MA535 Pedagogiske perspektiver på meningsfull bevegelse (Høst 2023)
- Studiepoeng:
- 5
- Ansvarlig avdeling:
- Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
- Emneansvarlig:
- Mats Melvold Hordvik
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- ½ år
Kort om emnet
I nyere idrettspedagogisk forskning har et fokus på "mening" blitt fremhevet som et alternativ til mer instrumentelle tilnærminger som i stor grad fokuserer på idrettsprestasjon, fysisk aktivitetsnivå og helseutbytte. Dette innebærer en pedagogisk interesse for den betydning og verdi bevegelseserfaringer har i menneskers liv. Antakelsen er at livslang bevegelsesglede må starte med meningsfulle bevegelseserfaringer.
I dette emnet lærer studentene om 1) teoretiske og praktiske forståelser av mening som begrep og fenomen i bevegelseskontekster, og 2) et utvalg av pedagogiske perspektiver som kan kvalifisere arbeidet med å skape meningsfulle bevegelseserfaringer i praksiskontekster. Gjennom en case-studie av en selvvalgt praksis skal studentene øve på å anvende ett teoretisk perspektiv.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
-
forklare sentrale begrep relatert til meningsfull bevegelse
-
bruke relevant teori til å beskrive hvordan pedagoger kan fasilitere meningsfulle bevegelseserfaringer for et mangfold av deltakere
-
anvende et teoretisk perspektiv om meningsfull bevegelse til å analysere eget pedagogiske arbeid
Læringsformer og aktiviteter
-
Ressursforelesninger
-
Studentpresentasjoner
-
Observasjon og analyse av ulike praksiser og selvvalgt case
Arbeidskrav
Skrive fram en analyse av en selvvalgt case.
Arbeidskravet må være godkjent for å få gå opp til eksamen.
Vurdering/eksamen
To dagers hjemmeeksamen med gradert karakter (A-F).
Kjernelitteratur
Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024: https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/.