TI309 Prestasjonsanalyse i idrett (Høst 2023)
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Institutt for idrett og samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Albin Paul Chilla Tenga
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Kort om emnet
Emnet skal gi studentene et vitenskapelig grunnlag og praktiske ferdigheter til å kunne formulere analytiske problemstillinger, innsamle og analysere prestasjonsdata, evaluere og formidle analyseresultater i egen idrett. For å gi gode forutsetninger for studentenes egen utvikling legger gjennomføringen opp til gradvis økende selvstendighet under veiledning fram til avsluttende individuelt prosjektarbeid.
Emnet skal legge opp til erfaringsdannelse og -utveksling med praksismiljøer. I tillegg skal det tilrettelegges for egen opplæring av analyseverktøy og -teknologi relevant for egen idrett. PC eller Mac er et nødvendig arbeidsverktøy.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
-
reflektere rundt utfordringer og muligheter ved prestasjonsanalyse som forskningsmetode og som praktisk hjelpemiddel i coaching- og treningsprosessen.
-
kritisk vurdere kvaliteten på og relevansen av vitenskapelige arbeider i prestasjonsanalyse.
-
utforme en problemstilling og tilhørende hypoteser på basis av etablert kunnskap fra teori og praksis.
-
analysere prestasjon fra konkurranse og trening i egen idrett med bruk av relevante teknologiske analyseverktøy.
-
anvende vitenskapelige krav og kriterier i prosjektoppgave gjennom hypotesetesting, standard forskningsprosess og grunnleggende format for vitenskapelig rapport.
-
observere, registrere og reflektere over krav og andre mekanismer for «real-world» analysearbeid i praktisk setting.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet dekker både lagidretter og individuelle idretter og det benyttes to-lærer-system tilpasset disse to idrettsformene der dette er hensiktsmessig. Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger og diskusjoner, seminar, gruppe- og individuelle oppgaver og presentasjoner.
Studentene deles inn i mindre grupper og skal gjennomføre følgende gruppeoppgaver
-
praksisarbeid i et selvvalgt praksismiljø for de studentene med praksisplasser og artikkelstudie som danner grunnlag for kritisk refleksjon, eller
-
analysearbeid med en gitt caseoppgave for de studentene uten praksisplasser og artikkelstudie som danner grunnlag for kritisk refleksjon.
Praksisarbeid innebærer observasjon, registrering og kritisk refleksjon av analysearbeidet gjort under «intenships» i praksismiljøet. Analysearbeid kan involvere samarbeidsprosjekter og/eller spesifikke analyseoppdrag.
Arbeidskrav
Det kreves oppgaveinnleveringer underveis.
-
Praksisrapport (for de studentene med praksisplasser) eller analyserapport (for de studentene uten praksisplasser) med etterfølgende presentasjon i plenum hvor alle gruppemedlemmer skal bidra.
-
Selvvalgt problemstilling til avsluttende individuell prosjektoppgave (labrapport) innenfor gitte retningslinjer.
Arbeidskravene må være godkjent før skriftlig individuell prosjektoppgave kan leveres (labrapport).
Vurdering/eksamen
Skriftlig individuell prosjektoppgave (labrapport) med etterfølgende muntlig-visuell presentasjon.
Gradert karakter (A-F).
Kjernelitteratur
Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023-2024: https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/