MA538 Perspektiver på fysisk aktivitet og funksjonshemming (Høst 2023)

Studiepoeng:
5
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Undervisningssemester:
Høst
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Gjennom å se på funksjonshemming og bevegelse i tre perspektiver skal studentene bli kjent med pedagogiske tilnærminger som komplementerer hverandre.

 

  • Det medisinske perspektivet på funksjonsnedsettelser og tilpasset fysisk aktivitet;

  • Det sosiale perspektivet på funksjonshemming og bevegelse i sosiale kontekster;

  • Det fenomenologiske perspektivet på funksjonshemming som erfaringer med bevegelse.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

 

  • artikulere inngående kunnskap om primærkilder fra de tre perspektivene

  • knytte kildene opp mot forskningstradisjoner i tilpasset fysisk aktivitet

  • ta utgangspunkt i primærkildene og sammenhengen mellom disse og ulike tradisjoner for tilpasning av fysisk aktivitet og funksjonshemming

Læringsformer og aktiviteter

Emnet består av lærerstyrt og studentaktivt arbeid med primærtekster fra de tre perspektivene. Det legges opp til utstrakt organisering av studentstyrt seminartid og kollokvier.

Arbeidskrav

80 % obligatorisk fremmøte.

 

Arbeidskravet må være godkjent for å få gå opp til avsluttende eksamen.

Vurdering/eksamen

Studentene skal i grupper presentere ett av de tre perspektivene i dybden.

 

Presentasjonen skal belyse sammenhengen med det valgte perspektivet og tilpasning av fysisk aktivitet.

Gruppepresentasjonen vurderes til bestått/ ikke bestått.

Kjernelitteratur

Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024: https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 08:25:17