MA541 Trenerpraksis (Høst 2023)

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Institutt for idrett og samfunnsvitenskap
Undervisningssemester:
Høst
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Studenten skal gjennom arbeid med teori og praksis videreutvikle egen praksiskompetanse som trener med hensikt å tilrettelegge for bærekraftig prestasjonsutvikling i idrett. Studenten skal utvikle nye metoder i egen praksis for å støtte utøveres læring og utvikling på mer helhetlige, effektive og etiske måter. Praksissted må godkjennes av emneansvarlig. Studentene følges opp av en praksisveileder.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

 

  • vurdere, beskrive og drøfte alt hva egen trenerpraksis «gjør» med spesiell vekt på disiplin, kontroll og observasjon.

  • identifisere og beskrive muligheter og begrensninger for deltagelse, bærekraftig utvikling og prestasjon i egen trenerpraksis.

  • arbeide med å utvikle nye metoder og praksiser for å fremme økt deltagelse, bærekraftig utvikling og prestasjon i egen trenerpraksis.

  • praktisk anvende kritisk teori og tverrfaglige perspektiver på teknologi, læring og ledelse i idrett.

Læringsformer og aktiviteter

Læringsformer i emnet er praktisk arbeid med egen trenervirksomhet og seminaraktivitet. Andre læringsaktiviteter er å anvende teoretiske perspektiver i praksis, skriftlig arbeid og fremlegg knyttet til seminaraktivitet.

Arbeidskrav

Aktiv deltagelse i seminaraktivitet som må værte godkjent før vurdering av semesteroppgaven.

Vurdering/eksamen

Semesteroppgave på maksimalt 8000 ord eksklusive referanser. Gradert karakter A-F.

 

Semesteroppgaven tar utgangspunkt i studentens arbeid med og utvikling av egen trenerpraksis gjennom emnet.

Kjernelitteratur

Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024: https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 07:25:20