TI309 Prestasjonsanalyse i idrett (Høst 2023)

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Institutt for idrett og samfunnsvitenskap
Emneansvarlig:
Albin Paul Chilla Tenga
Undervisningssemester:
Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Emnet skal gi studentene et vitenskapelig grunnlag og praktiske ferdigheter til å kunne formulere analytiske problemstillinger, innsamle og analysere prestasjonsdata, evaluere og formidle analyseresultater i egen idrett. For å gi gode forutsetninger for studentenes egen utvikling legger gjennomføringen opp til gradvis økende selvstendighet under veiledning fram til avsluttende individuelt prosjektarbeid.

 

Emnet skal legge opp til erfaringsdannelse og -utveksling med praksismiljøer. I tillegg skal det tilrettelegges for egen opplæring av analyseverktøy og -teknologi relevant for egen idrett. PC eller Mac er et nødvendig arbeidsverktøy.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

 

  • reflektere rundt utfordringer og muligheter ved prestasjonsanalyse som forskningsmetode og som praktisk hjelpemiddel i coaching- og treningsprosessen.

  • kritisk vurdere kvaliteten på og relevansen av vitenskapelige arbeider i prestasjonsanalyse.

  • utforme en problemstilling og tilhørende hypoteser på basis av etablert kunnskap fra teori og praksis.

  • analysere prestasjon fra konkurranse og trening i egen idrett med bruk av relevante teknologiske analyseverktøy.

  • anvende vitenskapelige krav og kriterier i prosjektoppgave gjennom hypotesetesting, standard forskningsprosess og grunnleggende format for vitenskapelig rapport.

  • observere, registrere og reflektere over krav og andre mekanismer for «real-world» analysearbeid i praktisk setting.

Læringsformer og aktiviteter

Emnet dekker både lagidretter og individuelle idretter og det benyttes to-lærer-system tilpasset disse to idrettsformene der dette er hensiktsmessig. Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger og diskusjoner, seminar, gruppe- og individuelle oppgaver og presentasjoner.

 

Studentene deles inn i mindre grupper og skal gjennomføre følgende gruppeoppgaver

 

  • praksisarbeid i et selvvalgt praksismiljø for de studentene med praksisplasser og artikkelstudie som danner grunnlag for kritisk refleksjon, eller

  • analysearbeid med en gitt caseoppgave for de studentene uten praksisplasser og artikkelstudie som danner grunnlag for kritisk refleksjon.

 

Praksisarbeid innebærer observasjon, registrering og kritisk refleksjon av analysearbeidet gjort under «intenships» i praksismiljøet. Analysearbeid kan involvere samarbeidsprosjekter og/eller spesifikke analyseoppdrag.

Arbeidskrav

Det kreves oppgaveinnleveringer underveis.

 

  • Praksisrapport (for de studentene med praksisplasser) eller analyserapport (for de studentene uten praksisplasser) med etterfølgende presentasjon i plenum hvor alle gruppemedlemmer skal bidra.

  • Selvvalgt problemstilling til avsluttende individuell prosjektoppgave (labrapport) innenfor gitte retningslinjer.

 

Arbeidskravene må være godkjent før skriftlig individuell prosjektoppgave kan leveres (labrapport).

Vurdering/eksamen

Skriftlig individuell prosjektoppgave (labrapport) med etterfølgende muntlig-visuell presentasjon.

Gradert karakter (A-F).

Kjernelitteratur

Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023-2024: https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 07:25:24