MA534 Pedagogisk teori II: dannelse, læring og utvikling i kontekst (Høst 2023)
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
- Emneansvarlig:
- Kenneth Aggerholm
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- ½ år
Kort om emnet
I dette emnet vil et utvalg av teoriene som ble formidlet i kurset "Pedagogisk teori I" bli anvendt med fokus på kontekst. Emnet vil ta for seg ulike forståelser av kontekst som begrep i de teoretiske perspektiver.
Disse perspektiver vil videre bli utforsket som analytiske redskaper for å kunne forstå, analysere og legge til rette for dannelse, læring og utvikling for ulike målgrupper innenfor praktisk-pedagogiske kontekster. Eksempler på kontekster kan være skole, friluftsliv, treningssenter, rehabilitering, organisert idrett og selvorganisert bevegelsesaktivitet.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
-
forstå og anvende "kontekst" som pedagogisk begrep
-
gjøre rede for hva ulike kontekster betyr for pedagogisk arbeid
-
analysere pedagogiske problemstillinger knyttet til dannelse, læring og/eller utvikling med utgangspunkt i teoretiske perspektiver
-
utvikle teoribaserte program eller undervisningsopplegg som tar hensyn til kontekst og legger til rette for dannelse, utvikling og læring
Læringsformer og aktiviteter
-
Ressursforelesninger
-
Seminararbeid
-
Studentpresentasjoner
-
Observasjon og analyse av ulike praksiser
Arbeidskrav
80% obligatorisk fremmøte.
Arbeidskravet må være godkjent før man kan avlegge eksamen.
Vurdering/eksamen
Studenter skal gjennomføre to oppgaver i seminargrupper. Begge oppgaver vurderes med gradert karakter (A-F) og hver teller 50% av samlet karakter på emnet.
-
En podcast, video eller tekst som presenterer pedagogisk arbeid i en aktivitetskontekst og reflekterer over arbeidet med utgangspunkt i et eller flere teoretiske perspektiver.
-
En praktisk økt hvor studenter gjennomfører et pedagogisk opplegg i en valgt kontekst, med etterfølgende presentasjon av teoretiske refleksjoner.
Kjernelitteratur
Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024: https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/.