MA534 Pedagogisk teori II: dannelse, læring og utvikling i kontekst (Høst 2023)

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Emneansvarlig:
Kenneth Aggerholm
Undervisningssemester:
Høst
Varighet:
½ år

Kort om emnet

I dette emnet vil et utvalg av teoriene som ble formidlet i kurset "Pedagogisk teori I" bli anvendt med fokus på kontekst. Emnet vil ta for seg ulike forståelser av kontekst som begrep i de teoretiske perspektiver.

 

Disse perspektiver vil videre bli utforsket som analytiske redskaper for å kunne forstå, analysere og legge til rette for dannelse, læring og utvikling for ulike målgrupper innenfor praktisk-pedagogiske kontekster. Eksempler på kontekster kan være skole, friluftsliv, treningssenter, rehabilitering, organisert idrett og selvorganisert bevegelsesaktivitet.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

 

  • forstå og anvende "kontekst" som pedagogisk begrep

  • gjøre rede for hva ulike kontekster betyr for pedagogisk arbeid

  • analysere pedagogiske problemstillinger knyttet til dannelse, læring og/eller utvikling med utgangspunkt i teoretiske perspektiver

  • utvikle teoribaserte program eller undervisningsopplegg som tar hensyn til kontekst og legger til rette for dannelse, utvikling og læring

Læringsformer og aktiviteter

  • Ressursforelesninger

  • Seminararbeid

  • Studentpresentasjoner

  • Observasjon og analyse av ulike praksiser

Arbeidskrav

80% obligatorisk fremmøte.

Arbeidskravet må være godkjent før man kan avlegge eksamen.

Vurdering/eksamen

Studenter skal gjennomføre to oppgaver i seminargrupper. Begge oppgaver vurderes med gradert karakter (A-F) og hver teller 50% av samlet karakter på emnet.

 

  1. En podcast, video eller tekst som presenterer pedagogisk arbeid i en aktivitetskontekst og reflekterer over arbeidet med utgangspunkt i et eller flere teoretiske perspektiver.

  2. En praktisk økt hvor studenter gjennomfører et pedagogisk opplegg i en valgt kontekst, med etterfølgende presentasjon av teoretiske refleksjoner.

Kjernelitteratur

Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024: https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 08:25:17