TI308 Ferdighetsutvikling og motorisk læring (Høst 2023)

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Institutt for idrett og samfunnsvitenskap
Undervisningssemester:
Høst
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Emnet er en introduksjon til økologisk-dynamiske perspektiver på ferdighetsutvikling og motorisk læring i idrett. Emnet skal gi studenten en teoretisk forståelse for innlæring og utvikling av ferdigheter i egen idrett og ferdighetene til å anvende denne kunnskapen i egen praksiskontekst.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

 

  • gjøre rede for hvordan innlæring, utvikling og tilpasning av bevegelsesferdigheter skjer, i et økologisk-dynamisk perspektiv.

  • analysere hvordan den idrettspesifikke prestasjonskonteksten betinger hva som er gode deløvelser for å stimulere innlæring utvikling av ferdigheter.

  • analysere og beskrive hvordan ulike betingelser i treningsaktiviteten fremmer og/eller begrenser ferdighetsutvikling, med utgangspunkt i utøveres individuelle behov og nivå i egen idrett.

  • forsterke utøverens fokus på relevant informasjon i trening og konkurranse, med den hensikt å forsterke innlæring eller utvikling av ferdigheter i egen idrett.

  • anvende prinsipper fra ikke-lineær pedagogikk i planlegging, gjennomføring og evaluering av egen treningsvirksomhet.

Læringsformer og aktiviteter

Emnet baserer seg på en kombinasjon av forberedelse og deltakelse i forelesningstimer og seminaraktivitet, inkludert arbeid med seminaroppgaver.

Arbeidskrav

80 % obligatorisk oppmøte på seminar og to skriftlige seminaroppgaver.

 

Arbeidskravet må være godkjent før muntlig eksamen.

Vurdering/eksamen

Muntlig eksamen. Gradert karakter A-F.

Kjernelitteratur

Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023-2024: https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 07:25:24