TI308 Ferdighetsutvikling og motorisk læring (Høst 2023)
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Institutt for idrett og samfunnsvitenskap
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- ½ år
Kort om emnet
Emnet er en introduksjon til økologisk-dynamiske perspektiver på ferdighetsutvikling og motorisk læring i idrett. Emnet skal gi studenten en teoretisk forståelse for innlæring og utvikling av ferdigheter i egen idrett og ferdighetene til å anvende denne kunnskapen i egen praksiskontekst.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
-
gjøre rede for hvordan innlæring, utvikling og tilpasning av bevegelsesferdigheter skjer, i et økologisk-dynamisk perspektiv.
-
analysere hvordan den idrettspesifikke prestasjonskonteksten betinger hva som er gode deløvelser for å stimulere innlæring utvikling av ferdigheter.
-
analysere og beskrive hvordan ulike betingelser i treningsaktiviteten fremmer og/eller begrenser ferdighetsutvikling, med utgangspunkt i utøveres individuelle behov og nivå i egen idrett.
-
forsterke utøverens fokus på relevant informasjon i trening og konkurranse, med den hensikt å forsterke innlæring eller utvikling av ferdigheter i egen idrett.
-
anvende prinsipper fra ikke-lineær pedagogikk i planlegging, gjennomføring og evaluering av egen treningsvirksomhet.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet baserer seg på en kombinasjon av forberedelse og deltakelse i forelesningstimer og seminaraktivitet, inkludert arbeid med seminaroppgaver.
Arbeidskrav
80 % obligatorisk oppmøte på seminar og to skriftlige seminaroppgaver.
Arbeidskravet må være godkjent før muntlig eksamen.
Vurdering/eksamen
Muntlig eksamen. Gradert karakter A-F.
Kjernelitteratur
Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023-2024: https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/