MA535 Pedagogiske perspektiver på meningsfull bevegelse (Høst 2023)

Studiepoeng:
5
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Emneansvarlig:
Mats Melvold Hordvik
Undervisningssemester:
Høst
Varighet:
½ år

Kort om emnet

I nyere idrettspedagogisk forskning har et fokus på "mening" blitt fremhevet som et alternativ til mer instrumentelle tilnærminger som i stor grad fokuserer på idrettsprestasjon, fysisk aktivitetsnivå og helseutbytte. Dette innebærer en pedagogisk interesse for den betydning og verdi bevegelseserfaringer har i menneskers liv. Antakelsen er at livslang bevegelsesglede må starte med meningsfulle bevegelseserfaringer.

 

I dette emnet lærer studentene om 1) teoretiske og praktiske forståelser av mening som begrep og fenomen i bevegelseskontekster, og 2) et utvalg av pedagogiske perspektiver som kan kvalifisere arbeidet med å skape meningsfulle bevegelseserfaringer i praksiskontekster. Gjennom en case-studie av en selvvalgt praksis skal studentene øve på å anvende ett teoretisk perspektiv.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

 

  • forklare sentrale begrep relatert til meningsfull bevegelse

  • bruke relevant teori til å beskrive hvordan pedagoger kan fasilitere meningsfulle bevegelseserfaringer for et mangfold av deltakere

  • anvende et teoretisk perspektiv om meningsfull bevegelse til å analysere eget pedagogiske arbeid

Læringsformer og aktiviteter

  • Ressursforelesninger

  • Studentpresentasjoner

  • Observasjon og analyse av ulike praksiser og selvvalgt case

Arbeidskrav

Skrive fram en analyse av en selvvalgt case.

Arbeidskravet må være godkjent for å få gå opp til eksamen.

Vurdering/eksamen

To dagers hjemmeeksamen med gradert karakter (A-F).

Kjernelitteratur

Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024: https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 08:25:17