MA530 Prestasjonspsykologi (Høst 2023)

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Institutt for idrett og samfunnsvitenskap
Emneansvarlig:
Geir Jordet
Undervisningssemester:
Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Studentene skal utvikle et kritisk perspektiv på prestasjonsforbedring hos individer og grupper med bruk av psykologiske perspektiver. Emnet vil gi inngående kunnskap om strategier, praksis, og teknikker relatert til temaer som perseptuell og kognitiv prestasjon, kommunikasjon i lag, og moderne kognitive tilnærminger som ACT og meta-kognisjon.

Gjennom emnet vil studentene også kunne vurdere ulike løsningsforslag i forhold til etikk og et helhetlig perspektiv for prestasjonsutøvere, og kunne evaluere fordeler og ulemper med ulike fremgangsmåter.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

 

  • bruke ulike prestasjonsfremmende psykologiske tilnærminger hos individer og grupper på en etisk forsvarlig måte.

  • vurdere ulike tilnærminger i sammenheng med andre prestasjonsvariabler og utvikle en kritisk evne til å vurdere fordeler og ulemper ved ulike strategier og praksis.

  • utvikle inngående kunnskap om moderne forskning på prestasjonspsykologi og bruken av elektroniske hjelpemidler både til gjennomføring og evaluering av intervensjoner.

Læringsformer og aktiviteter

Emnet vil inneholde forelesninger, seminartimer, gruppearbeid og mappeoppgaver.

Vurdering/eksamen

  • Skriftlige mappeinnleveringen teller 70% av totalkarakteren. Gradert A-F.

    • Mappen skal godkjennes før muntlig eksamen kan gjennomføres.

  • Muntlig 20 minutters refleksjonssamtale basert på oppgaven teller 30% av totalkarakteren. Gradert A-F.

Kjernelitteratur

Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024: https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 07:25:19