LKI105 Profesjonsfag- Skolen og eleven, utvikling og læring (Vår 2023)

Studiepoeng:
5
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Undervisningssemester:
Vår
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Emnet setter fokus på eleven i skolefellesskapet og undervisning. Det bygger på forståelse for og evne til å se det unike ved det enkelte individ, til å samhandle med eleven, og til å stimulere dem og motivere for læring og utvikling. Sentralt i emnet står kunnskap om mangfoldet i elevenes bakgrunn og faglige forutsetninger, barn og ungdoms utvikling, kjennskap til barne- og ungdomskultur, og det å planlegge undervisning med intensjon om å engasjere eleven og optimalisere alle barn og unges utvikling og læring.  Gjennomgående betones betydningen av lærerutdanningen som profesjonsutdanning og at skolepraksis er vesentlig for læringsutbyttet i emnet.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • begrunne egne valg i undervisning i kroppsøving ut fra kunnskap om elever, barn og ungdoms utvikling, læring, didaktikk og faglige mål

  • reflektere over samspillet mellom elever og mellom elev og lærer, betydningen av relasjonsbygging og klassen som læringsfellesskap

  • lede læringsarbeid i kroppsøving og legge til rette for elevmedvirkning, læringsfremmende dialog og stimulere til lærelyst

  • vurdere muligheter og utfordringer i møtet med mangfoldet av elever og drøfte hva kroppsøving, bevegelsesaktiviteter og andre praktiske og estetiske tilnærmingsmåter kan bidra med

  • gjøre rede for betydningen av samarbeid hjem-skole og hvordan andre aktører i skolen kan støtte og bidra til bedre tilpasset opplæring

  • drøfte utfordringer ved overgangene fra barnehage til skole og mellom de ulike trinn i opplæringen.

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen er lagt til vårsemesteret og det brukes varierte undervisningsformer for å belyse kjernelitteratur og emnerelaterte problemstillinger. Det kreves at studentene forbereder seg, deltar i samarbeid, medvirker og viser ansvar for egen og hverandres læring. Arbeidet varierer mellom forelesninger og «klasseromsundervisning», individuelt studentarbeid, gruppearbeid, studentframlegg og gjennomføring av praktiske oppgaver både på NIH og i skolepraksis.

Arbeidskrav

  • 80 % obligatorisk deltakelse i undervisning.

  • Gruppeoppgave

Arbeidskravene må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Vurdering/eksamen

  • Skriftlig individuell hjemmeeksamen, tre dager. Gradert karakter A–F.

  • Praksis. Bestått/ ikke bestått.

Kjernelitteratur

Se emnearkivet

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 08:25:21