PPU405 Skolepraksis (Høst 2023–Vår 2024)

Studiepoeng:
0
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Emneansvarlig:
Petter Erik Leirhaug
Undervisningssemester:
Høst
Varighet:
1 år

Kort om emnet

Skolepraksis tar for seg undervisning og veiledning av elever i grunnskole og videregående skole ut fra gjeldende lovverk og læreplaner for opplæringen. I emnet inngår minimum 30 dager skolepraksis i grunnskole og minimum 30 dager skolepraksis i videregående skole. I emnet inngår også deltakelse på profesjonsmøter sammen med praksislærere og faglærere fra NIH samt timer på NIH til forarbeid og etterarbeid.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

 

  • gjøre rede for skolen som organisasjon, lærerens oppgaver, roller og ansvar i opplæringen

  • planlegge, gjennomføre og vurdere egen og andres undervisning med utgangspunkt i nasjonale og lokale styringsdokumenter

  • tilpasse opplæringen til elevens og elevgruppas forutsetninger

  • samhandle med elever, foresatte, skoleledelse, kolleger og andre interne og eksterne aktører

  • ta ansvar for å utvikle og lede inkluderende, kreative, trygge og helsefremmende læringsmiljøer

  • identifisere kulturer i lærerkollegier og kontekstuelle strukturer som hemmer eller fremmer ulike praksiser og elevenes læring og utvikling

  • anvende generell pedagogisk og spesifikk fagdidaktisk teori og reflektere over hvordan teoriene bidrar til bedre undervisning

  • drøfte egen læreridentitet som bidrag til profesjonsfellesskapet

  • utvikle egen relasjonskompetanse, ivareta profesjonsetiske verdier i opplæringen og bidra til utvikling av barn og unges dømmekraft og kritiske refleksjonsevne

  • reflektere over ulike profesjonsetiske valg og dilemmaer særlig relatert til den flerkulturelle skolen

  • bidra til endringsprosesser og samarbeid om faglig og pedagogisk nytenkning i kroppsøving og idrettsfag og delta i ulike former for FoU-arbeid med skolepraksis som arena

  • gjøre seg nytte av og bidra i kollega- og arbeidsbasert veiledning

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen i skolepraksis gjennomføres i samråd mellom NIH og utvalgte praksislærere med godkjent utdanning og/eller erfaring. Veiledning i praksisskolen foregår både en til en med praksislærer og i gruppe med medstudenter. Tretti dager med praksis i grunnskole fordeles normalt over 7 uker i høstsemesteret der studentene tilbringer enkelte dager på NIH for utveksling av erfaring. Tretti dager med praksis i videregående skole fordeles normalt over 7 uker i vinter/vårsemesteret der studentene tilbringer der en uke midt i praksisperioden er satt av til undervisning og deling av erfaring på NIH. Profesjonsmøter med praksislærere og ansatte på NIH inngår i praksisopplæringen.

Vurdering/eksamen

100 % frammøte i praksisperiode.

Skolepraksis vurderes til bestått/ ikke bestått av praksislærer og kontaktlærer.

Kjernelitteratur

Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024:https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 07:25:22