PPU401 Eleven, inkludering, læring og utvikling (Høst 2023)
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Kort om emnet
Emnet tar utgangspunkt i barn og unges oppvekst, utvikling og læring i dagens samfunn og skole med vekt på hva kroppsøving og idrettsfag kan bidra med. Dette vil utforskes med ulike teoretiske innganger. Til grunn for emnet ligger innholdet i og begrunnelsene for de sentrale nasjonale og internasjonale reguleringene som gjelder elever og deres rettigheter og et mål om å stimulere elever til faglig læring, forståelse av mangfold forskjellighet, demokrati og å gjøre begrunnede verdivalg.
Skolepraksis er vesentlig for læringsutbyttet i emnet og det legges vekt på å knytte undervisningen på campus sammen med studentene sine observasjoner og erfaringer fra praksis.
Emnene i PPU inkluderer arbeid med ulike sjangere innen bevegelseskulturen i dagens samfunn og hvilke potensial disse sjangrene kan representere med hensyn til elevens utvikling og læring i kroppsøving og idrettsfag. I dette emnet inngår mellom annet spesifikt opplæring og kvalifiserende prøve i livbergende førstehjelp til vanns og det legges vekt på didaktikk for leik og dans i kroppsøving.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
-
gjøre rede for hvordan vi kan forstå barn og unges atferd, utvikling og læring i dagens samfunn og skolen.
-
planlegge, gjennomføre og drøfte undervisning i kroppsøving ut fra gjeldende lovverk, nasjonale styringsdokumenter, fagdidaktisk litteratur og innsikt i at elever og elevgrupper er forskjellige.
-
presentere ulike læringsteorier og i lys av disse drøfte hvilke muligheter som ligger i kroppsøving og idrettsfag
-
reflektere over samspillet mellom elever, betydningen av relasjonsbygging og klassen som læringsfellesskap
-
tilpasse undervisning og skape et trygt og inkluderende læringsmiljø for alle elever uansett kjønn, seksualitet, kultur, sosial klasse, alder, etnisitet, sosialitet og funksjonsevne
-
anvende dans, leik og aktiviteter fra andre bevegelsessjangre for å fremme elevers utvikling i og gjennom kroppsøving og idrettsfag
-
utføre hjerte lungeredning og livbergende førstehjelp til vanns.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen er lagt til høstsemesteret og det brukes varierte undervisningsformer med utgangspunkt i kjernelitteratur, bevegelsessjangre og det å være lærer i skolen. Det kreves at studentene forbereder seg, deltar i samarbeid, medvirker og viser ansvar for egen og hverandres læring. Arbeidet varierer mellom forelesninger, individuelt studentarbeid, gruppearbeid, studentframlegg og gjennomføring av praktiske oppgaver både på NIH og i skolepraksis.
Arbeidskrav
-
80 % oppmøte.
-
Det gis en gruppeoppgave i emnet.
Arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Vurdering/eksamen
Indivuduell oppgave knyttet til praksis. Bestått/ ikke bestått.
Kjernelitteratur
Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024:https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/