THP311 Idrettsmedisin (Høst 2023)

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Institutt for idrettsmedisinske fag
Emneansvarlig:
Thor Einar Gjerstad Andersen
Undervisningssemester:
Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Idrettsskader utgjør om lag en sjettedel av alle personskader i Norge, og representerer følgelig et betydelig problem - for idretten, for den enkelte som rammes og i samfunnsøkonomisk perspektiv. Skader påvirker trenings- og prestasjonsevne, og kan føre til fremtidige helseproblemer.

 

Trenere og idrettsledere kan bidra til å forebygge skader, til å gi akuttbehandling dersom skaden skulle være ute, og til - i samarbeid med helsepersonell - å forberede idrettsutøvere på å komme tilbake til sin idrett etter en skade.

 

Dette emnet har som formål å sette treneren i stand til å fylle disse tre rollene.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

 

  • gjøre rede for hva som kjennetegner og forårsaker de viktigste skadetypene - muskelskader, leddbåndskader, bruskskader, skjelettskader og seneskader.

  • gjøre rede for virkningsmekanismene for RICE-prinsippet og kunne benytte dette i behandlingen av akutte idrettsskader.

  • identifisere og analysere årsaker til belastningsskader og kunne tilrettelegge et tilpasset treningsprogram for utøvere med slike skader.

  • gjøre rede for hvordan treningsevnen påvirkes av sykdom og skader.

  • beskrive skade- og sykdomspanoramaet (forekomst, alvorlighetsgrad, skade/sykdomstyper) i sin fordypningsidrett/gren.

  • analysere sin fordypningsidrett med tanke på å beskrive årsakene (risikofaktorer og skademekanismer) til de vanligste skadetypene, samt forhold ved treningsplanen som bidrar til ulike skadetyper.

  • kjenne til ulike metoder for å forebygge skader generelt, og kunne utnytte denne kunnskapen og informasjon om skadeårsaker til å forebygge skader og sykdom i sin fordypningsidrett/gren.

Læringsformer og aktiviteter

Emnet innledes med en forelesningsrekke om forekomst og betydning av idrettsskader, skadetyper og -årsaker, enkelte vanlige skader, prinsipper for akuttbehandling og rehabilitering av idrettsskader, prinsipper for forebygging av idrettsskader og skadeforebyggende tiltak.

 

Studentene vil arbeide i smågrupper (to studenter med samme fordypningsidrett) med oppgaver knyttet til egen fordypningsidrett med vekt på epidemiologi, skadeårsaker og aktuelle forebyggende tiltak, basert på litteratursøk.

 

Studentene vil arbeide i smågrupper (2-3 studenter) med et fordypningsemne knyttet til en reell skade/sykdom og, basert på litteraturstudier og intervjuer med eksperter, holde et 20 minutter lang presentasjon med utgangspunkt i læringsmål utviklet i samråd med veileder spesifikt med tanke på medstudentene som målgruppe.

Vurdering/eksamen

Mappevurderingen vil skje på grunnlag av:

 

  • gjennomført presentasjon – form og innhold (eget sett kriterier)

  • multiple choice eksamen (90 minutter) etter at alle presentasjonene er gjennomført. Alle hjelpemidler (bøker/notater etc, ikke elektroniske) er tillatt.

  • fordypningsoppgave (oppgavetekst vil bli gitt ved semesterstart, vurdering etter egne kriterier)

 

Det gis én samlet, gradert karakter (A-F).

 

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.

Kjernelitteratur

Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024: https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 07:25:23