TI303 Idrettspsykologi 2 (Høst 2023)

Studiepoeng:
5
Ansvarlig avdeling:
Institutt for idrett og samfunnsvitenskap
Emneansvarlig:
Gro Jordalen
Undervisningssemester:
Høst
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Målet med emnet er at studentene skal få kunnskap om og trening i anvendt bruk av idrettspsykologi gjennom fremføring av essensielle mentale treningsmetoder for en gruppe idrettsutøvere, og tilpasse dette til kontekst (idrett, aldersgruppe, prestasjonsnivå, periodisering av sesong, mm.). Studenten skal samle informasjon om et gitt tema og konteksten til utøvere vedkommende skal presentere for, planlegge og øve på presentasjon av tema, og også gjennomføre presentasjonen for den aktuelle utøvergruppen.

 

Studentene vil også kritisk reflektere rundt etikk i og gjennomføring av mental trening, jobbe sammen med en medstudent i planlegging og gjennomføring av presentasjon, jobbe med å gi tilbakemeldinger til medstudent, samt evaluere prosessen.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

 

  • oppsummere litteraturen rundt en gitt mental treningsmetode, tilpasse informasjonen til aktuelle gruppe idrettsutøvere og fremføre denne for gruppen

  • reflektere kritisk rundt teorier og mentale treningsverktøy som benyttes i idrett- og aktivitetspsykologi

  • vurdere kvaliteten på forskning som omhandler bruk av mentale treningsverktøy

  • drøfte fordeler og eventuelle ulemper med disse treningsverktøyene og kunne bruke dette til å vurdere nytteverdien for hver enkelt utøvergruppe

  • sette verktøyene inn i en totalsammenheng der blant annet totalbelastning og periodisering av treningen inngår

  • gi reflekterte svar på faglig på spørsmål fra trenere og utøvere i forbindelse med leveranse av mentale treningsprogrammer

  • vise etisk refleksjon og rolleforståelse i dette arbeidet

Læringsformer og aktiviteter

Forelesningstimer, seminar/kollokvium, prosjektarbeid, selvstudium, mappeinnlevering og oppgaver. Studentene skal i emneperioden planlegge en mentale treningssesjon med ca. 60 minutters varighet, og skal dokumentere øving på og presentasjon av denne for en gruppe idrettsutøvere. Dette skal gjennomføres i grupper på to studenter, der begge studentene skal gjennomføre en sesjon hver, og utover det bidra med å støtte sin partner.

Arbeidskrav

Studenten skal levere dokumentasjon på avtale med gruppe utøvere hen skal gjennomføre mental treningssesjon for, og også dokumentere at sesjonen er gjennomført.

 

Arbeidskravet må være godkjent før avsluttende vurdering av mappen.

Vurdering/eksamen

Mappe vurderes med bestått/ ikke bestått.

 

Mappen skal inneholde tre innleveringer som leveres til gitte frister i semesteret:

 

  1. Litteraturgjennomgang på tema for mental treningssesjon, inklusive etisk refleksjon og vurdering av det å jobbe som idrettspsykologisk rådgiver basert på vitenskapelig litteratur

    • studentene skal i tillegg gi en informativ hverandrevurdering til partner.

  2. Presentasjonen (f.eks. PPP) og dokumentasjon på øving med partner (f.eks. video)

  3. Dokumentasjon på gjennomføring av presentasjonen, evaluering av prosessen inklusive refleksjoner over litteratur fra litteraturgjennomgangen, etikk, det å levere en mental treningssesjon og samarbeid med partner. Evalueringen skal være basert på vitenskapelig litteratur.

 

Kildehenvisning skal skrives etter norsk standard av APA-stilen, Norsk APA-manual (7. utg.)

 

Vi gjør oppmerksom på at leverte oppgaver vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.

Kjernelitteratur

Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024: https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 07:25:23