TI307 Gruppepsykologi (Høst 2023)

Studiepoeng:
5
Ansvarlig avdeling:
Institutt for idrett og samfunnsvitenskap
Undervisningssemester:
Høst
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Hovedmålet med emnet er å utvikle deltagernes kompetanse med hensyn på å skape velfungerende grupper i forbindelse med eget arbeid som idrettspsykologisk rådgiver/ trener/veileder innen organisert idrett og ulike andre kontekster for fysisk aktivitet blant barn og ungdom og voksne. Et viktig anliggende vil være å gi deltagerne et teoretisk og praktisk faglig underlag for å arbeide med ulike typer gruppeprosesser, herunder arbeid med utvikling av god lagfølelse samt å bistå ulike utøvere i arbeid med å sette og arbeide mot individuelle og kollektive mål. Emnet vil gi deltakerne både teoretisk og praktisk kunnskap om temaene slik at de senere kan gjennomføre slike prosesser i ulike idrettskontekster.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

 

  • planlegge, gjennomføre og vurdere lagbygging i ulike kontekster for idrett og fysisk aktivitet for ulike aldersgrupper.

  • planlegge og gjennomføre gruppeprosesser med utøvere i både individuelle- og lagidretter.

  • anvende relevant teori og empiri som grunnlag for å kunne reflektere kritisk knyttet til egen rolle og praktisk arbeid med lag- og lagbygging i ulike kontekster.

  • reflektere kritisk rundt rollen som idrettspsykologisk rådgiver trener/veileder i en idrettsskolekontekst, spesielt med henblikk på lag som helhet og de ulike deltakernes rolle i denne konteksten.

Læringsformer og aktiviteter

Emnet er basert på teoretisk studiearbeid og praktisk arbeid med gjennomføring av lagbygging og andre gruppeprosesser. Undervisningen vil derfor være en blanding av forelesning, gruppearbeid og praktiske økter. Det er ønskelig at studentene finner en egnet målgruppe som de anvender i forbindelse med gjennomføring av praksisøktene.

Arbeidskrav

Obligatorisk oppmøte til gjennomføring av gruppeprosesser.

 

Arbeidskravet må være godkjent før muntlig eksamen.

Vurdering/eksamen

  • Mappe. Gradert karakter. A-F. Teller 70 % av totalkarakteren i emnet.

    • Mappen skal inneholde dokumentasjon på planlegging, gjennomføring og evaluering av en praktisk økt med søkelys på lagbygging og andre gruppeprosesser.

  • Muntlig eksamen. Gradert karakter A-F. Teller 30 % av totalkarakteren i emnet

    • Muntlig 20 minutters samtale der studenten blir eksaminert ut fra egen erfaring fra det praktiske arbeidet i forhold til kjernelitteratur.

Kjernelitteratur

Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023-2024: https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 07:25:24