TI300 Sports Coaching 2: Trenerens relasjonskompetanse (Høst 2023)
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Institutt for idrett og samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Christian Thue Bjørndal
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Kort om emnet
Emnet er en fordypning i trenerens samhandling med omgivelsene, med spesiell vekt på trenerens pedagogiske virksomhet og sosiale kompetanse. Hensikten med emnet er å kritisk undersøke sentrale aspekter ved egen og andres trenervirksomhet med den hensikt å utvikle en etisk fundert, effektiv og reflektert praksis. Det oppfordres til at studentene samtidig med emnet har praksis som trener, instruktør eller lærer.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
-
identifisere hvordan spesifikke historiske, kulturelle og sosiale kontekster former og påvirker identitetsutvikling og trenervirksomhet.
-
reflektere over de etiske aspektene ved egen og andres idrettspraksis trener/veiledervirksomhet.
-
drøfte hvordan sosialt samspill og mikropolitiske handlinger påvirker idrettspraksisen og trenerhverdagen.
-
drøfte hvordan kompleksitet, herunder dilemmaer og motsetninger, best kan håndteres i idrettspraksis og trenerhverdagen.
-
vurdere pedagogiske prinsipper for å fremme utvikling og prestasjon som trener og veileder.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet baserer seg på en kombinasjon av forberedelse og deltakelse i forelesningstimer og seminaraktivitet, inkludert arbeid med seminaroppgaver.
Arbeidskrav
80% obligatorisk oppmøte på seminar.
-
Seminarene fokuserer på at studenten skal anvende relevant teori og empiri for å utvikle egen praksiskompetanse i egen idrett. Seminaroppgavene skal gi studenten mulighet til å øve seg på å utvikle seg skriftlig og muntlig, i samspill med lærere og medstudenter.
Arbeidskravet må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Vurdering/eksamen
To ukers hjemmeeksamen. Gradert karakter A-F.
-
Skal inneholde maksimalt 5000 ord.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.
Kjernelitteratur
Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024: https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/