MA541 Trenerpraksis (Høst 2023)
- Studiepoeng:
- 30
- Ansvarlig avdeling:
- Institutt for idrett og samfunnsvitenskap
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- ½ år
Kort om emnet
Studenten skal gjennom arbeid med teori og praksis videreutvikle egen praksiskompetanse som trener med hensikt å tilrettelegge for bærekraftig prestasjonsutvikling i idrett. Studenten skal utvikle nye metoder i egen praksis for å støtte utøveres læring og utvikling på mer helhetlige, effektive og etiske måter. Praksissted må godkjennes av emneansvarlig. Studentene følges opp av en praksisveileder.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
-
vurdere, beskrive og drøfte alt hva egen trenerpraksis «gjør» med spesiell vekt på disiplin, kontroll og observasjon.
-
identifisere og beskrive muligheter og begrensninger for deltagelse, bærekraftig utvikling og prestasjon i egen trenerpraksis.
-
arbeide med å utvikle nye metoder og praksiser for å fremme økt deltagelse, bærekraftig utvikling og prestasjon i egen trenerpraksis.
-
praktisk anvende kritisk teori og tverrfaglige perspektiver på teknologi, læring og ledelse i idrett.
Læringsformer og aktiviteter
Læringsformer i emnet er praktisk arbeid med egen trenervirksomhet og seminaraktivitet. Andre læringsaktiviteter er å anvende teoretiske perspektiver i praksis, skriftlig arbeid og fremlegg knyttet til seminaraktivitet.
Arbeidskrav
Aktiv deltagelse i seminaraktivitet som må værte godkjent før vurdering av semesteroppgaven.
Vurdering/eksamen
Semesteroppgave på maksimalt 8000 ord eksklusive referanser. Gradert karakter A-F.
Semesteroppgaven tar utgangspunkt i studentens arbeid med og utvikling av egen trenerpraksis gjennom emnet.
Kjernelitteratur
Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024: https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/.