppene deles inn i samarbeid med emneansvarlig.

  • Oppgaven skal maksimalt ha 7000 ord og leveres samlet for gruppen.

Kjernelitteratur

Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024:https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 07:25:18